.
Το Babel Fragments (Θραύσματα της Βαβέλ) του Αλέξη Φιδετζή πραγματεύεται τη σχέση αρχιτεκτονικής, δημοκρατίας και εθνικής ταυτότητας. Το έργο αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει ένα βίντεο και ένα βιβλίο: είναι ένα αρχείο με τα κοινοβουλευτικά κτίρια των κρατών μελών του ΟΗΕ. Η αρχιτεκτονική του κάθε κτιρίου δείχνει σε ποια παράδοση το αντίστοιχο έθνος αντιλαμβάνεται τη δημοκρατία του. Κάποια κτίρια με κίονες και αετώματα διεκδικούν κληρονομιά από το αρχαιοελληνικό ή το ρωμαϊκό ιδεώδες, ενώ κάποια άλλα με στιβαρούς μοντερνιστικούς όγκους διακηρύσσουν τη ρήξη με το παρελθόν. Επιπλέον, διακρίνονται τα αισθητικά, αρχιτεκτονικά πρότυπα τα οποία εξήγαγε ή επέβαλε η Δύση προς τις χώρες του Παγκόσμιου Νότου μαζί με τους πολιτειακούς της θεσμούς. Το δεύτερο μέρος του έργου βασίζεται στον Πύργο της Βαβέλ, το αναγεννησιακό αριστούργημα του Πέτερ Μπρύγκελ: στο σχέδιο του Φιδετζή το κτίριο γκρεμίζεται και αναδεικνύονται τα αρχιτεκτονικά του στοιχεία που μοιάζουν να ανήκουν περισσότερο στην ελληνική παρά -όπως θα περίμενε κανείς- στην εβραϊκή παράδοση. Το Babel Fragments θέτει ερωτήματα τόσο για την αξία της αρχιτεκτονικής στο έθνος κράτος όσο και για την πολιτική σημασία της πολυφωνίας και της ομοφωνίας: στη δυτική κοινοβουλευτική παράδοση, η πολυφωνία είναι η κορύφωση της δημοκρατίας· αντίθετα, στον μύθο της Βαβέλ στην Παλαιά Διαθήκη, η πολυφωνία είναι η τιμωρία που επιβάλλει ο θεός για την ύβρη των ανθρώπων.
Ο Αλέξης Φιδετζής γεννήθηκε στην Αθήνα το 1987. Έχει σπουδάσει εικαστικές τέχνες στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα –όπου σήμερα είναι υποψήφιος διδάκτορας–, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου και στο Ινστιτούτο Πρατ της Νέας Υόρκης, ενώ έχει πραγματοποιήσει επίσης μεταπτυχιακές σπουδές στη σύγχρονη ελληνική ιστορία, στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ο Φιδετζής χρησιμοποιεί μια πληθώρα μέσων για να μελετήσει την ιστορική έρευνα ως πεδίο δημιουργίας εικαστικού λόγου, μέσα από τον οποίο μπορούν να διαγνωστούν σύγχρονα πολιτισμικά, κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Τον ενδιαφέρουν η θεσμική διαχείριση του συλλογικού κοινωνικού τραύματος, αλλά και οι μέθοδοι διαμόρφωσης του κοινού μας παρελθόντος, όπως εφαρμόζονται από τις δομές εξουσίας.
>>
Babel Fragments by Alexis Fidetzis examines the relationship between architecture, democracy and national identity. It consists of two parts. The first part, which includes a book and a video, is an architectural archive of parliament buildings of the UN member states. The architecture of each building reveals the idea each nation has of the democratic tradition to which it belongs, from the columns heralding back to ancient Greek and Roman ideals, to the bold modernist volumes signalling a rupture with the past. One also sees the aesthetic, architectural paradigms that the West exported or imposed on the countries of the Global South along with its state institutions. The second part is a drawing based on the Tower of Babel, Peter Bruegel’s Renaissance masterpiece. In Fidetzi’s drawing the building falls apart revealing architectural elements that, contrary to expectations, are closer to the Greek than the Hebrew traditions. Babel Fragments invites us to think about the value of architecture in the national state but also on the relative political importance of polyphony and unanimity: in the western parliamentary tradition, polyphony is the apex of democracy. On the contrary, in the myth of the Old Testament, polyphony is divine punishment for the hubris of humankind.
Αlexis Fidetzis was born in Athens in 1987. He studied visual arts in the Athens School of Fine Arts where he is currently a PhD candidate, the Academy of Fine Arts Munich and the Pratt Institute of New York and holds a Master’s Degree in contemporary Greek history from the School of Philosophy of the National and Kapodistrian University of Athens. Fidetzis employs a multitude of media to approach historical research as the territory of a visual language that recognises contemporary cultural and socio-political issues. He is particularly interested in the institutional regulation of collective social trauma, as well as the methods applied by the hegemonic structures to manipulate our common past.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021