Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) σε συνεργασία με το Ωδείο Αθηνών και το ΚΣΥΜΕ διοργανώνει μια διημερίδα παράλληλα με το διπλό εκθεσιακό αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη. Μέσα από ομιλίες, προβολές, συναυλίες, χορευτικές δράσεις, συζητήσεις και εργαστήρια, το πρόγραμμα παρουσιάζει τις πολλαπλές πτυχές του έργου του διεθνή πρωτοπόρου και αναδεικνύει τον ευρύ αντίκτυπο που είχε στα διαφορετικά πεδία που άγγιξε.
Το διήμερο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του συνθέτη Χάρη Ξανθουδάκη (1950 -2023), με τον οποίο το ΕΜΣΤ συνεργάστηκε στενά στην προετοιμασία των δύο εκθέσεων και ο οποίος θα συμμετείχε και στο πρόγραμμα.
Το διήμερο το Μουσείο θα λειτουργήσει με διευρυμένο ωράριο 11.00-22.00, ενώ η είσοδος σε όλες τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις θα είναι δωρεάν.
Οι εκθέσεις και για τις δύο ημέρες θα είναι ανοιχτές από τις 11.00 έως τις 22.00 (η τελευταία είσοδος για το κοινό θα είναι στις 21.00).
Για τη συμμετοχή σε όλες τις εκδηλώσεις θα τηρείται σειρά προτεραιότητας.
Για τα εργαστήρια είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο learning@emst.gr
Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων με σειρά προτεραιότητας.
Συντονισμός: Σταμάτης Σχιζάκης-Ματθλίλδη Σκυλογιάννη
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΗΜΕΡΟΥ
ΣΑΒΒΑΤΟ 2 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
12.00-22.00
Ξενάγηση
Μάκης Σολωμός
Εκθεσιακός χώρος
Διάρκεια 60’
Ώρα έναρξης: 12:00
Ο καθηγητής Μουσικολογίας στο πανεπιστήμιο Paris 8 και ειδικός μελετητής και γνώστης των έργων του Ιάννη Ξενάκη, Μάκης Σολωμός, πραγματοποιεί μια ενδελεχή ξενάγηση στην έκθεση Ηχητικές Οδύσσειες. Μέσα από αναφορές στις εικόνες, τις πρωτότυπες παρτιτούρες και τα άλλα αντικείμενα της έκθεσης ξεδιπλώνονται γνωστές και άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του Ιάννη Ξενάκη από έναν διακεκριμένο ειδικό στο έργο του.
Εγκατάσταση
Παρουσίαση του έργου The Hermit από τον Viron Erol Vert και την επιμελήτρια Ιόλη Τζανετάκη
Project Room 1, 3ος όροφος
Διάρκεια 15′
Ώρα έναρξης: 13.00
To έργο The Hermit (Ο Ερημίτης) είναι ένας εμβυθιστικός, διαδραστικός τόπος συνάντησης και ακρόασης με αισθητική εμπνευσμένη από το nightclubbing που δημιουργήθηκε ειδικά για το μουσείο και είναι εμπνευσμένος από το έργο του Iάννη Ξενάκη και τις εκθέσεις του ΕΜΣΤ. Η εγκατάσταση του Vert συμπυκνώνει διάφορα στοιχεία που χρησιμοποίησε και ο Ξενάκης στην πρακτική του, όπως αρχιτεκτονικά μοντέλα, μαθηματικά, γεωμετρικά σχήματα ή, η ακολουθία Fibonacci.
Διάλεξη
Κατερίνα Γρέγου
Ιάννης Ξενάκης: Ένας Αναγεννησιακός άνθρωπος από το μέλλον
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 30’
Ώρα έναρξης: 15:00
Η Κατερίνα Γρέγου εντάσσει το έργο του Ξενάκη και την σημασία του σε ένα ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο, προτείνοντας συγχρόνως και μια ανορθόδοξη ανάγνωση του δημιουργού από ένα ιστορικο-τεχνικό πρίσμα.
Βιβλιοπαρουσίαση
Θεόφιλος Τραμπούλης
Πολυφωνικές ραψωδίες και Ηχητικές Οδύσσειες
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 30’
Ώρα έναρξης: 15:30
Ο Θεόφιλος Τραμπούλης παρουσιάζει τον κατάλογο του διπλού εκθεσιακού αφιερώματος στον Ιάννη Ξενάκη, σε εκδοτική επιμέλεια του ιδίου και της Κατερίνας Γρέγου, με την επιστημονική συμβολή του Μάκη Σολωμού. Συμμετέχουν οι συγγραφείς Παύλος Αντωνιάδης, Pierre Carré, Κατερίνα Γρέγου, Δημήτρης Έξαρχος, Steven Feld, Benoît Gibson, James Harley, Ελισάβετ Κιουρτσόγλου, Στέλλα Κουρμπανά, Studio LABOUR, François-Bernard Mâche, Thierry Maniguet, Κατερίνα Τσιούκρα, Χάρης Ξανθουδάκης, Μάκης Σολωμός, Σταμάτης Σχιζάκης, Μάχη Ξενάκη. Ο γραφιστικός σχεδιασμός είναι της Δήμητρας Χρονά (Schema).
Χορός
Λίλα Ζαφειροπούλου & Σύνολο Corporis Miracula
KraanergSpolia23
Διάφοροι εκθεσιακοί χώροι και χώροι κυκλοφορίας κοινού
Διάρκεια 20’ (διάσπαρτες σύντομες δράσεις στο χώρο του ΕΜΣΤ)
Ώρα έναρξης: 16:00 & 18:30
Το Kraanerg (1968-1969) του Ιάννη Ξενάκη είναι ένα νεωτερικό μπαλέτο που γράφτηκε μετά από ανάθεση για τα εγκαίνια του Εθνικού Κέντρου Τεχνών της Οττάβα του Καναδά το 1969. Αποτελείται από μια ηλεκτροακουστική σύνθεση για έγχορδα, ξύλινα και χάλκινα πνευστά μαζί με τετραφωνική ταινία. Η δράση του συνόλου Corporis Miracula στο ΕΜΣΤ, σε χορογραφία Λίλας Ζαφειροπούλου, αποτελεί μια προσαρμογή της παράστασης που παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το 2022. Στους χώρους κοινού του Μουσείου, οι χορευτές κινούνται εκτελώντας σημειακά σπαράγματα-σπόλια, δημιουργώντας μια νέα σύνθεση. Συμμετέχουν οι Νεφέλη Ανθίδη, Γιάννης Βάρσος, Κατερίνα Γεραλή, Ειρήνη Δημογιάννη, Κωνσταντίνα Κονδύλη, Βασιλική Κουτσιλιανού, Μαρία Μπόσδα, Ευγενία Οικονόμου, Ιωάννα Ραγιά, Έλλη Τσιτσιπά, Κατερίνα Ψαρουδάκη, Δημητρία Φιλιππάκη.
Διάλεξη
Ελισάβετ Κιουρτσόγλου
Ιάννης Ξενάκης: Μουσικός ή Αρχιτέκτονας;
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 60’
Ώρα έναρξης: 17:00
Ο Ιάννης Ξενάκης ενσωμάτωσε υπολογισμούς, γραφήματα και γραφικές παραστάσεις πολυποίκιλων μαθηματικών θεωριών της μηχανικής και της αρχιτεκτονικής μέσα στη μουσική του, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στη μουσική σύνθεση. Παράλληλα, η μουσική εισχώρησε στο σχεδιαστήριό του και άλλαξε τον τρόπο παραγωγής αρχιτεκτονικών μορφών. Στην διάλεξη της, η αρχιτεκτόνισσα Ελισάβετ Κιουρτσόγλου θα επιχειρήσει να καταρρίψει τον διαχωρισμό μεταξύ αρχιτεκτονικής και μουσικής στο έργο του Ιάννη Ξενάκη.
Πρόγραμμα προβολών
Ήχος, τόπος, αρχιτεκτονική.Οπτικοακουστικές προσεγγίσεις στο έργο του Ιάννη Ξενάκη
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 90’
Ώρα έναρξης: 20:00
Κώστας Φέρρης
Πολύτοπο Μυκηνών του Ιάννη Ξενάκη, 1978
Ψηφιοποιημένο φιλμ 16 χιλ., έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια: 32′
Αρχείο ΕΡΤ Α.Ε.
Το φιλμ Πολύτοπο Μυκηνών είναι από τις ελάχιστες υπάρχουσες καταγραφές του ξεχωριστού αυτού πολύτοπου που αποτέλεσε σταθμό στην πορεία του Ιάννη Ξενάκη αλλά και στην πρόσληψη των σύγχρονων μουσικών πρακτικών στην Ελλάδα. Με λήψεις από τις πρόβες, τις προετοιμασίες και την πραγματοποίηση, αλλά και με σχολιασμό από τον ίδιο τον Ξενάκη, το φιλμ του Κώστα Φέρρη αποτελεί μια προσπάθεια μεταφοράς του πολύτοπου στον κινηματογραφικό χρόνο και τόπο.
Stéphane Ghez
Η Επανάσταση Ξενάκη: Ο αρχιτέκτονας του ήχου (Xenakis révolution: Le bâtisseur du son), 2022
Βίντεο, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια: 52’
Μια παραγωγή της Cinétévé
Με την ουσιαστική συμβολή της κόρης του συνθέτη Μάχης Ξενάκη, με τη συμμετοχή ειδικών όπως ο Μάκης Σολωμός και η Ελισάβετ Κιουρτσόγλου αλλά και προσωπικοτήτων της μουσικής όπως οι Γιώργος Απέργης, Jean-Michel Jarre και Michel Tabachnik, το ντοκιμαντέρ αυτό φωτίζει διαφορετικές πτυχές της προσωπικότητας του Ξενάκη.
ΚΥΡΙΑΚΗ 3 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
11.00-22.00
(Στις 11.00 ξεκινά το εργαστήριο-πληροφορίες παρακάτω)
Χορός
Λίλα Ζαφειροπούλου & Σύνολο Corporis Miracula
KraanergSpolia23
Διάφοροι εκθεσιακοί χώροι και χώροι κυκλοφορίας κοινού
Διάρκεια 20’ (διάσπαρτες σύντομες δράσεις στο χώρο του ΕΜΣΤ)
Ώρα έναρξης: 13:30 & 19:30
Το Kraanerg (1968-1969) του Ιάννη Ξενάκη είναι ένα νεωτερικό μπαλέτο που γράφτηκε μετά από ανάθεση για τα εγκαίνια του Εθνικού Κέντρου Τεχνών της Οττάβα του Καναδά το 1969. Αποτελείται από μια ηλεκτροακουστική σύνθεση για έγχορδα, ξύλινα και χάλκινα πνευστά μαζί με τετραφωνική ταινία. Η δράση του συνόλου Corporis Miracula στο ΕΜΣΤ, σε χορογραφία Λίλας Ζαφειροπούλου, αποτελεί μια προσαρμογή της παράστασης που παρουσιάστηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής το 2022. Στους χώρους κοινού του Μουσείου, οι χορευτές κινούνται εκτελώντας σημειακά σπαράγματα-σπόλια, δημιουργώντας μια νέα σύνθεση. Συμμετέχουν οι Νεφέλη Ανθίδη, Γιάννης Βάρσος, Κατερίνα Γεραλή, Ειρήνη Δημογιάννη, Κωνσταντίνα Κονδύλη, Βασιλική Κουτσιλιανού, Μαρία Μπόσδα, Ευγενία Οικονόμου, Ιωάννα Ραγιά, Έλλη Τσιτσιπά, Κατερίνα Ψαρουδάκη, Δημητρία Φιλιππάκη.
Ξενάγηση
Μάκης Σολωμός
Εκθεσιακός χώρος
Διάρκεια 60’
Ώρα έναρξης: 14:00
Ο καθηγητής Μουσικολογίας στο πανεπιστήμιο Paris 8 και ειδικός μελετητής και γνώστης των έργων του Ιάννη Ξενάκη, Μάκης Σολωμός, πραγματοποιεί μια ενδελεχή ξενάγηση στην έκθεση Ιάννης Ξενάκης: Ηχητικές Οδύσσειες. Μέσα από αναφορές στις εικόνες, τις πρωτότυπες παρτιτούρες και τα άλλα αντικείμενα της έκθεσης ξεδιπλώνονται γνωστές και άγνωστες πτυχές της ζωής και του έργου του Ιάννη Ξενάκη από έναν διακεκριμένο ειδικό στο έργο του.
Προβολή
Κράανεργ-Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης, με ήχο
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 80’
Ώρα έναρξης: 15:00
Χορογραφία: Λίλα Ζαφειροπούλου
Σύνολο Corporis Miracula
Διευθυντής ορχήστρας: Ajtony Csaba
Φωτισμός: Αλέκος Γιάνναρος
Βίντεο: Βίκη Μπέτσου
Το βίντεο είναι μια καταγραφή του αφιερώματος στον Iάννη Ξενάκη που πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2022 στην εναλλακτική σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Η Λίλα Ζαφειροπούλου σε συνεργασία με το σύνολο Corporis Miracula, την Ορχήστρα Black Page και σπουδαστές της Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ και της Επαγγελματικής Σχολής Χορού του Ωδείου Αθηνών, προτείνουν μια νέα προσέγγιση της νεωτεριστικής παρτιτούρας του μπαλέτου Κράανεργ του Iάννη Ξενάκη (1968-1969). Εν μέρει επηρεασμένη από τα φοιτητικά κινήματα των τελών της δεκαετίας του 1960, η σύνθεση αυτή αποτελεί μια από τις σπάνιες απόπειρες του συνθέτη να συνδυάσει ζωντανή μουσική με ηλεκτροακουστική ταινία. Ο τίτλος του έργου, Κράανεργ προέρχεται από το συνδυασμό δύο ελληνικών λέξεων («κράαν» πιθανότατα από το ρήμα «κραίνω», που σημαίνει «τελειοποιούμαι», και «εργ»), εκφράζοντας την έννοια της «περατωμένης ενέργειας».
Συζήτηση
Η κληρονομιά του UPIC
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 90’
Ώρα έναρξης: 16:30
Το UPIC (Unité Polyagogique Informatique CEMAMu), που στα ελληνικά ονομάστηκε Πολυαγωγία, ήταν ένα υπολογιστικό σύστημα δημιουργίας ήχου και μουσικής σύνθεσης που εφηύρε ο Ιάννης Ξενάκης με βάση τη γραφική αναπαράσταση του ηχητικού σήματος. Με την Πολυαγωγία ο Ξενάκης θέτει την τεχνολογία στην υπηρεσία της μουσικής σύνθεσης μέσα από την αξιοποίηση μιας οικουμενικής οπτικής γλώσσας. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης Η κληρονομιά του UPIC, χρήστες, διδάσκοντες και ιστορικοί ερευνητές του UPIC παρουσιάζουν πτυχές της λειτουργίας του, τη σημασία του για την Ελληνική μουσική σύνθεση, τη θέση της πολυαγωγίας στο όραμα του Ιάννη Ξενάκη καθώς και τον σημερινό απόηχο της πολυετούς λειτουργίας του στο ΚΣΥΜΕ. Με τη συμμετοχή των Δημήτρη Καμαρωτού, Πέτρου Στεργιόπουλου, Κατερίνας Τσιούκρα και Στέλλας Κουρμπανά.
Βιβλιοπαρουσίαση
Μάχη Ξενάκη & Μάκης Σολωμός
Ιάννης Ξενάκης, Ένας Συγκλονιστικός Πατέρας
Αίθουσα εκδηλώσεων ημιώροφου
Διάρκεια 60’
Ώρα έναρξης: 18:30
Παρουσίαση του βιβλίου της Μάχης Ξενάκη Ιάννης Ξενάκης: Ένας Συγκλονιστικός Πατέρας (Iannis Xenakis: Un père bouleversant), που μόλις κυκλοφόρησε στα Ελληνικά από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια. Το βιβλίο παρέχει ανεκτίμητες πληροφορίες και ανέκδοτες ιστορίες για τη ζωή, το μουσικό και το αρχιτεκτονικό έργο του Ιάννη Ξενάκη. Στην παρουσίαση, η Μάχη Ξενάκη, συγγραφέας και κόρη του συνθέτη και συνεπιμελήτρια της έκθεσης Ηχητικές Οδύσσειες, συζητάει με τον μουσικολόγο Μάκη Σολωμό.
Εγκατάσταση
Παρουσίαση του έργου The Hermit του Viron Erol Vert από την επιμελήτρια Ιόλη Τζανετάκη
Project Room 1, 3ος όροφος
Διάρκεια 15′
Ώρα έναρξης: 20:30
To έργο The Hermit (Ο Ερημίτης) είναι ένας εμβυθιστικός, διαδραστικός τόπος συνάντησης και ακρόασης με αισθητική εμπνευσμένη από το nightclubbing που δημιουργήθηκε ειδικά για το μουσείο και είναι εμπνευσμένος από το έργο του Iάννη Ξενάκη και τις εκθέσεις του ΕΜΣΤ. Η εγκατάσταση του Vert συμπυκνώνει διάφορα στοιχεία που χρησιμοποίησε και ο Ξενάκης στην πρακτική του, όπως αρχιτεκτονικά μοντέλα, μαθηματικά, γεωμετρικά σχήματα ή, η ακολουθία Fibonacci.
Μουσική
Δημήτρης Καμαρωτός
Πολυαγωγία-Μορφές του ονείρου
Καφέ
Διάρκεια 60’
Ώρα έναρξης: 20:00
Ο Δημήτρης Καμαρωτός παρουσιάζει μια επιλογή από ηλεκτρονικές μουσικές συνθέσεις που πραγματοποιήθηκαν στο εργαστήριο Πολυαγωγίας του ΚΣΥΜΕ, το οποίο λειτούργησε για χρόνια στο υπόγειο του σπιτιού του συνθέτη Στέφανου Βασιλειάδη. Η παρουσίαση περιλαμβάνει συνθέσεις από τους Ιάννη Ξενάκη, Άκη Δαούτη, Δημήτρη Καμαρωτό, Βασίλη Ριζιώτη, Thaurstein Hauksson, Δημήτρη Καραγιώργο, Παναγιώτη Βελιανίτη, Παναγιώτη Σταμόπουλο, Αργύρη Σταμόπουλο, Χάρη Ξανθουδάκη.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 02.12.2023
Studio LABOUR
Προς μια σύγχρονη ακροαστική πρακτική
Διάφοροι μη εκθεσιακοί και μη επισκέψιμοι χώροι
Διάρκεια 180’
Ώρα έναρξης: 12:00
Το εργαστήριο πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Sonic Activation των studio LABOUR (Farahnaz Hatam & Colin Hacklander) – εγχείρημα με το οποίο από το 2018 διερευνούν και παρουσιάζουν αρχιτεκτονικούς χώρους μέσα από τον ήχο. Οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου δημιουργούν και οι ίδιοι ήχους με μικρά κρουστά όργανα σε μια σειρά ασκήσεων που τους εισάγει στον ηχητικό χώρο, τους τακτικούς και σταθερούς ήχους του κτιρίου του ΕΜΣΤ. Στόχος του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη της ενεργητικής ακρόασης και η ενίσχυση της καθημερινής ακουστικής εμπειρίας και των κριτικών ακροαστικών δεξιοτήτων.
Το εργαστήριο είναι ανοιχτό για όλους –επαγγελματίες μουσικούς και μη– και θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά.
ΚΥΡΙΑΚΗ 03.12.2023
Πέτρος Στεργιόπουλος
Από το UPIC στις σύγχρονες εκπαιδευτικές τεχνολογίες
Εργαστήριο εκπαίδευσης – Ημιώροφος
Διάρκεια: 2 ώρες, με διάλειμμα 10 λεπτών
Ώρα έναρξης: 11:00
Μια ευρεία παλέτα ψηφιακών εφαρμογών οφείλει την καταγωγή της στην Πολυαγωγία. Το εργαστήριο «Από το UPIC στις σύγχρονες εκπαιδευτικές τεχνολογίες», εστιάζει σε επιλεγμένες διαδικτυακές εφαρμογές οι οποίες βασίζονται στην Πολυαγωγία και αναδεικνύουν τη σχέση της τόσο με σύγχρονες μορφές αλληλεπίδρασης και ανάλυσης του ήχου όσο και με το εκπαιδευτικό όραμα του Ιάννη Ξενάκη. Μετά την εισήγηση οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν ψηφιακές εφαρμογές ακούγοντας τους πειραματισμούς τους στη δική τους συσκευή ή τον υπολογιστή του εργαστηρίου. Το εργαστήριο είναι ανοιχτό για όλους –επαγγελματίες μουσικούς και μη– με ειδικό στόχο τους εκπαιδευτικούς που θα ήθελαν να διερευνήσουν τον ρόλο της πολυαγωγίας σε άτυπα μαθησιακά περιβάλλοντα.
Για την παρακολούθηση των εργαστηρίων απαιτείται δήλωση συμμετοχής στο learning@emst.gr
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Κατερίνα Γρέγου
Η Κατερίνα Γρέγου είναι ιστορικός τέχνης, μουσειολόγος και επιμελήτρια. Από το 2021 έχει αναλάβει την Καλλιτεχνική Διεύθυνση του EMΣT | Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Έχει επιμεληθεί πολυάριθμες μεγάλης κλίμακας διεθνείς εκθέσεις και μπιενάλε, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, της 1ης Διεθνούς Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Ρίγας (2018), της 5ης Μπιενάλε Θεσσαλονίκης (2015), της Διεθνούς Μπιενάλε του Göteborg (2013), της Ευρωπαϊκής Μπιενάλε Manifesta 9 (2012) και της Μπιενάλε Φωτογραφίας 4. Fotofestival Manheim Ludwigshafen Heidelberg (2011).Έχει επίσης επιμεληθεί τρία εθνικά περίπτερα στην Μπιενάλε της Βενετίας: αυτό της Κροατίας (2019), του Βελγίου (2015) και της Δανίας (2011), καθώς και πολυάριθμες εκθέσεις για ιδρύματα, όπως το Μουσείο Reina Sofia στη Μαδρίτη, η Akademie der Kunst στο Βερολίνο, το BOZAR στις Βρυξέλλες, το Kunsthalle Tallinn και το Kunsthalle Mulhouse. Kείμενά της δημοσιεύονται τακτικά σε βιβλία, καταλόγους εκθέσεων, περιοδικά και μονογραφίες καλλιτεχνών και έχουν εκδοθεί από πολλούς μεγάλους εκδοτικούς οίκους, όπως οι Yale University Press, Duke University Press, Hatje Cantz, J R Ringier, Phaidon, Mousse και Distanz μεταξύ άλλων.
Λίλα Ζαφειροπούλου
Η Λίλα Ζαφειροπούλου είναι χορεύτρια, χορογράφος και διευθύντρια της σχολής χορού του Ωδείου Αθηνών. Φοίτησε στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στο Εθνικό Ωδείο. Ως υπότροφος του ΥΠΠΟΑ και της ΚΣΟΤ έλαβε το Diploma in Dance Theatre από το Trinity Laban της Μεγάλης Βρετανίας. Δάσκαλοι της μεταξύ άλλων οι Daniel Lommel, Steve Paxton, Χαρης Μανταφούνης, Ζουζού Νικολούδη, κ.ά. Έχει βραβευθεί σε πολλούς διαγωνισμούς και έχει περιοδεύσει σε σημαντικά κέντρα του χορού σε όλο τον κόσμο. Υπήρξε αντιπρόεδρος του Σωματείου Ελλήνων Χορογράφων και μέλος της επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού για τις εισαγωγικές και διπλωματικές εξετάσεις των ανώτερων σχολών χορού (2015-2017). Είναι μέλος του Μουσικού και Δραματικού Συλλόγου «Ωδείον Αθηνών» και του C.I.D. Το 2002 ίδρυσε την ομάδα χορού Έλδωρ.
Δημήτρης Καμαρωτός
Ο Δημήτρης Καμαρωτός είναι συνθέτης και μουσικολόγος. Σπούδασε μουσική στην Ελλάδα και τη Γαλλία, με τους Εmile Damais, Marc Battier, Maurice Jarre, όπου γνώρισε τον Ιάννη Ξενάκη και παρακολούθησε τις διαλέξεις του. Εργάσθηκε στο IRCAM και στο Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ). Γνώρισε την Πολυαγωγία στη Γαλλία και συμμετείχε από την ίδρυση του ΚΣΥΜΕ ως υπεύθυνος εκπαιδευτικών και ερευνητικών προγραμμάτων. Τα έργα του είναι ηλεκτρονικά, μικτά, οργανικά και φωνητικά. Δραστηριοποιείται και στο θέατρο και συμμετέχει στην ανάπτυξη της θεατρικής δραματουργίας με τη μουσική και τον ηχητικό σχεδιασμό. Έχει συνεργαστεί με πολλούς σκηνοθέτες, Έλληνες και ξένους, σε παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στο Εθνικό Θέατρο, την Επίδαυρο και διεθνή φεστιβάλ.
Ελισάβετ Κιουρτσόγλου
Η Ελισάβετ Κιουρτσόγλου είναι αρχιτέκτονας. Η διδακτορική της διατριβή στην αρχιτεκτονική, στο Πανεπιστήμιο Paris 8 με θέμα τη σχέση μεταξύ μουσικής και αρχιτεκτονικής στο έργο του Ιάννη Ξενάκη, έλαβε το Βραβείο έρευνας της Γαλλικής Ακαδημίας Αρχιτεκτονικής το 2017. Έχει συνεπιμεληθεί με την Αγγελική Σιώλη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου της Delft τον συλλογικό τόμο The Sound of Architecture: Acoustic Atmospheres in Place (Leuven University Press, 2021) ενώ πρόσφατα κυκλοφόρησε η μελέτη της Ιάννης Ξενάκης: Για τον ρυθμό στην αρχιτεκτονική (Εκδόσεις Νεφέλη, 2022). Έχει διδάξει σε πολυάριθμες αρχιτεκτονικές σχολές στη Γαλλία και είναι διδάσκουσα στο Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Στέλλα Κουρμπανά
Η Στέλλα Κουρμπανά είναι μουσικολόγος και έφορος του ιστορικού αρχείου του Ωδείου Αθηνών. Σπούδασε Θεατρολογία και Μουσικολογία στο ΕΚΠΑ και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, του οποίου είναι διδάκτωρ (Όψεις του Βαγκνερισμού στον ελληνικό 19o αιώνα). Έχει δημοσιεύσει άρθρα για τη μουσική, την όπερα, το θέατρο και τη λογοτεχνία στη νεότερη Ελλάδα. Έχει διδάξει στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο (2014-2017) και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (2019-2021). Είναι αρχισυντάκτρια του περιοδικού Νέος Μουσικός Ελληνομνήμων και συγγραφέας και συνεπιμελήτρια της τρίτομης έκδοσης Ιστορία της μουσικής στη νεώτερη Ελλάδα (Ωδείο Αθηνών 2022-24). Έχει επιμεληθεί εκθέσεις-αφιερώματα σε προσωπικότητες και γεγονότα από την μουσική ιστορίας της Ελλάδας. Είναι αντιπρόεδρος του ελληνικού παραρτήματος της Διεθνούς Ένωσης Μουσικών Βιβλιοθηκών, Αρχείων και Κέντρων Τεκμηρίωσης (IAML). Από τον Απρίλιο του 2023 είναι μέλος του ΔΣ του ΚΣΥΜΕ.
Χάρης Ξανθουδάκης
Ο Χάρης Ξανθουδάκης ήταν συνθέτης και μουσικολόγος. Γεννήθηκε στον Πειραιά το 1950 και πέθανε στην Αθήνα το 2023. Σπούδασε σύνθεση στην Αθήνα (με τον Γιάννη Α. Παπαϊωάννου και τον Μιχάλη Αδάμη) και στο Παρίσι (με τον Ιάννη Ξενάκη). Παρακολούθησε μαθήματα γλωσσολογίας στην École Pratique des Hautes Études (με τον André Martinet), σημειολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris 7 (με την Julia Kristeva) και Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης στην École des Hautes Études en Sciences Sociales (με τον Hubert Damish)· επίσης τα σεμινάρια μουσικής πληροφορικής στο ΙΝΑ/GRM και στο C.E.M.A.Mu. Σπούδασε Ελληνική και Αγγλική Φιλολογία (ΕΚΠΑ), πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές Μουσικής και Αισθητικής των Μουσικών Τεχνών (Panthéon-Sorbonne), ενώ η διδακτορική του διατριβή αφορά το πεδίο της Μουσικής και της Μουσικολογίας (Panthéon-Sorbonne). Υπήρξε συνιδρυτής, καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου (όπου επίσης υπηρέτησε και ως Κοσμήτορας και Αντιπρύτανης) και συγγραφέας μελετών που δημοσιεύθηκαν στα ελληνικά, γαλλικά, αγγλικά, γερμανικά και ρωσικά. Έργα του έχουν παιχτεί σε ελληνικές και ξένες ραδιοφωνίες και φεστιβάλ. Ήταν ιδρυτής και Διευθυντής του Κέντρου Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών.
Μάχη Ξενάκη
H Μάχη Ξενάκη είναι σχεδιάστρια, γλύπτρια και συγγραφέας. Το 1988, ως υπότροφος της Villa Medicis στη Νέα Υόρκη, γνώρισε την καλλιτέχνιδα Louise Bourgeois, γεγονός που καθόρισε το έργο της. Από τότε, η δουλειά της εκτίθεται συχνά και εμφανίζεται σε δημόσιες συλλογές, όπως αυτή του Centre Georges Pompidou, της Manifacture των Σεβρών, των Γκομπλέν ή της FNAC. Τα βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Actes Sud. Παράλληλα με τη δική της δουλειά, διαχειρίζεται και την κυκλοφορία των αρχείων του πατέρα της. Το βιβλίο της Iannis Xenakis: un père bouleversant [Ιάννης Ξενάκης: ένας συγκλονιστικός πατέρας], που κυκλοφόρησε το 2015, πρόσφατα μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια.
Μάκης Σολωμός
O Μάκης Σολωμός, καθηγητής μουσικολογίας στο πανεπιστήμιο Paris 8 και διευθυντής στο τμήμα ερευνών MUSIDANSE, είναι ειδικευμένος στη μουσική του Ξενάκη. Έχει δημοσιεύσει αρκετά βιβλία και άρθρα, έχει οργανώσει πολλά συνέδρια και έχει κάνει αρκετές ομιλίες σε όλον τον κόσμο, ενώ είναι επίσης αντιπρόεδρος του σωματείου των Φίλων του Ξενάκη. Είναι ειδικός στη σύγχρονη μουσική και αυτή την περίοδο εργάζεται πάνω στην οικολογία της μουσικής. Το βιβλίο του De la musique au son: l’émergence du son dans la musique des XXe-XXIesiècles [Από τη μουσική στον ήχο: η ανάδυση του ήχου στη μουσική του 20ού και του 21ου αιώνα] έχει μεταφραστεί στα αγγλικά (Routledge). Από τις εκδόσεις Routledge κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο του Exploring the Ecologies of Music and Sound: Environmental, Mental and Social Ecologies in Music, Sound Art and Artivisms [Εξερευνώντας τις οικολογίες της μουσικής και του ήχου: Περιβαλλοντικές, διανοητικές και κοινωνικές οικολογίες στη μουσική, την τέχνη του ήχου και τον καλλιτεχνικό ακτιβισμό].
Πέτρος Στεργιόπουλος
Ο Πέτρος Στεργιόπουλος είναι πλαγιαυλητής και καθηγητής φλάουτου. Έχει σχεδιάσει σενάρια διδασκαλίας, λεξιλόγια μουσικών μεταδεδομένων και στρατηγικές δημιουργίας κοινοτήτων (ODS 2011, CREATIT 2013, CREATIONS 2015). Συνέβαλε ουσιαστικά στο σχεδιασμό και τη θεμελίωση της πρωτοβουλίας Global Science Opera (GSO 2015) [Παγκόσμιας Όπερας Επιστήμης]. Η έρευνά του επικεντρώνεται στη Μουσική μέσω της παιδαγωγικής προσέγγισης STEAM, ενισχυμένης με εικονικά τρισδιάστατα περιβάλλοντα, αναγνώριση χειρονομιών και πολυτροπική αλληλεπίδραση ως μέσων για την εκτέλεση και τον σχεδιασμό εικονικών μουσικών οργάνων (iMuSciCA 2019).
Ματθίλδη Σκυλογιάννη
Η Ματθίλδη Σκυλογιάννη είναι ιστορικός τέχνης. Σπούδασε Ιστορία τέχνης στο Institut Catholique de Paris και συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στην Σύγχρονη τέχνη (École Pratique des Hautes Études του Πανεπιστήμιο Paris Sciences Lettres, 2020) και στη Διαχείριση Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Πανεπιστήμιο Paris 1 Panthéon-Sorbonne, 2022). Έχει εργαστεί στο Μουσείο του Λούβρου στο τμήμα διαμεσολάβησης και πολιτιστικού προγραμματισμού, καθώς και στην Ελληνική Πρεσβεία του Παρισιού στο Γραφείο Δημόσιας Διπλωματίας. Εργάζεται ως βοηθός επιμελήτρια στο EMΣT | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Σταμάτης Σχιζάκης
Ο Σταμάτης Σχιζάκης είναι ιστορικός τέχνης και επιμελητής. Σπούδασε Ιστορία και Θεωρία Τέχνης και Φωτογραφίας στο πανεπιστήμιο του Derby και Ιστορία Τέχνης στο Goldsmiths College, ενώ ολοκλήρωσε την διδακτορική του διατριβή στο πανεπιστήμιο του Sunderland, με θέμα την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στην τέχνη στην Ελλάδα. Μεταξύ άλλων έχει επιμεληθεί τις εκθέσεις: Μπία Ντάβου. Αναδρομική (συνεπιμέλεια με την Τίνα Πανδή,2008), Γιώργος Δρίβας (un)documented (2009), Ρένα Παπασπύρου, Φωτοτυπίες απευθείας απ’ την ύλη, 1980-1981 (2011), Άγγελος Πλέσσας, Σχολή Μουσικής Ιδρύματος Άντζελο (2011), Φοίβη Γιαννίση, ΤΕΤΤΙΞ (2012), PLEXUS Πέτρος Μώρης-Μπία Ντάβου-Έφη Σπύρου (συνεπιμέλεια με την Τίνα Πανδή, 2015), Μιχαήλ Καρίκης – Γιατί είμαστε μαζί… (2023) καθώς και πολλά προγράμματα προβολών. Από το 2017 πραγματοποιεί την «Πρώτη, τελευταία και παντοτινή μπιενάλε του Ψηλορείτη». Εργάζεται στο EMΣT | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης ως επιμελητής Φωτογραφίας και Νέων Μέσων.
Θεόφιλος Τραμπούλης
Ο Θεόφιλος Τραμπούλης είναι επιμελητής εκδόσεων και συγγραφέας καθώς και σύμβουλος εκδόσεων στο EMΣT | Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Έχει εργαστεί ως μεταφραστής και επιμελητής εκδόσεων – μεταξύ άλλων του καταλόγου της έκθεσης Outlook (2003), των καταλόγων της 1ης και της 2ης Μπιενάλε της Αθήνας (2007 και 2009), καταλόγων ελληνικών συμμετοχών στην Μπιενάλε της Βενετίας, π.χ. Μαρία Παπαδημητρίου: Αγριμικά, (2015) κ.ά. Έχει επιμεληθεί και συνεπιμεληθεί εκθέσεις, όπως το Hypnos Project (2016), στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και Εncore. Νέα ελληνική ζωγραφική στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων (2023). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικές και διεθνείς επιθεωρήσεις.
Κατερίνα Τσιούκρα
Η Κατερίνα Τσιούκρα είναι μουσικολόγος. Αποφοίτησε από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου με ειδίκευση στη μουσικολογία και είναι υποψήφια διδάκτορας στο ίδιο τμήμα. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα στρέφονται στον ελληνικό μουσικό μοντερνισμό της μεταπολεμικής περιόδου. Από το 2018 συνεργάζεται με το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών (ΚΕΤΩΑ). Είναι υπότροφος του Ιδρύματος Ωνάση.
Corporis Miracula Dance ensemble
Το Corporis Miracula Dance Ensemble, φιλοξενούμενη ομάδα χορού του Ωδείου Αθηνών από το 2014, ιδρύθηκε από τη Λίλα Ζαφειροπούλου και τον Δημήτρη Ναλμπάντη ως ομάδα χορού Έλδωρ το 2002. Έχει οργανώσει πολλές παραγωγές σε ελληνικά και ξένα Φεστιβάλ και έχει κάνει συμπαραγωγές με την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Θέατρο Τέχνης, το ΚΕΤΩΑ, το Ινστιτούτο Γκαίτε, την ΑΣΚΤ, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά κ.ά. Στις παραστάσεις της ομάδας βασικό ρόλο έχει η ζωντανή εκτέλεση της μουσικής και η ερευνητική διαδικασία στη δημιουργία της χορογραφίας. Η ομάδα έχει επιχορηγηθεί επί σειρά ετών από το Υπουργείο Πολιτισμού αλλά και από ιδιωτικούς φορείς.
Studio LABOUR
Το Studio LABOUR είναι το καλλιτεχνικό δίδυμο των Farahnaz Hatam και Colin Hacklander, οι οποίοι δημιουργούν έργα βασισμένα στον ήχο. Το όνομα LABOUR εμπνέεται εν μέρει από έναν πρώιμο ορισμό του Μαρξ πουδίνει οντολογική σημασία στη σφαίρα της εργασίας όπως διατυπώθηκε από τον φιλόσοφο Christopher J. Arthurs. Ο Arthursορίζει την εργασία ως «την οντολογικά θεμελιώδη παραγωγική δραστηριότητα εντός και μέσω της οποίας κάποιος γίνεται αυτό που είναι». Το Studio LABOUR είναι το δημιουργικό στούντιο του δίδυμου, μια επέκταση της καλλιτεχνικής τους πρακτικής για ειδικές δράσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν καλλιτεχνική διεύθυνση, επιμέλεια, συντονισμό δράσεων, κυκλοφορίες μουσικών έργων και πολλά άλλα.
ΠΡΟΣΒΑΣΗ
Το διήμερο το Μουσείο θα λειτουργήσει με διευρυμένο ωράριο 11.00-22.00, ενώ η είσοδος σε όλες τις εκθέσεις και τις εκδηλώσεις θα είναι δωρεάν.
Οι εκθέσεις και για τις δύο ημέρες θα είναι ανοιχτές από τις 11.00 έως τις 22.00 (η τελευταία είσοδος για το κοινό θα είναι στις 21.00).
Για τα εργαστήρια είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο learning@emst.gr
Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν για περιορισμένο αριθμό συμμετεχόντων με σειρά προτεραιότητας.
Το πωλητήριο του Μουσείου θα λειτουργήσει το Σάββατο έως τις 19.00 ενώ την Κυριακή έως τις 20.00.