O Kasper Bosmans συνδυάζει στην πρακτική του τη γλυπτική και τις εγκαταστάσεις με τη ζωγραφική και το σχέδιο. Τα έργα του αποτελούν περίπλοκες συνθέσεις που βρίθουν αναφορών στα πεδία της υψηλής τέχνης και της λογοτεχνίας, της λαϊκής ή ποπ κουλτούρας, της εραλδικής, της μυθολογίας και της ανθρωπολογίας – πεδία τα οποία ο καλλιτέχνης πραγματεύεται μέσα από παιγνιώδεις, κουίρ αναγνώσεις και αναδιατυπώσεις των αφηγημάτων που πηγάζουν από τον γύρω μας κόσμο. Ο Bosmans συλλέγει ιστορίες και ανεκδοτολογικές αφηγήσεις διαφόρων πολιτισμικών και κοινωνικών καταβολών, επισημαίνοντας το παράδοξο και το ιδιοσυγκρασιακό σε πρακτικές και τελετουργικές διαδικασίες. Μεταφράζει το υλικό του προσεγγίζοντάς το μέσα από έναν σύγχρονο φακό, αναδεικνύοντας συνάμα τα κατάλοιπα τοπικών παραδόσεων και μυθολογικής εικονογραφίας στο τοπίο της σύγχρονης ζωής.
Το νέο έργο του Kasper Bosmans για το ΕΜΣΤ με τίτλο The Fuzzy Gaze (Το Θολό Βλέμμα, 2025) εξετάζει τη μεταλλαγή των ρόλων που κατείχαν τα ζώα στον κόσμο του ανθρώπου διαμέσου του χρόνου. Πρόκειται για μια μεγάλης κλίμακας τοιχογραφία που εξερευνά σε αδρές γραμμές την ιστορία και εξέλιξη του αμφίδρομου βλέμματος μεταξύ ανθρώπου και ζώου υπό τη μορφή μιας πομπής. Φέρνει στο προσκήνιο τους διάφορους ρόλους που αναθέτουμε ή αποδίδουμε στα ζώα – της συντροφιάς, του ψυχαγωγού, του εμπορεύσιμου προϊόντος – ρόλους που διαμορφώνονται ώστε να εκπληρώνουν τις χρηστικές μας ανάγκες ή την επιθυμία μας για θέαμα και θαλπωρή. Άλογα, λούτρινα αρκουδάκια κι αιλουροειδή εμφανίζονται στην παρέλαση που παραπέμπει στο τσίρκο αλλά και στον ζωολογικό κήπο.
Οι εικόνες του Bosmans, ένα είδος υποβλητικού ρέμπους, αποκαλύπτουν ζωολογικές λεπτομέρειες και θραύσματα τοπικών παραδόσεων επενδύοντας το τοπικό με μια υπερτοπική, καθολική σημασία. Το έργο αναπαράγει την αίσθηση μιας περιδιάβασης σε ένα κλειστό σύμπαν υπό το απαθές βλέμμα των ζώων, ή την εμπειρία του θεατή ενός τσίρκου, μπροστά από τα μάτια του οποίου περνά αστραπιαία μια συναρπαστική διαδοχή εξασκημένων χειρονομιών και στιγμιοτύπων προβαρισμένης μανιέρας. Το εραλδικό ύφος και η χρήση του στοιχείου του διακοσμητικού υφάσματος που τοποθετείται πάνω από τη σαγή του αλόγου αποτελούν μια επαναλαμβανόμενη αναφορά σε μια μορφή αισθητικής εμπορευματοποίησης των ζώων από τον άνθρωπο στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής ιστορίας. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε το κενό βλέμμα και την ανία των ζώων σε μια σειρά από τεχνητά περιβάλλοντα, ειδικά κατασκευασμένα από τον άνθρωπο για κείνα: στον ζωολογικό κήπο, το τσίρκο, τη φάρμα.
Το έργο δημιουργήθηκε κατόπιν ανάθεσης για την έκθεσης Γιατί να Κοιτάμε τα Ζώα; Δικαιοσύνη για την μη-ανθρώπινη ζωή / Why Look at Animals? A Case for the Rights of Non-Human Lives, ΕΜΣΤ, 15 Μαΐου 2025 – 15 Φεβρουαρίου 2026.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Kasper Bosmans (Γενν. 1990, Λόμμελ) σπούδασε στο Βέλγιο στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών της Αμβέρσας και έκανε το μεταπτυχιακό του στο HISK – Ανώτατο Ινστιτούτο Καλών Τεχνών στη Γάνδη. ́Ηταν ο νεαρότερος σε ηλικία καλλιτέχνης στην ιστορία της σχολής που πήρε πτυχίο.
Ατομικές εκθέσεις (επιλογή): Plums, Under Cover, Mendes Woods, Παρίσι (2024), Mutualism, Delvaux, Παρίσι, Collection Display: Kasper Bosmans, De Pont Museum, Tilburg, Ολλανδία (2023), Museum Catharijneconvent, Ουτρέχτη, Husbandry, WIELS, Βρυξέλλες (2022), Wolf Corridor, De Pont Museum, Tilburg, Ολλανδία, A Perfect Shop-front, Fondazione Arnaldo Pomodoro, Μιλάνο (2021), Four, Βarbara Gladstone Gallery, Nέα Υόρκη (2020 & 2018), Das Verflixte 7. Jahr, Fuerstenberg Zeitgenossich, Donaueschingen, Γερμανία (2018), The Words and Days, De Hallen, Haarlem, Ολλανδία (2017), Specimen Days, S.M.A.K. Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Γάνδη, Witte de With, Rotterdam, Ολλανδία, Cintamani Weavings, Centrale for Contemporary Art, Βρυξέλλες (2016)
Ομαδικές εκθέσεις (επιλογή): Stories from the ground, 9th Biennial of Painting,
Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle, Βέλγιο, After Paradise, Triennale Kortrijk, Βέλγιο (2024), Linhas Tortas, Mendes Wood DM, São Paulo, Βραζιλία, 40th EVA International, Ireland’s Biennial of Contemporary Art, Limerick, Ιρλανδία, A Manual of Errors?, Sgomento Zurigo, Ζυρίχη, DAS 2023: Bonna, Dhaka Art Summit, Dhaka, Μπανγκλαντές, Imaginary Friends, Fundació Joan Miró, Βαρκελώνη (2023) Barbe à Papa, CAPC Musée d’art Contemporain de Bordeaux, Μπορντώ, Substance – SUBSTANCES, Collegium, Arévalo, Ισπανία (2022), I Think I Look More like the Chrysler Building, De Vleeshal, Middelburg, Ολλανδία (2021), The Penumbral Age: Art in the Time of Planetary Change, Museum of Modern Art, Βαρσοβία, In the Presence of Absence: Proposals for the Museum Collection, Stedelijk Museum, Άμστερνταμ, Together, M HKA Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Αμβέρσα, GAK Gesellschaft für Aktuelle Kunst, Bremen, Γερμανία (2020), Blood and Soil: Dark Arts for Dark Times, Contemporary Art Centre, Vilnius, Λιθουανία, Future Generation Art Prize @ Venice 2019, Palazzo Ca’ Tron, Βενετία, Future Genewration Art Prize, PinchukArtCentre, Κίεβο, Young Artists in Europe: Metamorphosis, Fondation Cartier, Παρίσι (2019), Stories of Almost Everyone, Hammer Museum, Λος Άντζελες (2018), Kathmandu Triennale 2017, Maligaun, Κατμαντού, Νεπάλ, Drawing Biennial, Drawing Room, Λονδίνο (2017).
ΥΛΙΚΟ ΤΥΠΟΥ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Καλλιτεχνική Διευθύντρια: Κατερίνα Γρέγου
Διοικητική & Οικονομική Διευθύντρια: Αθηνά Ιωάννου
Καλλιτεχνική Παραγωγή | Συντονισμός Έργου: Γιάννης Αρβανίτης
Tαυτότητα έκθεσης: Schema – Δήμητρα Χρονά
Βοηθοί καλλιτέχνη: Quentin Sietzen, Ισιδώρα Παπαδούλη
Υποδιευθύντρια Τεχνικών Υπηρεσιών (ΕΜΣΤ): Ηρώ Νικολακέα
Tεχνική υποστήριξη (ΕΜΣΤ): Βαγγέλης Φίλιππας, Αιμίλιος Πετρίκης
Διοικητική Υποστήριξη Έργου SUB6.4: Βίκη Τριανταφυλλούδη
Ασφάλειες Έργων: Karavias Underwriting Agency
Σύμβουλος επικοινωνίας: Μαρία Τσολάκη
Επικοινωνία (ΕΜΣΤ): Iωακείμ Θεοδωρίδης, Μαριγώ Σιάκκα, Ιλιάνα Σιάργκα (γραφιστικά)
Social media: Σέργιος Ζαλμάς
Διεθνής τύπος & ΜΜΕ: Pickles
Μεταφράσεις: Μαρία Σκαμάγκα
Ψηφιακές Εκτυπώσεις: Νίκος Πασχαλίδης
Ευχαριστούμε τους: Annabelle Binnerts, Amanda Kelly, Vanessa Saraceno, Laurine Tribolet, Gladstone Gallery, Νέα Υόρκη | Βρυξέλλες | Σεούλ | Λος Άντζελες, Mendes Wood DM, Παρίσι | Βρυξέλλες | Σάο Πάουλο
ΧΟΡΗΓΟΙ
ΕΛΛΑΔΑ 2.0
Το έργο του Κasper Bosmans είναι αποτέλεσμα του Προγράμματος Φιλοξενίας (Residency) του Έργου SUB 6.4., «Δράσεις για την προώθηση των ελληνικών πολιτιστικών εξαγωγών και την ενίσχυση του ελληνικού πολιτιστικού ονόματος από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας», το οποίο υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – NextGenerationEU.