Από το ξεκίνημά του το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης έθεσε μεταξύ άλλων ένα διπλό στόχο. Από τη μια μεριά, να φέρει σε επαφή το ελληνικό κοινό με τη διεθνή σύγχρονη τέχνη. Από την άλλη, να παρουσιάσει αξιόλογες πειραματικές και κριτικές μορφές που θα μας επέτρεπαν να αναδείξουμε το διεθνές δυναμικό της καλλιτεχνικής παραγωγής στην Ελλάδα, συνδέοντάς την με τον δεσπόζοντα σήμερα λόγο για μια πολυδιάστατη, ανοιχτή και αποκεντρωμένη διεθνή τέχνη δημιουργών από διαφορετικές γεωγραφικές περιοχές του κόσμου. Τον αρχικό μας αυτό στόχο συνεχίζουμε να υπηρετούμε μ’ ένα ευρύ πρόγραμμα ατομικών και ομαδικών εκθέσεων που προωθούν ισότιμες συνεργασίες μεταξύ των καλλιτεχνών και δημιουργικό διάλογο μεταξύ τοπικής και διεθνούς καλλιτεχνικής σκηνής.
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη
ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη
Kείμενα: Φλόριαν Βάλντφογκελ, Δάφνη Βιτάλη, Τσους Μαρτίνεζ, Μίλτος Φραγκόπουλος
ΙSBN: 978-960-8349-50-6
Αριθμός σελίδων: 96
Γλώσσα: Ελληνικά / Αγγλικά
Διαστάσεις: 22 x 16,5 εκ
Έτος έκδοσης: 2010
Διατίθεται προς πώληση: 12 €
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ:
[…] Με άξονα τη γλώσσα του μοντερνισμού και τις θεωρητικές αναζητήσεις της πρωτοπορίας, ο Βελώνης πραγματεύεται τους σημαντικούς κοινωνικοπολιτικούς στόχους του περασμένου αιώνα και την αδυνατότητα πραγμάτωσής τους. Ο τίτλος του έργου του, Μνημείο στη συλλογική ουτοπία, συμπυκνώνει τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις του Βελώνη και μνημονεύει τη ρωσική πρωτοπορία, το μπαουχάους, τα κινήματα του Μάη του ’68 και άλλες επιμέρους συλλογικές ουτοπικές στιγμές της ιστορίας και της τέχνης, τις οποίες πραγματεύεται στη δουλειά του. Όπως αναφέρει και ο ίδιος «για κάθε συλλογική ουτοπία της νεωτερικότητας υπάρχει και η αντίστοιχη διεθνής ιδεολογική αποτυχία». Αυτές οι αποτυχίες, οι αδυναμίες, οι πτώσεις των ιδεολογιών και οι ουτοπικές πράξεις του παρελθόντος αποτελούν τον πυρήνα των αναζητήσεων του Βελώνη, ο οποίος επιζητά αυτό το οποίο έχουμε χάσει, σε μια νέου είδους ιδεατή ουτοπία. Ολόκληρο το εικαστικό του έργο χαρακτηρίζεται από την εμμονή του σε συναισθήματα όπως η επιθυμία, ο έρωτας, το πάθος, η αποτυχία, η μοναξιά, η απώλεια, η αμφισβήτηση, η αβεβαιότητα και η μελαγχολία. Στη δουλειά του Βελώνη, μια ιστορική αποτυχία αποκτάει μια διαχρονική και παγκόσμια διάσταση, ενώ η ιστορική επανεξέταση δημιουργεί νέες σχέσεις και σημασίες.
[…] Στην παρούσα έκθεση, με τίτλο Μοναξιά σε κοινό έδαφος: Πώς μπορεί η κοινωνία να πράξει αυτό που ο καθένας ονειρεύεται, παρουσιάζονται μια σειρά μεγάλης κλίμακας κατασκευές καθώς και ορισμένα μικρότερα γλυπτά που δημιούργησε ο καλλιτέχνης την τελευταία διετία. Η έκθεση διερευνά και αναδεικνύει τη δουλειά του Βελώνη, εστιάζοντας σε έργα με πολιτικό χαρακτήρα που αναφέρονται στη ρωσική πρωτοπορία, την αρχαία ελληνική δημοκρατία και τη συνείδηση του καλλιτέχνη για την εργατική τάξη. Ο καλλιτέχνης επιχειρεί να εξετάσει τις ιδεολογίες πίσω από τις πολιτικές δομές και να μας κάνει να συλλογιστούμε για έννοιες όπως το ουτοπικό ιδεώδες, η δημοκρατία και η επανάσταση. Το ενδιαφέρον του όμως εστιάζεται στον τρόπο με τον οποίο οι έννοιες αυτές, καθώς και οι ιδέες που συνοδεύουν τις επαναστάσεις και τις μορφές αντίστασης απέναντι σε κυρίαρχα συστήματα κυριαρχίας, μπορούν να ιδωθούν σήμερα. Ο Βελώνης δεν επιχειρεί να εξετάσει τη ρωσική πρωτοπορία και το κίνημα του κονστρουκτιβισμού στην ιστορικότητά τους, αλλά με κριτικό και ερευνητικό πνεύμα επιδιώκει να διερευνήσει ορισμένα διαχρονικά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα και να φέρει σε διάλογο τις ιδέες της άμεσης δημοκρατίας με τα σοσιαλιστικά ιδανικά. […]
Δάφνη Βιτάλη