Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει από τις 9 Noεμβρίου 2011 έως τις 18 Ιανουαρίου 2012 το νέο έργο του διεθνούς Κουβανού καλλιτέχνη Carlos Garaicoa με τίτλο Photo–topography. Το έργο πραγματοποιείται στο πλαίσιο της σειράς ΕΜΣΤ Νέες Παραγωγές 2011, με παραγγελίες του Μουσείου για το Project Room, με την ευγενική υποστήριξη του Bombay Sapphire gin.
Η εγκατάσταση αποτελείται από εννέα τρισδιάστατες φωτογραφίες από υλικό πολυσπάν και ισάριθμες μαυρόασπρες φωτογραφίες τραβηγμένες από τον καλλιτέχνη στην Αβάνα και το Καράκας, που χρησιμοποιήθηκαν ως βάση για τη δημιουργία τους.
Περιγράφοντας στην καλλιτεχνική του πρόταση τη διαδικασία μεταφοράς του φωτογραφικού ντοκουμέντου σε ένα νέο υλικό, όπως το πολυσπάν, ο καλλιτέχνης αναφέρει:
«To νέο έργο μου για το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα αποτελείται από φωτογραφίες εκτυπωμένες με μια νέα τεχνική. Oι φωτογραφίες εκτυπώνονται σε ένα μηχάνημα παραγωγής τρισδιάστατων αντικειμένων που μετατρέπει την πραγματική εικόνα σε τρισδιάστατο αντικείμενο από πολυσπάν. Το αποτέλεσμα, εξαιρετικά εύθραυστο αλλά όμορφο, είναι ένα είδος τοπογραφίας αστικών τοπίων, με εσοχές και «εκρήξεις» του πολυσπάν, σύμφωνα με μια κλίμακα διαβαθμίσεων του γκρίζου, μαύρου και λευκού που ενυπάρχουν στα αρνητικά, και που προκαθορίζουμε με τον ψηφιακό εκτυπωτή. Για μένα το έργο αυτό συνιστά μια έρευνα πάνω στην υπέρβαση των ορίων της φωτογραφίας.»
Μέσα από την τεχνική αυτή που επεξεργάζεται για πρώτη φορά στην νέα υβριδική φωτογραφική εγκατάσταση, ο Carlos Garaicoa επιστρέφει στον κεντρικό θεματικό πυρήνα του έργου του, την πόλη και τα ερείπια. Ήδη από το 1991 μέσα από έργα που του άνοιξαν την πόρτα σε μεγάλες διεθνείς εκθέσεις και Μπιενάλε σε διάφορες πόλεις του κόσμου, θραύσματα ερειπωμένων κτιρίων, ιδιαίτερα της Αβάνας, όψεις αποσύνθεσης και παρακμής του αστικού ιστού σε κοινωνικο-πολιτικά περιβάλλοντα ιδιαίτερα σύνθετα, επιτρέπουν στον καλλιτέχνη νέες ερμηνείες της πόλης και ουτοπικούς σχεδιασμούς, μια αναδόμηση τόπων και πραγμάτων μέσω της μυθοπλασίας.
Ως πλάνητας καλλιτέχνης, όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες στην εποχή μας, ο κουβανός καλλιτέχνης φέρνει στην Αθήνα μέσα στις αποσκευές του ιστορίες και εικόνες άλλων πόλεων που, μετέωρες καθώς είναι μεταξύ πραγματικού και φανταστικού, θα μπορούσαν στο συγκεκριμένο τοπογραφικό και πολιτισμικό περιβάλλον να διαβαστούν ως αρχαία σπαράγματα και ερείπια, αλλά και να γεννήσουν συσχετίσεις με τη συγκεκριμένη πολεοδομική εμπειρία. Η μετάφραση από το ένα καλλιτεχνικό μέσο στο άλλο προσδίδει στο έργο αυτό, το οποίο θα εμπλουτίσει τη μόνιμη συλλογή του ΕΜΣΤ, μια αμφισημία ιδιαίτερης ποιητικής δύναμης και πνοής.
Επιμέλεια: Άννα Καφέτση
ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ
Ο Carlos Garaicoa γεννήθηκε στην Κούβα το 1967. Σπούδασε θερμοδυναμική και αργότερα ζωγραφική στο Instituto Superior de Arte στην Αβάνα (1989-1994). Στα έργα του ακολουθεί μια πολυκλαδική προσέγγιση θεμάτων πολιτισμού και πολιτικής, ιδιαίτερα της Κούβας, μέσα από τη μελέτη της αρχιτεκτονικής, της πολεοδομίας και της ιστορίας. Κύριο θέμα του είναι η πόλη της Αβάνας. Στα διαφορετικά μέσα και τεχνικές που χρησιμοποιεί περιλαμβάνονται εγκαταστάσεις, βίντεο, φωτογραφίες, γλυπτική, βιβλία pop-up και σχέδια. Μερικές από τις σημαντικότερες ατομικές του εκθέσεις έχουν πραγματοποιηθεί σε σημαντικά μουσεία και κέντρα όπως τα κάτωθι: Matadero de Madrid (Μαδρίτη), IMMA (Δουβίνο), Palau de la Virreina (Βαρκελώνη), Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Λος Άντζελες), Biblioteca Luis Ángel Arango (Μπογκοτά), Bronx Museum of the Arts (Νέα Υόρκη), Museo Alejandro Otero (Καράκας) και Palazzo delle Papesse (Σιέννα). Έχει συμμετάσχει στην VIII Μπιενάλε της Σαγκάης (2010), Μπιενάλε του Σάο Πάολο (1998 και 2004), Μπιενάλε της Αβάνας (1991,1994, 1997, 2000 και 2009), Μπιενάλε της Βενετίας (2005 και 2009), Μπιενάλε της Μόσχας (2005), Τριενάλε της Γιοκοχάμα (2001) και Τριενάλε του Echigo-Tsumari (2006) στην Ιαπωνία, Μπιενάλε του Γιοχάνεσμπουργκ (1998 και 2004), Μπιενάλε του Λίβερπουλ (2006), στη Documenta 11 στο Κάσσελ (2002) και στην Τριενάλε του Ώκλαντ (2007). Ζει και εργάζεται στην Αβάνα και στη Μαδρίτη.
ΧΟΡΗΓΟΣ
Με την ευγενική υποστήριξη του: