.
Με αφετηρία τη διαπίστωση ότι όλες οι προτάσεις για την επίλυση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο, η Larissa Sansour σκέφτηκε μια δυστοπική, αλλά χιουμοριστική πιθανή λύση: το Nation Estate (Έθνος-Πολυκατοικία). Η καλλιτέχνις φαντάστηκε την Παλαιστίνη να παίρνει τη μορφή ενός ουρανοξύστη, με μια πόλη σε κάθε όροφο. Η Ιερουσαλήμ βρίσκεται στον 13ο όροφο, η Ραμάλα στον 14ο, η Βηθλεέμ (η γενέτειρα της Sansour) στον 21ο και ούτω καθεξής. Στο φουαγιέ κάθε ορόφου ανακατασκευάζονται εμβληματικές πλατείες και τοπόσημα, προκειμένου να δημιουργηθεί η αίσθηση της οικειότητας. Η πλοκή παρακολουθεί τον βασικό γυναικείο χαρακτήρα, τον οποίο υποδύεται η ίδια η Sansour. Η ηρωίδα επιστρέφει από ταξίδι στο εξωτερικό και διασχίζει το λόμπι του μεγάλου κτιρίου, το οποίο χρηματοδοτείται και τελεί υπό την προστασία της παγκόσμιας εμπορικής κοινότητας. Παίρνει το ασανσέρ για τον όροφο της Βηθλεέμ, διασχίζει την πλατεία Μάνγκερ και συναντά τη Βασιλική της Γεννήσεως. Κοιτά από το παράθυρό της στον όροφο της Βηθλεέμ και ατενίζει την πραγματική Ιερουσαλήμ. Το βλέμμα της χάνεται στον ορίζοντα, αβέβαιη για το μέλλον ακόμη κι αυτής της λύσης: μιας λύσης που δείχνει την ασυμφωνία ανάμεσα στις εθνικές πολιτικές και τις υπερεθνικές νεοφιλελεύθερες στρατηγικές διακυβέρνησης, όπως είναι οι ιδιωτικοποιήσεις και ο αστικός εξευγενισμός.
H Larissa Sansour γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ, μεγάλωσε στη Βηθλεέμ της Παλαιστίνης και σπούδασε καλές τέχνες στο Λονδίνο, την Κοπεγχάγη και τη Νέα Υόρκη. Δουλεύει κυρίως με φιλμ, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και γλυπτά. Στο κέντρο της πρακτικής της βρίσκεται η διαλεκτική σχέση μεταξύ του μύθου και της ιστορικής αφήγησης. Στην πιο πρόσφατη δουλειά της χρησιμοποιεί την επιστημονική φαντασία για να φέρει στο προσκήνιο πολιτικά ζητήματα που αφορούν τη μνήμη, το τραύμα που κληροδοτείται, τις εξουσιαστικές δομές και τα εθνικά κράτη. Η Larissa ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.
>>
Departing from the fact that all proposals for the solution of the Israeli-Palestinian conflict have led to a deadlock “one-state, two-state, three-state, no-state”, Sansour has devised a dystopian, yet humorous fifth solution: Nation Estate. Palestine is imagined in the form of a high-rise, with a city on each floor. Jerusalem is on the 13th floor, Ramallah on the 14th, her native Bethlehem on the 21st and so on. The lobby of each floor replicates iconic squares and landmarks so as to create an atmosphere of familiarity. The story follows the female lead, played by Sansour herself. She returns from a trip abroad and makes her way through the main lobby of the large building, sponsored and sanctioned by the international commercial community. She takes the elevator to the Bethlehem floor and crosses Manger Square and the Church of the Nativity. From the Bethlehem floor she looks out over the real Jerusalem. She stares from her window into the distance, unsure about the future of even this fifth solution, a solution that hints at the discord between nationalist politics and trans-national neo-liberal policies, including privatisation and gentrification.
Larissa Sansour was born in Jerusalem, grew up in Bethlehem, Palestine and studied fine arts in London, Copenhagen and New York. She works mainly with film, installations, photographs and sculpture. At the centre of her practice is the dialectical relationship between myth and historical narrative. In her most recent work, she uses science fiction to examine political issues of memory, inherited trauma, power structures and nation-states. Sansour lives and works in London.
ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS
- Πάνος Κοκκινιάς. Πρέσπες, 2009
- Μαρία Βαρελά. Eν πανίον, 2020
- Ελένη Καμμά. Casting Call (Ανοιχτή οντισιόν), 2017-ongoing
- Ειρήνη Βουρλούμη. Party like there is no tomorrow, 2015
- Ειρήνη Βουρλούμη. In Waiting, 2011-2016
- Γιώργος Γύζης
- Βαγγέλης Βλάχος. 1981 (Allagi), 2007
- Αντώνης Πίττας. All Done Go Home, 2019
- Αναστάσης Στρατάκης. Έγχρωμη αποκατάσταση της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας, κατά τη διάρκεια της ελληνικής στρατιωτικής χούντας (1967), 2016-2018
- Αλέξης Φιδετζής. Babel Fragments, 2022
- Zanny Begg + Oliver Ressler. The Right of Passage, 2013
- Trevor Paglen. NSA/GCHQ Surveillance Base Bude Cornwall, 2014 NSA Dagger Complex, Griesheim, Germany, 2014 NSA-Tapped Fiber Optic Cable Landing Site, Mastic Beach, New York, United States, 2014
- Trevor Paglen. Code Names of the Surveillance State, 2014
- Thomas Locher. Universal Declaration of Human Rights, Article 15, 2005-2006 / European Convention on Human Rights, Article 6, 2018-2019
- Thomas Kilpper. Burnout, 2016-2017
- Tanja Muravskaja. Ours, 2017–2018
- Szabolcs KissPál. From Fake Mountains to Faith (Hungarian Trilogy) (Από τα απατηλά βουνά στην πίστη [Ουγγρική τριλογία]), 2016
- Stéphanie Lagarde. Shepherds, 2021-2022
- Stéphanie Lagarde. Déploiements, 2018
- Stéphanie Lagarde. Bloc ballad, 2018
- Sasha Streshna. 1775, 2011, Herero, 2011, Where did Mr. President go?, 2022
- Navine G. Dossos. No Such Organisation (Δεν υπάρχει τέτοιος οργανισμός), 2018-2020
- Marta Górnicka. Constitution for the Chorus of Poles, 2016
- Marina Naprushkina. Jetzt! Alles für Alle!, 2020
- Marina Naprushkina. I Want a President, 2020-2022
- Loulou Cherinet. Statecraft, 2017
- Liu Chuang. Bitcoin Mining and Field Recordings of Ethnic Minorities, 2018
- Lise Harlev. To Be From Your Country, 2022
- Larissa Sansour. Nation Estate, 2013
- Langlands & Bell. Maison de Force, 1991
- Kristina Norman. Bring Back My Fire Gods, 2018
- Köken Ergun. Ι, Soldier, 2005
- Köken Ergun. The Flag (Bayrak), 2006
- Katya Εv. Augenmusik, 2016
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #2: New Unions (Πέρα από το Statecraft #2: Νέες Ενώσεις), 2016-2019
- Jonas Staal. Other-Than-Statecraft #1: New World Summit (Πέρα από το Statecraft #1: Νέα Παγκόσμια Σύνοδος), 2012
- Jonas Staal. Collectivise Facebook (Συλλογικοποίηση του Facebook), 2020
- Jaanus Samma. Museum Display, 2019
- Ivan Grubanov. Visitor, 2002-2003
- Femke Herregraven. Liquid Citizenship, 2015/2018
- Ewa Axelrad. Shtamah, 2017
- Ella Littwitz. Yesterday, 2020
- Ella Littwitz. The Unknown Land of the South, 2017
- Daniela Ortiz. ABC of Racist Europe, 2017
- Cristina Lucas. Vexillology, 2015
- Cristina Lucas. Monochromes, 2016
- Bani Abidi. The Reassuring Hand Gestures of Big Men, Small Men, All Men, 2021