Larissa Sansour. Nation Estate, 2013

[ SCROLL DOWN FOR ENGLISH >> ]

.

Με αφετηρία τη διαπίστωση ότι όλες οι προτάσεις για την επίλυση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο, η Larissa Sansour σκέφτηκε μια δυστοπική, αλλά χιουμοριστική πιθανή λύση: το Nation Estate (Έθνος-Πολυκατοικία). Η καλλιτέχνις φαντάστηκε την Παλαιστίνη να παίρνει τη μορφή ενός ουρανοξύστη, με μια πόλη σε κάθε όροφο. Η Ιερουσαλήμ βρίσκεται στον 13ο όροφο, η Ραμάλα στον 14ο, η Βηθλεέμ (η γενέτειρα της Sansour) στον 21ο και ούτω καθεξής. Στο φουαγιέ κάθε ορόφου ανακατασκευάζονται εμβληματικές πλατείες και τοπόσημα, προκειμένου να δημιουργηθεί η αίσθηση της οικειότητας. Η πλοκή παρακολουθεί τον βασικό γυναικείο χαρακτήρα, τον οποίο υποδύεται η ίδια η Sansour. Η ηρωίδα επιστρέφει από ταξίδι στο εξωτερικό και διασχίζει το λόμπι του μεγάλου κτιρίου, το οποίο χρηματοδοτείται και τελεί υπό την προστασία της παγκόσμιας εμπορικής κοινότητας. Παίρνει το ασανσέρ για τον όροφο της Βηθλεέμ, διασχίζει την πλατεία Μάνγκερ και συναντά τη Βασιλική της Γεννήσεως. Κοιτά από το παράθυρό της στον όροφο της Βηθλεέμ και ατενίζει την πραγματική Ιερουσαλήμ. Το βλέμμα της χάνεται στον ορίζοντα, αβέβαιη για το μέλλον ακόμη κι αυτής της λύσης: μιας λύσης που δείχνει την ασυμφωνία ανάμεσα στις εθνικές πολιτικές και τις υπερεθνικές νεοφιλελεύθερες στρατηγικές διακυβέρνησης, όπως είναι οι ιδιωτικοποιήσεις και ο αστικός εξευγενισμός.

H Larissa Sansour γεννήθηκε στην Ιερουσαλήμ, μεγάλωσε στη Βηθλεέμ της Παλαιστίνης και σπούδασε καλές τέχνες στο Λονδίνο, την Κοπεγχάγη και τη Νέα Υόρκη. Δουλεύει κυρίως με φιλμ, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και γλυπτά. Στο κέντρο της πρακτικής της βρίσκεται η διαλεκτική σχέση μεταξύ του μύθου και της ιστορικής αφήγησης. Στην πιο πρόσφατη δουλειά της χρησιμοποιεί την επιστημονική φαντασία για να φέρει στο προσκήνιο πολιτικά ζητήματα που αφορούν τη μνήμη, το τραύμα που κληροδοτείται, τις εξουσιαστικές δομές και τα εθνικά κράτη. Η Larissa ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.

larissasansour.com

>>

Departing from the fact that all proposals for the solution of the Israeli-Palestinian conflict have led to a deadlock “one-state, two-state, three-state, no-state”, Sansour has devised a dystopian, yet humorous fifth solution: Nation Estate. Palestine is imagined in the form of a high-rise, with a city on each floor. Jerusalem is on the 13th floor, Ramallah on the 14th, her native Bethlehem on the 21st and so on. The lobby of each floor replicates iconic squares and landmarks so as to create an atmosphere of familiarity. The story follows the female lead, played by Sansour herself. She returns from a trip abroad and makes her way through the main lobby of the large building, sponsored and sanctioned by the international commercial community. She takes the elevator to the Bethlehem floor and crosses Manger Square and the Church of the Nativity. From the Bethlehem floor she looks out over the real Jerusalem. She stares from her window into the distance, unsure about the future of even this fifth solution, a solution that hints at the discord between nationalist politics and trans-national neo-liberal policies, including privatisation and gentrification.

Larissa Sansour was born in Jerusalem, grew up in Bethlehem, Palestine and studied fine arts in London, Copenhagen and New York. She works mainly with film, installations, photographs and sculpture. At the centre of her practice is the dialectical relationship between myth and historical narrative. In her most recent work, she uses science fiction to examine political issues of memory, inherited trauma, power structures and nation-states. Sansour lives and works in London.

larissasansour.com

 

 


ΟΛΟΙ ΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ / ALL ARTISTS

EL / EN