.
Στην τρίτη τους συνεργατική ταινία, η Zanny Begg (Σίδνεϋ) και ο Oliver Ressler (Βιέννη) εστιάζουν στους αγώνες που απαιτούνται για την απόκτηση ιθαγένειας, ενώ ταυτόχρονα αμφισβητούν την ίδια την ουσία αυτής της έννοιας, η οποία εμπεριέχει τον αποκλεισμό. Το έργο The Right of Passage (Το δικαίωμα στη διέλευση), 2013, απαρτίζεται κατά ένα μέρος από συνεντεύξεις με τη θεωρητικό του οπτικού πολιτισμού Ariella Azoulay, τον κοινωνιολόγο και πολιτικό φιλόσοφο Antonio Negri και τον πολιτικό επιστήμονα Sandro Mezzadra. Έπειτα, οι συνεντεύξεις είναι το έναυσμα για μια συζήτηση μεταξύ μιας ομάδας ανθρώπων που ζουν «χωρίς χαρτιά». Η συζήτηση διεξάγεται στη Βαρκελώνη, μια από τις πιο πυκνοκατοικημένες και πολυπολιτισμικές ευρωπαϊκές πόλεις. Ο τίτλος βασίζεται σε ένα λογοπαίγνιο. Rite of passage σημαίνει «τελετή μετάβασης» και ο όρος αφορά τα σημαντικά μεταβατικά στάδια στη διαδικασία διαμόρφωσης του εαυτού. Ο τίτλος αντικαθιστά τη λέξη rite (τελετή) με την ομόηχη right (δικαίωμα), υπονοώντας πως η ελευθερία μετακίνησης είναι δικαίωμα που πρέπει να εκχωρείται σε κάθε άνθρωπο, ανεξάρτητα από τη χώρα στην οποία έχει γεννηθεί. Κατ’ επέκταση, η ταινία διερευνά αυτά τα ταξίδια που μεταμορφώνουν όχι μόνο όσους αναλαμβάνουν αλλά και τα μέρη στα οποία καταλήγουν.
Η Zanny Begg ζει στη γη των Νταραγουάλ στην Αυστραλία. Είναι καλλιτέχνις και σκηνοθέτρια και την ενδιαφέρει η κρυμμένη και αμφιλεγόμενη Ιστορία. Δουλεύει με φιλμ, σχέδια και εγκαταστάσεις για να εξερευνήσει εναλλακτικούς τρόπους εμπειρίας κατοίκησης του κόσμου στον οποίο ζούμε. Η πρακτική της περιλαμβάνει μακροπολιτικές θεματικές, για παράδειγμα συμμετοχή σε διαμαρτυρίες αποπαγκοσμιοποίησης, αλλά και τη μελέτη πολιτικών σχημάτων μικροκλίμακας, όπως το να εργάζεται με παιδιά σε φυλακές υψίστης ασφαλείας. Η Begg έχει υποστηρίξει και έχει εμπλακεί ενεργά σε πλήθος εκστρατειών κοινωνικής δικαιοσύνης.
Ο Oliver Ressler δημιουργεί εγκαταστάσεις, εγχειρήματα στον δημόσιο χώρο και φιλμ που καταπιάνονται με την οικονομία, τη δημοκρατία, τον ρατσισμό, την κλιματική αλλαγή, μορφές αντίστασης και εναλλακτικές κοινωνικές πρακτικές. Δεκάδες ταινίες του έχουν προβληθεί σε εκδηλώσεις κοινωνικών κινημάτων, καλλιτεχνικών οργανισμών και χιλιάδες κινηματογραφικών φεστιβάλ. Ένα από τα θέματα όπου έχει επικεντρωθεί είναι το ζήτημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Ο Ressler δουλεύει από το 2019 στο Barricading the Ice Sheets, ένα ερευνητικό εγχείρημα αφιερωμένο στο κίνημα υπέρ της κλιματικής δικαιοσύνης.
>>
In their third collaborative film, The Right of Passage, Zanny Begg and Oliver Ressler focus on the struggle of obtaining citizenship while at the same time questioning the implicitly exclusionary nature of the concept itself. The film is partially constructed through a series of interviews with visual culture theorist Ariella Azoulay, sociologist and political philosopher Antonio Negri, and Sandro Mezzadra, a political scientist. These interviews are based on a discussion in Barcelona, one of Europe’s most densely populated and multicultural cities, with a group of people who are living “without papers”. The title, The Right of Passage, refers to the stages, or “rites of passage” that mark important transitions on the path to self-hood. The play on “rites” with “rights” suggests that freedom of movement must become a right granted to every person – regardless of his, her or their place of birth. As the film explores, these journeys not only transform those who embark upon them but also the places they go on to inhabit.
Zanny Begg lives in the land of the Dharawal in Australia. She is an artist and director interested in hidden and controversial history. She works with film, drawings and installations to explore alternative ways of experiencing the world we live in. Her work includes macro-political themes, for example participating in de-globalization protests, but also studying micro-scale political forms, such as working with children in maximum security prisons. Begg has been actively involved in numerous social justice campaigns.
Oliver Ressler creates installations, public space projects and films that deal with economics, democracy, racism, climate change, forms of resistance and alternative social practices. He has made thirty-nine films that have been screened at thousands of social movement events, artistic organisations and film festivals. After he began exhibiting his work, he focused on the issue of global warming. Since 2019, Ressler has been working on Barricading the Ice Sheets, a research project dedicated to the climate justice movement.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021