ΕΜΣΤ

Infographic: Πάνος Κωνσταντόπουλος

 

Τη δεκαετία του 1860 ο Βαυαρός Ιωάννης Φιξ (εξελληνισμένη γραφή του γερμανικού επωνύμου Fuchs), εγκατεστημένος μόνιμα στην Ελλάδα, αρχίζει να ασχολείται με τη ζυθοποιία και ιδρύει τη Ζυθοποιία FIX στην περιοχή του σημερινού Νέου Ηρακλείου. Η αυξημένη ζήτηση για μπίρα την περίοδο εκείνη δημιουργεί την ανάγκη για μεγαλύτερες εγκαταστάσεις. Έτσι, η ζυθοποιία μεταφέρεται στο Κολωνάκι και στη συνέχεια αποφασίζεται η μετεγκατάστασή της στη Λεωφόρο Συγγρού.

Την εποχή εκείνη, στα τέλη του αιώνα, η περιοχή είναι ακόμη αδόμητη. Το νέο, μεγάλο για τα δεδομένα της εποχής, εργοστάσιο κατασκευάζεται στη δυτική όχθη του Ιλισσού και σε μικρή απόσταση από τους στύλους του Ολυμπίου Διός. Το πρώτο αυτό κτήριο θα επεκταθεί σταδιακά μέσα στα επόμενα χρόνια, ακολουθώντας την αύξηση των εργασιών της ζυθοποιίας FIX.

Στα μέσα της δεκαετίας του 1950, στο πλαίσιο της βιομηχανικής ανασυγκρότησης της χώρας, η οικογένεια Φιξ αποφασίζει τη ριζική ανακατασκευή του εργοστασίου. Ο ανασχεδιασμός και η ανάπλαση του κτηρίου ανατίθενται το 1957 στον αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτο (1926-1977), έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του μεταπολεμικού μοντερνισμού στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Μαργαρίτη Αποστολίδη (1922-2005). Στόχος του αρχιτέκτονα είναι να ενοποιήσει τις διαδοχικές επεκτάσεις του παλιού εργοστασίου χωρίς να διακόψει τη λειτουργία του και να δημιουργήσει, σύμφωνα με τη γενικότερη φιλοσοφία του, μια ευέλικτη κατασκευή που θα μπορεί να μεταβάλλεται και να προσαρμόζεται σε μελλοντικές χρήσεις και διαφορετικές συνθήκες.

Το 1961 το βιομηχανικό κτήριο στη Λεωφόρο Συγγρού είναι έτοιμο. Η σχεδιαστική πρόταση του αρχιτέκτονα συμπυκνώνει με σαφήνεια και οξυδέρκεια αρχές του μοντερνισμού, όπως ο δυναμισμός της φόρμας, οι καθαρές και λιτές γραμμές, τα μεγάλα ανοίγματα και η εμφατική ανάδειξη του οριζόντιου άξονα. Η γραμμικότητα των όψεων σε συνδυασμό με την κλίμακα του έργου δημιουργούν την αίσθηση ότι το κτήριο εκτείνεται στο άπειρο, ενώ χαρακτηριστικό της εξωστρέφειάς του είναι η συνεχής έκθεση της λειτουργίας του εργοστασίου μέσα από τα περιμετρικά υαλοπετάσματα στο χώρο του ισογείου, όπου βρίσκονται εγκατεστημένα τα μηχανήματα. Το πρωτοποριακό για την εποχή του αρχιτεκτόνημα επιβλήθηκε στο άναρχο και απρόσωπο αστικό τοπίο της μεταπολεμικής Αθήνας και αποτέλεσε τοπόσημο εξαιρετικής αρχιτεκτονικής και κοινωνιολογικής σημασίας.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1970, το εργοστάσιο ζυθοποιίας μεταφέρεται έξω από την Αθήνα και το κτήριο εγκαταλείπεται. Στα χρόνια που ακολουθούν το κτήριο Φιξ μένει αναξιοποίητο. Οι φθορές που παρουσιάζονται στο εσωτερικό καθώς και στο εξωτερικό του κέλυφος αλλά και η ανάρτηση διαφημιστικών πινακίδων αλλοιώνουν τον χαρακτήρα του, ενώ ο προβληματισμός που εκφράζεται σχετικά με τη διατήρηση και την αξιοποίησή του είναι έντονος και μακροχρόνιος.

 

Τον Δεκέμβριο του 1994 το κτήριο περιέρχεται με αναγκαστική απαλλοτρίωση για λόγους δημόσιας ωφέλειας στην ιδιοκτησία της Αττικό Μετρό Α.Ε. Το βορινό τμήμα του κατεδαφίζεται για τις ανάγκες των έργων του μετρό και η ιδιοκτήτρια εταιρεία κατασκευάζει τον παρακείμενο σταθμό, ο οποίος τίθεται σε λειτουργία στις αρχές του 2000.

Τον Φεβρουάριο του 2000, μετά από σχετική διαμόρφωση του ισογείου, οργανώνεται από το Υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γιάννης Τσαρούχης η έκθεση Γιάννης Τσαρούχης, Μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Την ίδια χρονιά ο χώρος αυτός παραχωρείται ως προσωρινή στέγη στο νεοσύστατο τότε Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Στη συνέχεια αποφασίζεται το εναπομείναν τμήμα του παλιού εργοστασίου της πρώην ζυθοποιίας FIX να αναπλαστεί και να αποτελέσει τη μόνιμη στέγη του ΕΜΣΤ. Το 2002 υπογράφεται σύμβαση μίσθωσης του κτηρίου μεταξύ της Αττικό Μετρό Α.Ε. και του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, διάρκειας 50 ετών.

Τη μελέτη της ανάπλασης του κτηρίου αναλαμβάνουν, μετά από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, τα γραφεία 3SK ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ Α.Ε., Ι. ΜΟΥΖΑΚΗΣ και ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ Ε.Π.Ε., TIM RONALDS ARCHITECTS, ενώ συμμετέχει και ως συνεργάτης της 3SK η Καλλιόπη Κοντόζογλου.

 

Οι δυο όψεις του κτηρίου επί της Λεωφόρου Συγγρού και της οδού Αμβρ. Φραντζή έχουν κριθεί διατηρητέες, γεγονός που αποτελεί βασικό δεδομένο για την εσωτερική οργάνωση και λειτουργία του νέου μουσείου. Σύμφωνα με τους αρχιτέκτονες η κατασκευή της Λεωφόρου Καλλιρρόης πάνω στο ίχνος του Ιλισσού ποταμού δίνει την αφορμή για τον σχεδιασμό ενός μεγάλου κατακόρυφου εδάφους από αναρτημένα ακατέργαστα μάρμαρα που ακουμπά σε έναν υγρό τοίχο – καταρράκτη. Η τέταρτη όψη του κτηρίου, προς την είσοδο του μετρό, αντιμετωπίζεται ως η πλευρά που περιμένει την ολοκλήρωσή της μετά την κατεδάφιση του τμήματος του παλιού εργοστασίου Φιξ. Η οργάνωση του εσωτερικού βασίζεται στη δημιουργία ενός μεγάλου χώρου κυκλοφορίας παράλληλα με τη Λεωφόρο Συγγρού. Η τοποθέτηση σε αυτόν των κυλιόμενων κλιμάκων και των ανελκυστήρων διαμορφώνει έναν ισχυρό διαγώνιο άξονα που οδηγεί από τους ισόγειους χώρους υποδοχής στους υπαίθριους του δώματος, ενώνοντας όλους τους μουσειακούς χώρους. Οι δυο είσοδοι του μουσείου, η κύρια της Λεωφόρου Καλλιρρόης και η δευτερεύουσα της Λεωφόρου Συγγρού, εγκαθιστούν επίσης έναν διαγώνιο άξονα κυκλοφορίας στην κάτοψη του ισογείου. Η πολυώροφη σκαλωσιά κυκλοφορίας μαζί με τις κυλιόμενες σκάλες δημιουργούν ένα φωτεινό χώρο κυκλοφορίας σε όλο το ύψος του κτηρίου. Οι προδιαγραφές των εκθεσιακών χώρων οδηγούν στη χωροθέτησή τους στο τμήμα του κτηρίου με τις ιδανικότερες διαστάσεις, που βρίσκεται προς την πλευρά της Λεωφόρου Καλλιρρόης. Αυτοί οι χώροι κρύβονται πίσω από την όψη που σηματοδοτεί το νέο μουσείο με την κεντρική είσοδο.

Στις 7 και 8 Μαΐου του 2015 το ΕΜΣΤ μετακομίζει τις διοικητικές υπηρεσίες και τον εξοπλισμό του στον πρώτο όροφο του νέου κτηρίου, κάνοντας έτσι το πρώτο βήμα για το άνοιγμα του μουσείου.

Χρονολόγιο Ανάπλασης Κτιρίου

7 και 8 Μαΐου 2015
Μεταφέρονται στον πρώτο όροφο του κτηρίου οι Διοικητικές Υπηρεσίες του Μουσείου.

21 Απριλίου 2015
Υπογράφεται μεταξύ του ΕΜΣΤ, του Αναδόχου και του Φορέα Διεύθυνσης του Έργου το Πρωτόκολλο Παραλαβής για χρήση του Έργου «Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης», σύμφωνα με το άρθρο 9.2 της Γενικής Συγγραφής Υποχρεώσεων.

30 Δεκεμβρίου 2014
Εκδίδεται από τον Φορέα Διεύθυνσης Έργου «Βεβαίωση Περάτωσης των υπό οριακές συνθήκες Δοκιμών, Ελέγχων και Μετρήσεων του Δευτέρου (2ου) Σταδίου Πραγματοποίησης του Έργου».

29 Μαΐου 2014
Εκδίδεται από τον Φορέα Διεύθυνσης Έργου «Βεβαίωση Περάτωσης Εργασιών του Πρώτου (1ου) Σταδίου Πραγματοποίησης του Έργου».

15 Νοεμβρίου 2011
Υπογραφή Σύμβασης για το Έργο ‘Κατασκευή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης΄μεταξύ του ΕΜΣΤ και της κατασκευαστικής εταιρείας ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.

14 Οκτωβρίου 2010
Ολοκλήρωση της Μελέτης Αρχιτεκτονικής – Γεωμετρικής Αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου του Μουσείου.

29 Σεπτεμβρίου 2010
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ αποφασίζει την Προκήρυξη Νέου Διαγωνισμού για την ανάθεση του Έργου ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’ μετά την κήρυξη έκπτωσης του Αναδόχου από τη Σύμβαση του Έργου.

15 Ιουλίου 2010
Με την υπ. αρ. 5835 Απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών απορρίπτεται η Αίτηση Ασφαλιστικών Mέτρων του Αναδόχου κατά του ΕΜΣΤ και οριστικοποιείται η έκπτωση του Αναδόχου από τη Σύμβαση του Έργου και η κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ, στο πλαίσιο εκκαθάρισης της Σύμβασης του Έργου, έπειτα από την έκπτωση του Αναδόχου, και προετοιμασίας Τευχών Δημοπράτησης Νέου Διαγωνισμού για την κατασκευή του κτιρίου του Μουσείου, αποφασίζει την ανάθεση Μελέτης Αρχιτεκτονικής – Γεωμετρικής Αποτύπωσης της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου του Μουσείου.

30 Ιουνίου 2010
Απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ για τη Σύσταση πενταμελούς Νομικοτεχνικής Επιτροπής, με γνωμοδοτικό χαρακτήρα και αντικείμενο την προώθηση των διαδικασιών για την ολοκλήρωση της κατασκευής του κτιρίου του ΕΜΣΤ και όλα τα συναφή προς αυτήν νομικής φύσεως θέματα.

18 Ιανουαρίου 2010
Συζήτηση της Αίτησης Ασφαλιστικών μέτρων του Αναδόχου κατά του ΕΜΣΤ, ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών.

11 Δεκεμβρίου 2009
Προσωρινή διαταγή του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών διατάζει την αναστολή της από 5.11.2009 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ και τη μη κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών του Αναδόχου.

4 Δεκεμβρίου 2009
Ο Ανάδοχος καταθέτει Αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών κατά του ΕΜΣΤ, αιτούμενος την αναστολή της από 5.11.2009 απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ, τη μη κατάπτωση των εγγυητικών επιστολών του Αναδόχου και την έκδοση προσωρινής διαταγής.

1 Δεκεμβρίου 2009
Κοινοποιείται στον Ανάδοχο η από 5.11.2009 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ, με την οποία απορρίφθηκε η ένσταση του Αναδόχου κατά της κήρυξης έκπτωσής του από τη Σύμβαση του Έργου.

9 Οκτωβρίου 2009
Ο Ανάδοχος υποβάλλει ένσταση κατά της από 01.10.2009 κήρυξης έκπτωσής του από τη Σύμβαση του Έργου.

1 Οκτωβρίου 2009
O Φορέας Διοίκησης του Έργου κηρύσσει τον Ανάδοχο ως ‘έκπτωτο’ από την από 26/6/2007 Σύμβαση του Έργου.

18 Αυγούστου 2009
Αποστέλλεται ειδική πρόσκληση στον Ανάδοχο σύμφωνα με το άρθρο 5.6 της Γενικής Συγγραφής Υποχρεώσεων (ΓΣΥ).

Ιούλιος 2009
Λόγω μεγάλης καθυστέρησης στην παράδοση του Έργου, το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ, κατά την από 21 Ιουλίου 2009 συνεδρίασή του, αποφασίζει να αποστείλει Ειδική Πρόσκληση στον Ανάδοχο.

Μάιος 2008 – Αύγουστος 2009
Εκτελούνται με βραδείς ρυθμούς από τον Ανάδοχο οι εργασίες του Έργου. Οι εκτελεσθείσες εργασίες έως το τέλος Ιουλίου 2009 αντιστοιχούν σε ποσοστό μικρότερο του 10% του προβλεπόμενου στα Συμβατικά Τεύχη.

25 Νοεμβρίου 2008
Υπογράφεται Συμπληρωματική Σύμβαση Εργασιών μεταξύ του ΕΜΣΤ και του Αναδόχου. Δίνεται παράταση 208 ημερών για την ολοκλήρωση του Έργου: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

22 Απριλίου 2008 & 08 Μαΐου 2008
Έκδοση πιστοποιητικών καθαρότητας από την εταιρεία ΠΛΙΝΙΟΣ Α.Ε

29 Φεβρουαρίου 2008
Έναρξη εργασιών απομάκρυνσης επικίνδυνων υλικών.

26 Σεπτεμβρίου 2007
Διακοπή των εργασιών στο εργοτάξιο λόγω ανεύρεσης αμιάντου στο κτίριο.

Ιούλιος 2007 – Σεπτέμβριος 2007
Πραγματοποιούνται από τον Ανάδοχο προκαταρτικές εργασίες για την εγκατάστασή του εντός του εργοταξίου.

26 Ιουνίου 2007
Υπογραφή της Σύμβασης του Έργου: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’ σε ειδική τελετή, παρουσία του Υπουργού Πολιτισμού κύριου Γιώργου Βουλγαράκη. Ο συμβατικός χρόνος ολοκλήρωσης των εργασιών κατασκευής είναι δύο χρόνια , ήτοι την 25-06-2009.

5 Ιουνίου 2007
Πρόσκληση στον μειοδότη του Διαγωνισμού, την εργοληπτική εταιρία με την επωνυμία ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. καλούμενος εφεξής ‘Ανάδοχος’, για υπογραφή της Σύμβασης του Έργου: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

2 Μαΐου 2007
Σύμφωνα με Επιστολή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ‘δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία που να καταδεικνύουν παραβίαση του κοινοτικού δικαίου περί δημοσίων συμβάσεων όσον αφορά στα θέματα που έθιγε η σχετική καταγγελία’.

11 Νοεμβρίου 2006
Η τρίτη κατά σειρά μειοδοσίας εργοληπτική επιχείρηση «ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ» υποβάλλει Καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τη διαδικασία του Διαγωνισμού και την ανάθεση της εκτέλεσης του Έργου ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

4 Οκτωβρίου 2006
Έκδοση αποφάσεως από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών με την οποία απορρίπτεται η Αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων που κατέθεσε η εργοληπτική επιχείρηση  με την επωνυμία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ. Οι διαδικασίες για την κατασκευή του Κτιρίου συνεχίζονται.

4 Ιουλίου 2006
Εκδίκαση της Αίτησης Ασφαλιστικών Μέτρων της τρίτης κατά σειρά προσωρινής μειοδοσίας εργοληπτική επιχείρηση με την επωνυμία ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ κατά της απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ, με την οποία ανακηρύχθηκε προσωρινός μειοδότης του Διαγωνισμού η εταιρεία ΒΙΟΤΕΡ ΑΕ.

Ιούνιος 2006
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΜΣΤ ανακηρύσσει την εργοληπτική επιχείρηση ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε. ως μειοδότη του Διαγωνισμού και Ανάδοχο για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

Μάιος 2006
Β΄ Στάδιο του Διαγωνισμού για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’. Υποβάλλονται οικονομικές προσφορές από τις κάτωθι 9 εργοληπτικές επιχειρήσεις: ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, ΕΚΤΕΡ Α.Ε., ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε., ΑΘΗΝΑ ΑΤΕ, ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ ΑΤΕ, ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε, ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε., ΕΔΡΑΣΗ Χ. ΨΑΛΛΙΔΑΣ ΑΤΕ, ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

22 Φεβρουαρίου 2006
Έκδοση αποφάσεως από το Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών με την οποία απορρίπτεται η Αίτηση Ασφαλιστικών Μέτρων που κατέθεσε η εργοληπτική επιχείρηση  με την επωνυμία ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΑΕ κατά της απόφασης του ΔΣ, σύμφωνα με την οποία, η   ΕΝΤΕΧΝΟΣ ΑΕ αποκλείεται της περαιτέρω διαδικασίας του Διαγωνισμού για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

12 Ιανουαρίου 2006
Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΜΣΤ προκρίνονται να συμμετάσχουν στο Β΄ Στάδιο του Διαγωνισμού για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’ οι κάτωθι 10 εργοληπτικές επιχειρήσεις: ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε., J&P αβαξ Α.Ε., ΕΔΡΑΣΗ Χ.ΨΑΛΛΙΔΑΣ A.T.E., ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε., ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε., ΑΘΗΝΑ Α.Τ.Ε., ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ Α.Τ.Ε., ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε, ΕΚΤΕΡ Α.Ε.

Νοέμβριος 2005
Υποβάλλεται το Γ΄ Στάδιο Αρχιτεκτονικής Μελέτης (Μελέτη Εφαρμογής).
Α΄ Στάδιο του Διεθνούς Κλειστού Διαγωνισμού για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’. Υποβάλλονται  Φάκελοι Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος από τις κάτωθι 15 εργοληπτικές επιχειρήσεις: ΕΚΤΕΡ Α.Ε., ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε.,J&P αβαξ, ΕΔΡΑΣΗ Χ.ΨΑΛΛΙΔΑΣ A.T.E., ΒΙΟΤΕΡ Α.Ε., ΕΝΤΕΧΝΟΣ Α.Ε., ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε., ΕΛΤΕΡ Α.Ε., ΜΟΧΛΟΣ Α.Ε., ΙΝΤΡΑΚΑΤ Α.Ε., ΑΘΗΝΑ Α.Τ.Ε., ΑΝΑΣΤΗΛΩΤΙΚΗ Α.Τ.Ε., ΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε., ΓΑΝΤΖΟΥΛΑΣ Α.Τ.Ε.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε.

6 Οκτωβρίου 2005
Προκήρυξη Διεθνούς Διαγωνισμού, με κλειστή διαδικασία σε δύο στάδια, για την ανάδειξη Eργολάβου για το Έργο: ‘Κατασκευή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης’.

Σεπτέμβριος 2005
Υποβάλλεται το Β΄ Στάδιο Αρχιτεκτονικής Μελέτης (Οριστική Μελέτη).

Μάρτιος 2005
Υποβάλλεται το A΄ Στάδιο Αρχιτεκτονικής Μελέτης (Προμελέτη).

Φεβρουάριος 2005
Διάλεξη για τη μετατροπή του κτιρίου ΦΙΞ σε εκθεσιακό χώρο του ΕΜΣΤ.

28 Ιανουαρίου 2005
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης παρουσιάζει Έκθεση με τις Ειδικές Προκαταρκτικές Μελέτες του Διαγωνισμού Μελέτης  του ΕΜΣΤ.

13 Δεκεμβρίου 2004
Υπογραφή της Σύμβασης Εκπόνησης Μελέτης ανάμεσα στο ΕΜΣΤ και τα συμπράττοντα γραφεία: ‘ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΥΖΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΕΠΕ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΠΑΝ. ΜΠΑΜΠΙΛΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε., INSTA’.

Νοέμβριος 2003
Με απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης Διαγωνιζομένων απονέμεται το πρώτο βραβείο στα συμπράττοντα γραφεία: ‘ ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΟΥΖΑΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ ΕΠΕ, ΜΕΛΕΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΡΓΩΝ, ΠΑΝ. ΜΠΑΜΠΙΛΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Ε.Ε., INSTA’. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Μουσείου εγκρίνει το αποτέλεσμα του Διαγωνισμού και αναθέτει την Εκπόνηση Μελέτης του ΕΜΣΤ στον νικητή του πρώτου βραβείου.

Αύγουστος 2003
Κατατίθενται Ειδικές Προκαταρκτικές Μελέτες από επτά διαγωνιζόμενα γραφεία.

19 Δεκεμβρίου 2002
Προκήρυξη Aρχιτεκτονικού Διαγωνισμού, με κλειστή διαδικασία σε δύο στάδια, για την ανάθεση με Σύμβαση Έργου της εκπόνησης της Mελέτης του ΕΜΣΤ.

11 Νοεμβρίου 2002
Έπειτα από ανοιχτό Διαγωνισμό το ΕΜΣΤ αναθέτει σε Φορέα Διεύθυνσης Έργου με την επωνυμία Ελληνοτεχνική Α.Ε. τις απαραίτητες Υπηρεσίες Διοίκησης Έργου για τον έλεγχο και την παρακολούθηση της Μελέτης και ανακατασκευής του κτιρίου του Μουσείου. Ταυτόχρονα ξεκινάει η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του κτιρίου και η σύνταξη του κτιριολογικού προγράμματος του Μουσείου.

Αρχιτέκτονες

3SK ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ

Το γραφείο 3SK Στυλιανίδης Αρχιτέκτονες εδρεύει στην Αθήνα. Έχει πραγματοποιήσει έργα υψηλών προδιαγραφών και δραστηριοποιείται σε όλη την Ελλάδα καθώς και στο εξωτερικό. Η μελετητική ομάδα βασίζεται στο δημιουργικό σχεδιασμό και έχει μεγάλη και αποδεδειγμένη τεχνογνωσία των υλικών και της κατασκευής. Τα έργα του γραφείου καλύπτουν όλο το εύρος του design: δημόσια κτίρια, πολιτιστικά κέντρα, θέατρα, μουσεία, γραφεία, καταστήματα, εργασιακοί χώροι, τράπεζες, ξενοδοχεία και μεγάλες τουριστικές μονάδες καθώς και κατοικίες, μεμονωμένες και ως συγκροτήματα. Η ομάδα έχει τεράστια εμπειρία στην εκτέλεση μεγάλων κατασκευών και πολύ απαιτητικών προγραμμάτων όσον αφορά το χρόνο.

ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΚΟΝΤΟΖΟΓΛΟΥ
BArch Hons, AADiplHons, RIBA III, ArkUK, TEE

Συνεργάστηκε με τον Tim Ronalds (1982-1988). Το τελευταίο έργο της, το Θέατρο Jackson’s Lane κέρδισε το 1988 “The Sunday Times-RIBA Community Award”, υπό την αιγίδα του πρίγκιπα της Ουαλίας.Με την επιστροφή της στην Αθήνα (1989) συνεργάστηκε με τους Θ. Σπανομαρίδηκαι Ι. Ζαχαριάδη για ένα έτος πριν ξεκινήσει το δικό της γραφείο, AxisMundiArchitects. Το 2003 σχημάτισε,με τους Α.καιΒ.Στυλιανίδη και Κ.Σιώνη, τους 3SK Στυλιανίδης Αρχιτέκτονες Α.Ε. Από το 2010, λειτουργεί ως ελεύθερος επαγγελματίας αρχιτέκτονας, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Έχει διδάξει designσε πολλά διεθνή πανεπιστήμια, 1982-σήμερα (AA, GSD-Harvard, UBC-Canada, Academy of Fine Art-Vienna).Ως Επίτιμος Καθηγήτρια Αρχιτεκτονικής του UWA, διδάσκει το AthensStudio (1994-σημερα).

TIM RONALDS ARCHITECTS
Οι Tim Ronalds Architects είναι ένα πολύ γνωστό γραφείο στη Μ. Βρετανία λόγω των πολλών βραβείων που έχει κερδίσει αλλά και της υψηλής ποιότητας της δουλειάς του. Το γραφείο ειδικεύεται στα σύνθετα κτίρια και στις ανακατασκευές υπαρχόντων κτιρίων : κτίρια για τις τέχνες, θέατρα και πολιτιστικά κέντρα. Μερικά από τα πρόσφατα έργα του είναι : το Landmark, κτίριο – μουσείο για μια ευρύτερη περιοχή στο Ilfracombe που περιλαμβάνει θέατρο και κέντρο επισκεπτών ( Βραβείο RIBA 1999), το Κέντρο Δραματικών Τεχνών Mick Jagger, του Κέντρου Δραματικών Τεχνών του Κολεγίου του Brighton ( 1o βραβείο διαγωνισμού ) την αναστύλωση και ανακατασκευή του θεάτρου Ηackney Empire στο Λονδίνο, τη νέα μουσική σκηνή στο Watford, το πολιτιστικό κέντρο στο Salisbury κ.ά.

Ι. ΜΟΥΖΑΚΗΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΕΣ Ε.Π.Ε.
Το γραφείο μελετών Ι. Μουζάκης & Συνεργάτες – Αρχιτέκτονες ΕΠΕ, απαρτίζεται από αρχιτέκτονες που εργάζονται απο το 1972 στην παροχή αρχιτεκτονικών υπηρεσιών σ’ ένα ευρύ φάσμα τυπολογίας και μεγάλης κλίμακας κτιριακών έργων. Το γραφείο χαρακτηρίζεται απο τη μεγάλη εμπειρία των αρχιτεκτόνων του σε σύνθετα και ειδικά έργα, τόσο του Δημοσίου όσο και του ιδιωτικού τομέα, που εκτείνεται σε όλες τις φάσεις μελέτης και πραγματοποίησης των έργων που αναλαμβάνει. Η μέχρι σήμερα εμπειρία των συνεργατών του γραφείου καλύπτει τους τομείς της Κατοικίας, Εκπαίδευσης, Βιομηχανίας, Κτιρίων Γραφείων και Διοίκησης, Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων, Τουριστικών και Αθλητικών Εγκαταστάσεων, Εφαρμογών Ηλιακής Ενέργειας, Έρευνας, Αεροσταθμών, Πρεσβειών και Οικονομοτεχνικών Μελετών.

Αρχιτεκτονική Μελέτη
Στις όχθες του Ιλισού (σημερινή Λ. Καλλιρρόης), λίγο πιο κάτω από την πηγή της νύμφης Καλλιρρόης, το ΕΜΣΤ έρχεται να κατοικήσει ένα από τα σημαντικότερα κτίρια της Ελληνικής Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής: το παλιό εργοστάσιο ζυθοποιίας FIX έργο του αρχιτέκτονα Τάκη Ζενέτου. Από την συνεύρεση αυτή κάτι καινούργιο γεννιέται. Οι όψεις που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος επί της οδού Συγγρού και Φραντζή διατηρούνται. Στις δυο νέες όψεις του το κτίριο αποκαλύπτει ξανά τη ξεχασμένη τοπογραφία των Αθηνών. Η ‘τομή’ του Ιλισσού, το νερό δηλαδή και η κοίτη του με τα ιζηματογενή πετρώματα όπως έχουν προέλθει από την καθίζηση τόσων αιώνων, εμφανίζεται ξανά, ‘αναδύεται’ μέσα από το έδαφος και αιωρείται, γιγάντια ‘κουρτίνα’ που κρύβει μέσα της τους εκθεσιακούς χώρους του Μουσείου. Στο κάτω μέρος της στο επίπεδο του ισογείου ένας υδάτινος τοίχος γλιστράει στο κενό ανάμεσα στον όγκο των εκθέσεων και το έδαφος.

Το κτίριο του FIX σήμερα ‘πλέει’ σε μια θάλασσα αυτοκινήτων. Ένα στενό πεζοδρόμιο που το ζώνει ως τα ‘απόνερα του πλοίου’, και ο χώρος του Σταθμού Μετεπιβίβασης αποτελούν τον περιβάλλοντα χώρο του. Μιας και στερείται λοιπόν χώρου εξωτερικά, προσφέρεται ένας δημόσιος χώρος εσωτερικά μέσα στο κτίριο. Το Μουσείο ξαναδίνει στην πόλη αυτό που πήρε: μια εσωτερική πλατεία (foyer) και έναν ‘επικών’ διαστάσεων χώρο, (ύψος σχεδόν 30μ), ο οποίος αποκαλύπτει στο εσωτερικό πλέον του κτιρίου κατακόρυφα ‘τα αρχαιολογικά ευρήματα του οικοπέδου’: την όψη του Ζενέτου στη Συγγρού. Από τον τελευταίο όροφο, φτάνει κανείς στο 1ο επίπεδο του δώματος απ΄ όπου υπαίθρια πλέον μπορεί να ανέβει στη Γλυπτοθήκη. Αυτή κατοικεί το ‘έδαφος’ ενός κήπου – λαβύρινθου που αποκαλύπτει φυγές θέες προς επιλεγμένα σημεία της Αθήνας.

Το Μουσείο σαν κτίριο δεν είναι μια tabula rasa όπου είναι αδιάφορο αν κανείς είναι στο Ελσίνκι, στη Βαρκελώνη ή στο Λονδίνο. Είναι σημαντικό στοιχείο της φύλαξης της συλλογικής μνήμης της πόλης. Το παρελθόν, όπως διασώζεται στο κτίριο του FIX δεν μπορεί να κρατηθεί φυσικά ατόφιο γιατί τότε θα ήταν ένα μουσείο για το κτίριο FIX. Αλλά το γεγονός ότι το κτίριο κατασκευάσθηκε για κάτι άλλο και τώρα μεταμορφώνεται σε Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης σημαίνει ότι ο χώρος κουβαλάει τις μνήμες της εποχής που το δημιούργησε και αυτό τον κάνει πλουσιότερο.

 

EL / EN