.
Οι Πρέσπες του Πάνου Κοκκινιά δημιουργήθηκαν το 2009, στο σημείο καμπής μιας εποχής. Η αισιοδοξία και οι πανηγυρισμοί της δεκαετίας του 2000 τελείωναν και η οικονομική κρίση διαφαινόταν στον ορίζοντα. Οι Πρέσπες είναι μια σκηνοθετημένη εικόνα. Ένα πλήθος ακολουθεί τρέχοντας το προπορευόμενο αυτοκίνητο. Ανεμίζουν σημαίες και προχωράνε. Τυφλωμένοι από τους εορτασμούς τους δεν έχουν καταλάβει ότι έχουν προ πολλού αφήσει πίσω τους την πόλη και βρίσκονται στη μέση του πουθενά. Η αρχιτεκτονική της εικόνας υποβάλλει την εντύπωση πως το αυτοκίνητο και το πειθήνιο πλήθος θα συνεχίσουν την πορεία τους και θα βγουν σε λίγο εκτός κάδρου. Η ειρωνεία της φωτογραφίας γίνεται προφητική. Το κριτικό βλέμμα του Κοκκινιά γίνεται ακόμη οξύτερο αν αναλογιστούμε την τοποθεσία που δίνει και το τίτλο της στο έργο. Οι Πρέσπες είναι οι λίμνες όπου υπογράφτηκε η ομώνυμη Συμφωνία το 2018, ανάμεσα στην Ελλάδα και την Βόρεια Μακεδονία. Έτσι, η κριτική στον ανέξοδο πατριωτισμό γίνεται και στοχαστικό βλέμμα απέναντι στον εθνικισμό που για είκοσι χρόνια τροφοδότησε αισθήματα ξενοφοβίας και απώθησης του Άλλου.
Ο Πάνος Κοκκινιάς γεννήθηκε το 1965 στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται. Είναι αναπληρωτής καθηγητής φωτογραφίας στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Mέσα από μεγάλης κλίμακας εικόνες και σκηνοθετημένα στιγμιότυπα το φωτογραφικό του έργο αποτυπώνει τη σχέση του ανθρώπου με την πόλη, αλλά και τη συνύπαρξη του ίδιου του αστικού τοπίου και της αρχιτεκτονικής με την κίνηση και τη ζωή των κατοίκων τους.
>>
Panos Kokkinias’s Prespes dates back to 2009, which marked the turning point of a new era. The optimism and the jubilation of the decade that began in 2000 were drawing to an end and the financial crisis was visible in the horizon. Prespes is a staged image depicting a crowd running behind a car; people waving flags and marching. Drunk on elation, they fail to notice that they have strayed far from the city and are now in the middle of nowhere. The architecture of the image suggests that the car and the gullible crowd will continue their course and eventually exit the frame. The irony of the photograph becomes almost prophetic. Kokkinias’s criticism becomes even more acute if we take into account the location that provides the photo’s title. Prespes are the lakes near which the agreement between Greece and North Macedonia was signed in 2018. In this way, the criticism of this costless patriotism takes the form of a thoughtful reflection on the nationalism that over twenty years has fed xenophobia and repulsion towards the Other.
Panos Kokkinias was born in 1965 in Athens, where he lives and works, and is an associate professor of photography at the Athens School of Fine Arts. His photographic oeuvre of large-scale pictures and directed snapshots imprints the relationship between the human and the city, and the co-existence of the urban land-scape and architecture with the life and movement of the people who reside there.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021