.
Το βίντεο Constitution for the Chorus of Poles (Σύνταγμα για τον Χορό των Πολωνών) της Πολωνής θεατρικής σκηνοθέτριας Marta Górnicka καταγράφει μια μουσική και θεατρική ερμηνεία του σημερινού συντάγματος της χώρας. Για την παράσταση, η καλλιτέχνις συγκέντρωσε ανθρώπους τόσο από την αριστερή όσο και από τη δεξιά πτέρυγα της πολιτικής σκηνής της Πολωνίας, αλλά και άτομα με διαφορετικές ιδιότητες: ηθοποιούς, οπαδούς ποδοσφαιρικών ομάδων, μέλη της παραστρατιωτικής Ένωσης Οπλιτών «Strzelec», χριστιανούς, Εβραίους, τον «Χορό των Γυναικών» –την ομάδα της ίδιας της Górnicka–, μουσουλμάνους, πρόσφυγες, μετανάστες, άτομα με διανοητική αναπηρία, συνταξιούχους, παιδιά. Η Marta Górnicka δείχνει πως το πολωνικό σύνταγμα δεν είναι υπόθεση μιας ομάδας εθνικά ομοιογενούς, αλλά μιας πολύμορφης κοινότητας. Ο Χορός σχολιάζει την πρόσφατη άνοδο των εθνικιστικών τάσεων στη χώρα και την αναποφασιστικότητα της νέας φιλελεύθερης δημοκρατίας. Επιτελεί έναν ρόλο παρόμοιο με αυτόν του Χορού στο αρχαίο ελληνικό δράμα, προσθέτοντας χρώμα, κίνηση και θέαμα στην απαγγελία του Συντάγματος. Καταιγιστικές, ηχηρές επαναλήψεις λέξεων και φράσεων και ένας έντονος ρυθμός δημιουργούν αίσθηση απειλής. Η παράσταση εξετάζει την ιδέα του πολωνικού έθνους και τη ρευστή έννοια της «πολωνικότητας», τονίζοντας πως καμία από τις δύο δεν μπορεί να περιγραφεί μ’ έναν μοναδικό ορισμό. Κάνει τον καθένα από μας να αναρωτηθεί ποιες φωνές συγκλίνουν στο Σύνταγμα της δικής του χώρας; Ποιοι θα αποτελούσαν τον χορό;
Η Marta Górnicka είναι συγγραφέας, σκηνοθέτρια και ηθοποιός. Στην πρακτική της εστιάζει στην επανεφεύρεση του δραματικού χορού στις παραστατικές τέχνες, τον οποίο αντιλαμβάνεται ως ένα από τα πιο ισχυρά στοιχεία του θεάτρου. Είναι η ιδρύτρια του Ινστιτούτου Πολιτικής Φωνής στο Θέατρο Μάξιμ Γκόρκι του Βερολίνου, ένα κέντρο εργαστηρίων αφιερωμένο στην ενεργοποίηση του συλλογικού σώματος, της κοινής φωνής και γλώσσας, που στοχεύει στη δημιουργία ανοιχτών, πολυσχιδών κοινοτήτων και στην ενίσχυση στρατηγικών αντίστασης και κριτικής απέναντι στη βία της κοινωνικής πραγματικότητας. Σπούδασε στο Τμήμα Δραματικών Σπουδών και Σκηνοθεσίας της Εθνικής Ακαδημίας Δραματικής Τέχνης Αλεξάντερ Ζελβέροβιτς, καθώς και της Ακαδημίας Μουσικής Φρέντερικ Σοπέν στη Βαρσοβία.
>>
The video, Constitution for the Chorus of Poles, by Polish theatre director Marta Górnicka documents a musical and performative interpretation of Poland’s present-day constitution. For this performance, Marta Górnicka gathered people from both the Left and the Right of Poland’s political spectrum as well as from different vocations, including actors, football fans, members of the Strzelec Shooting Association, Christians, Jews, the Chorus of Women, Muslims, refugees, immigrants, people with intellectual disabilities, pensioners and children. The artist shows that the Polish constitution is not connected to a single ethnically homogeneous group, but to heterogenous community. The chorus comments on the recent rise of nationalist tendencies and the indecision on the part of the new liberal democracy. The chorus adopts a role that is similar to the chorus in ancient Greek drama by adding colour, movement and spectacle to the constitution’s spoken words. Loud bursts of repeated words and phrases accompanied by a pounding rhythm create a threatening effect. The performance probes the idea of a Polish nation and the fluid concept of ‘Polishness’, while emphasising that neither can be defined by a single definition. They make us ask ourselves whether there are voices that converge in the parliament of our own country. Who would be the members of the chorus?
Marta Górnicka is a writer, director and actress. Her work focuses on the reinvention of dramatic dance in the performing arts, which she perceives as one of the most powerful theatrical elements. She is the founder of the Institute for Political Voice at the Maxim Gorky Theatre in Berlin, a workshop centre dedicated to the activation of the collective body, a common voice and language that aims to create open, diverse communities, and to strengthen strategies of resistance and critique against the reality of social violence. Górnicka is a graduate of the Department of Dramatic Studies and Drama of the The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art, as well as the Frédéric Chopin Academy of Music in Warsaw.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021