Φωτογραφία: Olya Gluschenko

ΖΩΝΤΑΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΕ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ KRAMA

Jeph Vanger, NatCase, Agatha & Kristianna Tsimpi

ΤΕΤΑΡΤΗ 29.11.2023, 19.30-23.00

Στο πλαίσιο της πρώτης ατομικής έκθεσης του εικαστικού καλλιτέχνη Viron Erol Vert στην Ελλάδα, με τίτλο The Hermit, θα παρουσιαστεί στις 29 Νοεμβρίου, στα εγκαίνια της έκθεσης, ένα πρόγραμμα ζωντανής μουσικής σε επιμέλεια του KRAMA.

Το KRAMA είναι μια κολεκτίβα, μια ανεξάρτητη πρωτοβουλία που λειτουργεί ως πλατφόρμα για καλλιτέχνες από ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών πρακτικών. Μέσω μιας διεπιστημονικής προσέγγισης, η ομάδα φέρνει κοντά διαφορετικές μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης σε μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένας διάλογος που ξεπερνά τα καλλιτεχνικά πεδία και τα γεωγραφικά σύνορα. Στον πυρήνα του KRAMA βρίσκεται η επιθυμία για τη δημιουργία χώρου (υλικού ή άυλου) για σύμπραξη, συνομιλία και πειραματισμό, με απώτερο σκοπό τον σχηματισμό κοινοτήτων που εξερευνούν τα κοινά σημεία αλλά και τη διαφορετικότητα τους στα όρια της mainstream κουλτούρας.

Το KRAMA δημιουργήθηκε το 2019 και έχει πάρει μορφή ως ετήσιο φεστιβάλ το 2019, 2022 και 2023, φιλοξενώντας 45+ μουσικά σχήματα και 30+ εικαστικούς καλλιτέχνες, σε χώρους όπως το Communitism, το Ρομάντσο και το Θέατρο Εμπρός. Η κολεκτίβα έχει επίσης επιμεληθεί μια έκθεση το 2021 στο KEIV, ενώ η ραδιοφωνική εκπομπή KRAMA Entries φιλοξενείται κάθε μήνα στο Stegi Radio. Η τέταρτη έκδοση του φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί για το καλοκαίρι του 2024, ενώ περισσότερες δράσεις του KRAMA θα πραγματοποιηθούν τους ερχόμενους μήνες.

ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ & ΕΡΓΑ

Jeph Vanger

Ο Jeph Vanger είναι καλλιτέχνης ήχου και συνθέτης ηλεκτρονικής μουσικής που εργάζεται στη διασταύρωση των παραστατικών τεχνών & των ηχητικών εγκαταστάσεων. Σπούδασε ψηφιακή μουσική και ηχητικές τέχνες στο Πανεπιστήμιο του Μπράιτον και αυτή τη στιγμή κάνει μεταπτυχιακό στις ηχητικές τέχνες στο Goldsmiths του Λονδίνου. Το έργο του συχνά συνδυάζει πολυκάναλα ηχητικά συστήματα και πειράματα με ηχεία, δίνοντας έμφαση στο πώς ο ήχος εκδηλώνεται ως κινούμενη, ακατέργαστη οντότητα.

Μετά την τελευταία κυκλοφορία του EP “Cyclothymia”, η ηχητική του παλέτα έχει συγκριθεί με καλλιτέχνες όπως οι Floating Points, Four Tet και Hildur Guðnadóttir από το βρετανικό διαδικτυακό περιοδικό Resident Advisor. Το έργο του Jeph έχει υποστηριχθεί από το ARTWORKS (Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος), το Arts Council England & το Help Musicians UK. Έχει επίσης διατελέσει Composer in Residence στο φημισμένο EMS Elektronmusikstudion στη Στοκχόλμη κατά τη διάρκεια του Μαΐου 2021.

Ως συνθέτης έχει συνεργαστεί με χορογράφους, θεατρικούς σκηνοθέτες και μουσικούς όπως οι Χαρά Κότσαλη, Κάντυ Καρρά, Μάριο Μπανούση, Σαβίνα Γιαννάτου, Μάρθα Πασακοπούλου & Άρης Παπαδόπουλος, Άρης Μπινιάρης, Αναστασία Βαλσαμάκη, Κυριακή Νασιούλα, Μιχάλης Θεοφάνους, Ισιδώρα Βινσεντέλι, Γεωργία Τέγου. Μερικά από τα δικά του έργα και τις συνεργασίες του έχουν εκτεθεί και παρουσιαστεί σε ιδρύματα, θέατρα και οργανισμούς στην Κίνα, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και την Ελλάδα, όπως τα Tate Modern, Beijing Today Art Museum, Sadler’s Wells, Brighton Fringe, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου μεταξύ άλλων.

Περφορμανς στο ΕΜΣΤ

Το “The Thorns We Buried” είναι μια νέα σύνθεση βασισμένη σε αυτοσχεδιαστικές τεχνικές granular επεξεργασίας ηχογραφήσεων κλαρίνου από τον Χρήστο Αναστασιάδη, συγχωνευμένες με ήχους που προέρχονται από τηλεφωνικά φωνητικά μηνύματα. Ξεκινώντας από μικροσκοπικούς κόκκους ήχου, η performance σκοπεύει να δημιουργήσει έναν ηχητικό χώρο μπροστά και γύρω από τον ακροατή.

NatCase

Η NatCase είναι παραγωγός ηλεκτρονικής μουσικής, DJ & ραδιοφωνική παρουσιάστρια από την Αθήνα. Η μουσική της ήταν απαραίτητη από τα μικρά της χρόνια, καθώς σπούδασε πιάνο και τύμπανα, αλλά η πύλη για τις απεριόριστες δυνατότητες της ηλεκτρονικής μουσικής άνοιξε μόνο όταν άρχισε να συχνάζει σε κλαμπ και να κάνει DJ sets, σηματοδοτώντας μια κομβική σύνδεση με το είδος και την κοινότητά του. Η NatCase αυτή τη στιγμή επαναπροσδιορίζει την ηλεκτρονική μουσική ως ένα υβρίδιο με lo-fi αισθητική και παραδοσιακά μοτίβα. Αντλεί έμπνευση από τους αγώνες των καταπιεσμένων και μοιράζεται την αγωνία για την επίτευξη της ισότητας και της κοινωνικής ισορροπίας, μια στάση που αντηχεί στην καλλιτεχνική της έκφραση.

Το 2016 ξεκίνησε να παράγει τη δική της μουσική αφού έλαβε εκπαίδευση στην ηλεκτρονική σύνθεση στο Κέντρο Έρευνας Σύγχρονης Μουσικής (Ksyme) μεταξύ 2017-2018. Τελικά συνειδητοποίησε ότι το ενδιαφέρον της ταλαντεύεται μεταξύ πειραματικής και χορευτικής ηλεκτρονικής μουσικής και συνεχίζει να βαδίζει σε αυτή τη γραμμή, πλησιάζοντας προς το κάθε είδος και αφήνοντας τα έργα της να ξεδιπλωθούν οργανικά μέσα από μια διαδραστική εξερεύνηση.

Το 2020 κυκλοφόρησε το πρώτο της EP “Deeptych” από την εμβληματική underground εταιρεία TAR του Λος Άντζελες. Από τότε, έχει παρουσιάσει τη μουσική της σε ζωντανές εμφανίσεις και έχει κερδίσει μια θέση σε διάφορες συλλογές.

Περφόρμανς στο ΕΜΣΤ 

“Η χρονοσφραγίδα είναι μια ακολουθία χαρακτήρων ή κωδικοποιημένων πληροφοριών που προσδιορίζει πότε συνέβη ένα συγκεκριμένο γεγονός, συνήθως υποδεικνύοντας την ημερομηνία και την ώρα της ημέρας, συχνά με ακρίβεια που φτάνει μέχρι ένα μικρό κλάσμα του δευτερολέπτου. Ωστόσο, οι χρονοσφραγίδες δεν χρειάζεται να βασίζονται σε κάποια απόλυτη έννοια του χρόνου- μπορούν να αφορούν οποιαδήποτε εποχή, σε οποιοδήποτε τυχαίο σημείο της ιστορίας. Στο “Timestamps”, η NatCase θα μετατρέψει τα παραδοσιακά αρχεία καταγραφής σε σύγχρονες, πιο ευανάγνωστες μορφές. Δεδομένου ότι ο χρόνος είναι ένα κυρίαρχο στοιχείο τόσο στην αντίληψη όσο και στην υλοποίηση μέσω κυκλικών ακολουθιών, τα τελετουργικά γεγονότα γίνονται παραμορφωμένα και καθυστερημένα, συνυφασμένα με ηχοποιημένες χρονοσφραγίδες. Καθώς η παράδοση και η συνέχεια διαπνέονται από πολεμικές έννοιες εξουσίας, ο χρονισμός του ήχου αντιμετωπίζεται ως πολιτικό μέσο – ένα εργαλείο για την αμφισβήτηση καθιερωμένων πτυχών μιας συλλογικής πολιτιστικής ταυτότητας”. – NatCase

Agatha & Kristianna Tsimpi

Agatha είναι sound designer και music producer με βάση την Αθήνα. Μέσω διαφορετικών δράσεων στον ευρύτερο δημιουργικό τομέα, έχει διαμορφώσει την πρακτική και έρευνα πάνω στον ήχο. Αρχικά μέσω συνεργασιών σε groups (Agatha & Molyneaux and Plastic Flowers), στο κομμάτι της παραγωγής event (KRAMA, Fauna Sauna, Power Dance Club, LGBTQI+ Refugees in Greece), καθώς και στο τομέα του ήχου σε θέατρο και κινηματογράφο (πιο πρόσφατη δουλειά για το έργο “Φιλοκτήτης” με την ομάδα Εταιρεία Φίλων στα πλαίσια του Φεστιβάλ Επιδαύρου). Τα τελευταία δύο χρόνια και σε συνεργασία με το xfutrhug.co/Qreclaim τρέχουν ένα πρόγραμμα workshops γύρω από το Ableton.

Kristianna Tsimpi είναι καλλιτέχνης ήχου με έδρα την Αθήνα. Παράγει χορευτική μουσική με το ψευδώνυμο Tanjie Kay, ενώ ασχολείται επίσης με τη μουσική επένδυση ταινιών και παραστάσεων, όπως το Bone Selektor (2021) και το JCSF (2022).

Περφόρμανς στο ΕΜΣΤ

“Το aposynthesi↹, είναι μια συνεργασία μεταξύ Agatha και Κριστιάννας. Αντλώντας επιρροές από την έρευνα των καλλιτεχνών, αποτελεί μια προσπάθεια εξερεύνησης της διαδικασίας και της σημασίας της “σύνθεσης νοήματος”. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, χρησιμοποιήθηκαν νευρωνικά δίκτυα τα οποία συσχετίζουν γλώσσα και ήχο, με αποφάσεις που δεν βασίζονται σε στερεά μουσικά πρότυπα και μοντέλα αλλά λειτουργούν με συνεχή ροή. Οι μέθοδοι βασίζονται στην ταυτόχρονη χρήση ενός προγράμματος επεξεργασίας ήχου, του Ableton, και εργαλείων ανάλυσης δεδομένων που εξάγουν πληροφορίες από μια εικόνα ή λέξη και τις συσχετίζουν με έναν ήχο. Οι παραπάνω μέθοδοι καλούν το κοινό να αξιολογήσει τη σημασία ή μη του ανθρώπινου παράγοντα στη διαδικασία της σύνθεσης.” – Agatha & Kristianna Tsimpi

ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Είσοδος ελεύθερη.