[ SCROLL DOWN FOR ENGLISH >> ]
.
Το Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-, της Ελένης Καμμά είναι ένα έργο καλλιτεχνικής έρευνας. Πρόκειται για μια πολυμεσική εγκατάσταση που διερευνά μέσα από μια κωμική και εξεζητημένη προσέγγιση την έννοια της παρρησίας, δηλαδή του θάρρους της γνώμης. Η Καμμά περιγράφει τη διαδικασία του έργου ως «παρέλαση παρρησιαστικού θεάτρου». Η παρέλαση ξεδιπλώνεται πάνω σε μια κατασκευή που θυμίζει πασαρέλα. Διάφορα στοιχεία, όπως πρωτότυπα κείμενα, θεατρικοί χαρακτήρες, σκηνικά αντικείμενα, φωνές και ολιγόλεπτα βίντεο διαδέχονται το ένα το άλλο. Στα βίντεο, μαριονέτες και άνθρωποι που φορούν μάσκες συναντιούνται και αλληλεπιδρούν, κάνοντας πράξεις που στην καθημερινή ζωή θα θεωρούνταν εξωφρενικές ή αδιανόητες (όπως η πυρπόληση ενός πολιτικού προσώπου). Οι χαρακτήρες είναι φορείς ιστορικής γνώσης. Η παρέλαση οικειοποιείται παλιές μεθόδους ψυχαγωγίας και κοινωνικής συνάθροισης. Η Καμμά αφήνει να εννοηθεί ότι η βέλτιστη πρακτική για τη διαχείριση της παρρησίας μπορεί να βασίζεται στη χρήση του φαντασιακού, του παιγνιώδους και του τεχνητού ως μέσων ελεύθερης έκφρασης. Στο Casting Call, η καλλιτέχνις σκηνοθετεί συμβάντα και οικειοποιείται εργαλεία από το θέατρο ώστε να διατυπώσει με τρόπο παιγνιώδη κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τους κανόνες που διέπουν την κοινή ζωή, τον ρόλο του δημόσιου χώρου, την πολιτειότητα και επίκαιρα ζητήματα που αφορούν την ελευθερία της έκφρασης και τη διακυβέρνηση στην Ευρώπη του σήμερα.
Η Ελένη Καμμά γεννήθηκε το 1973 στην Αθήνα. Ζει και εργάζεται στις Βρυξέλλες και το Μάαστριχτ. Είναι καλλιτέχνις και ερευνήτρια και διαθέτει διδακτορικό τίτλο από την Ακαδημία Δημιουργικών και Παραστατικών Τεχνών του Πανεπιστημίου του Λέιντεν. Η πρακτική της λειτουργεί κυκλικά: από την ατομική της δουλειά με τα σχέδια και τα αντικείμενά της προχωρά σε διαλεκτικές συνεργασίες με φιλμ, περφόρμανς και κείμενα, και επανέρχεται στην ίδια με τη συγγραφή κειμένων και την υλοποίηση συνεργασιών για την περαιτέρω ανάπτυξη των εγχειρημάτων της.
>>
Casting Call by Eleni Kamma is an artistic research project that takes the form of a multi-media installation investigating the notion of parrhesia, the courage to speak one’s mind, from a comedic and hyperbolic perspective. Kamma calls this process a “parrhesiastic theatre parade”. The parade unfolds on a catwalk-like structure where a number of diverse elements including commissioned texts, characters, props, voices and short videos appear in succession. Here, humans wearing masks and puppets come together and interact, doing things that would be outrageous or unthinkable in reality (i.e., setting a politician on fire). The characters are carriers of historical knowledge, invoking collective memory while the parade references old entertainment strategies of bringing people together. In Casting Call, the artist appropriates theatrical tools to playfully ask fundamental questions on co-existence, the role of public space, citizenship and on current issues of freedom of expression and governance in contemporary Europe.
Eleni Kamma was born in 1973. She lives and works in Brussels and Maastricht. She is an artist and researcher and holds a PhD from the Academy of Creative and Performing Arts of Leiden University. Her practice evolves in cycles: from her individual work of drawings and objects, she proceeds to dialectical collaborations with film, performance and texts, and returns to her individual work through texts and collaborations by which she further develops her projects.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021