Κύκλος εκθέσεων:
ΚΙ ΑΝ ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΚΥΒΕΡΝΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ; Μέρος 2
(WHAT IF WOMEN RULED THE WORLD?) Part 2
Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τιρκουάζ), 2024, είναι ένα νέο έργο της Claudia Comte, ειδικά για το ΕΜΣΤ. Πρόκειται για μια εντυπωσιακή τοιχογραφία 30 μέτρων που συνδέει τον κεντρικό χώρο του Μουσείου με το φουαγιέ της εισόδου. Το έργο αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της καλλιτεχνικής πρακτικής της Comte που συνδυάζει παραδοσιακές χειροτεχνικές διαδικασίες και σύγχρονη τεχνολογία, με ένα λεξιλόγιο που παραπέμπει σε οργανικά μοτίβα μορφολογίες.
Η Comte είναι γνωστή για τις in-situ εγκαταστάσεις, τους πίνακες και τα γλυπτά που αντλούν από τα περίπλοκα μοτίβα και σχήματα που ενυπάρχουν μέσα στην φύση, όπως κύματα, ηχητικά μοτίβα, κάκτοι και σχηματισμοί βράχων. Οι τοιχογραφίες της – που δημιουργούνται ψηφιακά και κατόπιν πραγματοποιούνται με την χρήση βινυλίου, στένσιλ και ζωγραφικής απ’ ευθείας στον τοίχο – μοιάζουν σχεδόν σαν παραισθησιογόνες οπτικές πανδαισίες που καθηλώνουν και περιβάλλουν τους θεατές. Το έργο της δανείζεται αναφορές από την λαϊκή κουλτούρα, τη φύση, τα πολιτιστικά σύμβολα και τα καλλιτεχνικά ρεύματα όπως η Op Αrt, η Concrete Αrt και η Pop Αrt.
Το έργο The Origin of the Shockwave Ripple Effect (κίτρινο και τιρκουάζ) είναι χαρακτηριστικό της καλλιτεχνικής πρακτικής της καλλιτέχνιδας. Η τοιχογραφία διακρίνεται από ένα εντυπωσιακό εφέ κυματισμού, δημιουργώντας μια δυναμική οπτική κίνηση. Αυτός ο κυματισμός τυλίγεται γύρω από ένα κοίλο σώμα, δημιουργώντας αντιθετικές αντιλήψεις σε κάθε πλευρά. Μία χρωματική διαβάθμιση που ρέει από το τυρκουάζ στο κίτρινο, και καταλήγει στο λευκό, απηχεί τη ζωντάνια και την ποικιλομορφία της φύσης.
Η προέλευση του φαινομένου του κρουστικού κύματος (κίτρινο και τιρκουάζ), είναι μια περίπλοκη χορογραφία χρωμάτων και μορφών που συντονίζεται με την αρχιτεκτονική φυσιογνωμία του Μουσείου. Οι τυρκουάζ οριζόντιες γραμμές μιμούνται την κίνηση των κυμάτων, οδηγώντας τους επισκέπτες μέσα στο χώρο. Αυτές οι γραμμές μετατρέπονται σε μια πιο γραμμική μορφή καθώς συγχωνεύονται με την κίτρινη ζώνη, καταλήγοντας τελικά σε ένα ασπρόμαυρο μοτίβο που μοιάζει με σπόρους. Το έργο λειτουργεί σαν μεταφορά πάνω στον αντίκτυπο της ανθρώπινης δραστηριότητας στη φύση, θυμίζοντας πώς ακόμη και οι πιο μικρές ενέργειες μπορούν να δημιουργήσουν κυματισμούς αλλαγής, όπως μια σταγόνα νερού δημιουργεί άπειρα κύματα. Θολώνοντας τα όρια μεταξύ τέχνης, φύσης και αρχιτεκτονικής, το έργο προσφέρει στους επισκέπτες μια μοναδική οπτική και αισθητηριακή εμπειρία.
Επιμέλεια: Δάφνη Βιτάλη
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η εικαστική έρευνα της Claudia Comte ξεκινάει από ένα μακροχρόνιο ενδιαφέρον που έχει γύρω από την ιστορία και την αποτύπωση της μνήμης των βιομορφικών μορφών μέσω παραδοσιακών χειρωνακτικών πρακτικών, αλλά και βιομηχανικές και μηχανικές τεχνολογίες. Οι επιτόπιες (in-situ) εγκαταστάσεις της συνδυάζουν μνημειώδεις τοιχογραφίες και γλυπτά εμπνευσμένα από οργανικά μοτίβα και τη μορφολογία, αποδεικνύοντας τη «νοημοσύνη» και τις μεταμορφωτικές ικανότητες του οικολογικού κόσμου. Η Comte έχει παρουσιάσει τη δουλειά της σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις διεθνώς, όπως στα εξής: Globus Public Art Project/Fondation Beyeler, Ελβετία (2023), Foundación Casa Wabi, Puerto Escondido, Μεξικό (2023), Museum Haus Konstruktiv, Ζυρίχη, Ελβετία (2022), Desert X AlUla, Σαουδική Αραβία (2022), The Dreamers, Salon 58th October – Biennale Βελιγραδίου, Βελιγράδι, Σερβία (2021), Museo Nacional Thyssen – Bornemisza, Μαδρίτη, Ισπανία (2021); Copenhagen Contemporary, Κοπεγχάγη, Δανία (2019); Castello di Rivoli, Τορίνο, Ιταλία (2019). Η Claudia Comte γεννήθηκε στο 1983 στο Grancy της Ελβετίας. Ζει και εργάζεται στην Βασιλεία.
ΕΛΛΑΔΑ 2.0
Η έκθεση της Claudia Comte αποτελεί δράση του Προγράμματος Φιλοξενίας του Έργου «Sub.6.4 – Δράσεις προώθησης των ελληνικών πολιτιστικών εξαγωγών και ενίσχυση της ελληνικής πολιτιστικής επωνυμίας από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης» που υλοποιείται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» με τη χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης – NextGenerationEU.