.
Το βίντεο του Αναστάση Στρατάκη, Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), βασίζεται σε αρχειακό κινηματογραφικό υλικό που καταγράφει την τελετή αφής της φλόγας για τους χειμερινούς Ολυμπιακούς Αγώνες της Γκρενόμπλ το 1968. Η τελετή έγινε τον Δεκέμβριο του 1967, λίγους μήνες μετά την κατάλυση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα από το Πραξικόπημα των Συνταγματαρχών. Τα εγγενώς κιτς χαρακτηριστικά της τελετής, η οποία για πρώτη φορά πραγματοποιήθηκε το 1936, στους χιτλερικούς Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου, ταίριαζαν με την ιδεολογία της δικτατορίας, η οποία τόνιζε την εθνικιστική και θεατρική σύνδεση με την αρχαία Ελλάδα. Η φαντασιακή σχέση με την αρχαιότητα, εξάλλου, στάθηκε θεμελιακή για τη συγκρότηση του νέου ελληνικού κράτους και στα χρόνια πριν από τη δικτατορία είχε επιστρατευτεί από το μετεμφυλιακό καθεστώς για την ιδεολογική αναμόρφωση των πολιτικών κρατουμένων. Ο Στρατάκης επιχρωμάτισε με το χέρι καρέ καρέ τα λίγα λεπτά της ασπρόμαυρης ταινίας. Ο χειρωνακτικός επιχρωματισμός της ταινίας, ο οποίος πλέον γίνεται πολύ εύκολα με ψηφιακά μέσα, ήταν μια ιδιαίτερα κοπιώδης διαδικασία με καθαρά ζωγραφικές αρετές. Αξίζει να παρατηρήσει κανείς τόσο την αντιδιαστολή των αρχαιοπρεπώς ντυμένων γυναικών με τα μαύρα κοστούμια των αρρένων επισήμων, όσο και την παρουσία ενός ηχολήπτη στα τελευταία δευτερόλεπτα της ταινίας, ο οποίος καταγράφει έναν ήχο που έχει χαθεί για πάντα.
Ο Αναστάσης Στρατάκης γεννήθηκε το 1985· ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Η δουλειά του βασίζεται στην έρευνα και δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαδικασία παραγωγής του έργου, εστιάζοντας συχνά στην υλικότητα μέσων όπως είναι το σχέδιο, η φωτογραφία, το βίντεο και οι εγκαταστάσεις. Στα έργα του μελετά τη δυναμική της εικόνας, της μνήμης, τις κυρίαρχες αφηγήσεις και τους πρωταγωνιστές της ιστορίας.
>>
Stratakis’ video Colour restoration of the Olympic Flame Lighting ceremony during the Greek military dictatorship (1967), is based on archival visual material documenting the lighting ceremony of the 1968 Winter Olympics in Grenoble. The ceremony took place in December of 1967, a few months after the overthrow of democracy in Greece by the colonels’ coup. The inherently kitsch nature of the ceremony which took place for the first time in 1936 at Hitler’s Olympic Games in Berlin, suited the ideology behind the coup, as it underscored the nationalistic and theatrical linkage to Ancient Greece. The perceived association with antiquity proved fundamental to the formation of the Modern Greek state, and even in the years before the coup, was already used by the post- civil-war regime for the ideological reform of political prisoners. Stratakis colourised a few minutes of the black & white film manually, frame by frame. The film’s manual colourisation, something easily achieved now through digital means, was an especially arduous process that also demonstrates painting virtues. It is worth noting the contrast between the ancient styled dresses of the women and the black costumes of male dignitaries, as well as the presence of a sound engineer in the final seconds of the film, recording a sound that is now lost forever.
Anastasis Stratakis was born in 1985 and lives and works in Thessaloniki. His work is research-based and process-related, often focusing on the materiality of media such as drawing, photography, video or installation. In his oeuvre, he studies the dynamics of the image, memory, dominant historical narratives and their protagonists.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021