.
H εγκατάσταση Shepherds (Ποιμενικοί) της Stéphanie Lagarde έχει τη μορφή ενός γραφείου υποδοχής. Το έπιπλο είναι επενδεδυμένο με το προστατευτικό υλικό που χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτές σκύλων για να μην τραυματίζονται. Το έργο πραγματεύεται ψηφιακές προσομοιώσεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα που έχουν ως αντικείμενο τις κρατικές στρατηγικές ελέγχου του χώρου. Η μελέτη προσομοιωμένων συμβάντων αποκαλύπτει ένα κρίσιμο χάσμα μεταξύ της εκπαίδευσης και της πραγματικότητας: οι ασκήσεις δεν λαμβάνουν υπόψη ότι το ανθρώπινο σώμα είναι ευάλωτο και παραβλέπουν την υλικότητα της σάρκας, την αληθινή βία και τη φύση των ανθρώπινων συναισθημάτων. Το περιβάλλον της προσομοίωσης είναι μια ηπιότερη εκδοχή της πραγματικότητας και δημιουργεί γενικευτικές αναπαραστάσεις των διαδηλωτών ή των εχθρών του κράτους. Στην υποδοχή της έκθεσης Statecraft, το έργο καλωσορίζει τον θεατή εισάγοντάς τον σε μια προβληματοθεσία επάνω στον έλεγχο και την αστυνόμευση, θεμέλιους λίθους του κρατικού μηχανισμού.
H εικαστικός και κινηματογραφίστρια Stéphanie Lagarde γεννήθηκε στη Γαλλία το 1982. Ζει και εργάζεται στο Παρίσι. Στο έργο της πραγματεύεται στρατηγικές οικειοποίησης και οργάνωσης του χώρου μέσα από συστήματα αντικειμένων, γλωσσών και ανθρώπινων όντων. Στα φιλμ της, που απηχούν αρχαίες μνημονικές τεχνικές, η Lagarde συλλέγει συγκρουσιακές αφηγήσεις μέσα από ήχους, εικόνες και κείμενα που αντλούνται από ιστορικές ή μυθοπλαστικές πηγές, από τον φυσικό ή τον ψηφιακό χώρο, παλαιότερες ή και σύγχρονες.
>>
Shepherds by Stéphanie Lagarde takes the form of a reception desk, which is covered in the protective material used by dog trainers to avoid injury. The work is an installation that revolves around digital simulations or training phases of strategies in state control of public space. The research on simulative events reveals a critical and crucial gap between training and reality. The vulnerability of the human body is not accounted for in the virtual training, thus creating a softer version than reality that omits the materiality of the flesh, real violence, and the nature of human emotions. As such, the simulation becomes a generalised representation of protesters and enemies of the state. As a precursive work in the exhibition Statecraft, the work welcomes the viewer by introducing them to both cornerstones of the state mechanism: control and policing.
Born in France in 1982, Stéphanie Lagarde is a visual artist and filmmaker who lives in Paris. Through her work she addresses strategies of appropriation and organisation of space through systems of objects, languages and human beings. In her films, which echo ancient mnemonic techniques, Lagarde collects conflicting narratives through sounds, images and texts drawn from physical or digital space, the past and contemporary historical or fictional sources.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021