.
Το έργο ABC of Racist Europe της Daniela Ortiz θυμίζει παιδικό αλφαβητάρι. Λέξεις απλές και φαινομενικά αθώες, όπως «αεροπλάνο», «σύνορο», «έγγραφο», «Μεσόγειος» και «τουρίστας», εμφανίζονται σε ένα νέο και απροσδόκητο πλαίσιο, ενοχλητικό και ταπεινωτικό. Η Ortiz αναλύει την ευρωπαϊκή στάση απέναντι στο μεταναστευτικό πρόβλημα ως μια πολιτική που βασίζεται στον αποκλεισμό, στην αποθάρρυνση και στην έγερση φραγμών και συνόρων. Το κολάζ της από εικονογραφήσεις παιδικών βιβλίων, κόμικ στριπ, φωτογραφίες, χάρτες, σχέδια, διαφημίσεις, μαζί με επεξηγηματικά κείμενα στο κάτω μέρος κάθε σελίδας, αποκαλύπτουν μια ανήσυχη, κλειστή, εθνικιστική και σπασμωδικά ρατσιστική Ευρώπη, η οποία έχει επιλέξει να ξεχάσει την αποικιακή της ιστορία και αναζητά αποδιοπομπαίους τράγους για τα δικά της εσωτερικά προβλήματα. Η παγκόσμια επικράτηση του λατινικού αλφαβήτου είναι παράγοντας ομογενοποίησης των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων και θυμίζει πως η μετανάστευση είναι επακόλουθο των φρικαλεοτήτων του πολέμου, της οικονομικής στασιμότητας και του μαρασμού, της ανεργίας και της φτώχειας: πολιτισμικά, οικονομικά και πολιτικά προβλήματα που προκλήθηκαν σε μεγάλο βαθμό από τις ευρωπαϊκές ηγεμονικές και αποικιακές πολιτικές κατά τον 19ο και τον 20ό αιώνα.
H Daniela Ortiz γεννήθηκε στο Περού το 1985 όπου ζει και εργάζεται στην πόλη της Ουρουμπάμπα. Μέσα από το έργo της επιχειρεί να παράγει εικαστικές αφηγήσεις στις οποίες επανεξετάζονται οι έννοιες της εθνικότητας, της φυλής, της κοινωνικής τάξης και του φύλου, με σκοπό την κριτική κατανόηση των δομών της αποικιοκρατικής, πατριαρχικής και καπιταλιστικής εξουσίας. Πρόσφατα, επέστρεψε στην καλλιτεχνική πρακτική της εικαστικής και χειρωνακτικής εργασίας, δημιουργώντας κεραμικά και κολάζ, και παράγοντας φόρμες όπως είναι τα παιδικά βιβλία παίρνοντας έτσι συνειδητά απόσταση από την ευρωκεντρική εννοιολογική αισθητική. Παράλληλα με την καλλιτεχνική της εργασία δίνει διαλέξεις, οργανώνει εργαστήρια και συμμετέχει σε διάφορες συζητήσεις και αγώνες εναντίον του ευρωπαϊκού συστήματος ελέγχου της μετανάστευσης και του θεσμικού ρατσισμού.
>>
ABC of Racist Europe, by Daniela Ortiz resembles a children’s ABC textbook. Simple and innocent sounding words like ‘airplane’, ‘border’, ‘document’, ‘Mediterranean’ and ‘tourist’, are brought together in a new and unexpected context that is as disturbing as it is demeaning. Ortiz analyses the European attitude towards the migration problem as a policy based on exclusion, discouragement and the erection of boundaries. Her collage of children’s book illustrations, comic strips, photographs, maps, drawings, advertisements together with the explanatory texts below, reveal an anxious, closed, nationalistic and periodically racist Europe that has chosen to forget its colonial history in its search of scapegoats for its own internal problems. The global domination of the Latin alphabet was a factor in the homogenisation of cultural particularities. Her work is also a reminder that migration is the consequence of the horrors of war, economic stagnation and degradation, of unemployment and poverty. All are cultural, economic and political problems that were created to a large extent from the European hegemonic and colonial policies during the 19th and 20th century.
Daniela Ortiz was born in Peru in 1985 and lives and works in Urubamba. Through her work she aims to generate visual narratives in which the concepts of nationality, racialisation, social class and gender are explored in order to critically understand the structures of colonial, patriarchal and capitalist power. Recently her artistic practice has returned to a visual and more hands-on approach to generate art pieces in ceramic, collage and in formats such as children‘s books, in order to distance the work from euro-centric conceptual art aesthetics. Besides her artistic practice, she gives talks, workshops, and participates in various discussions and struggles against the European migratory control system and institutionalised racism.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021