Η συζήτηση μεταξύ της σημαντικής φωτογράφου του Magnum Susan Meiselas και του θεωρητικού της φωτογραφίας Eduardo Cadava θα εξετάσει τις σχέσεις της φωτογραφίας με την τεκμηρίωση, την αναπαράσταση, την ιστορία και την πραγματικότητα της βίας. Έχοντας ως αφετηρία της το πρόσφατο βιβλίο του Cadava με τίτλο Paper Graveyards (Νεκροταφεία από χαρτί) που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις του πανεπιστημίου MIT και περιλαμβάνει ένα γράμμα προς τη Meiselas, η συζήτηση θα εστιάσει στο τι μπορεί να κάνει η φωτογραφία σε περιόδους κρίσης, πολέμου και παντός είδους κινδύνων. Στο πλαίσιο αυτό, θα καταπιαστεί και με την μακρά πορεία και το πλούσιο φωτογραφικό έργο της Meiselas από τη δεκαετία του 1970 μέχρι και σήμερα.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
Η Susan Meiselas είναι φωτογράφος ντοκιμαντέρ με έδρα τη Νέα Υόρκη. Έχει εκδώσει τα φωτογραφικά δοκίμια Carnival Strippers (1976), Nicaragua (1981), Kurdistan: In the Shadow of History (1997), Pandora’s Box (2001), Encounters with the Dani (2003), Prince Street Girls (2016), A Room of Their Own (2017), Tar Beach (2020) και Carnival Strippers Revisited (2022). Η Meiselas είναι γνωστή για το φωτογραφικό της έργο που τεκμηριώνει την κατάσταση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στη Λατινική Αμερική. Φωτογραφίες της περιλαμβάνονται σε διάφορες συλλογές στη Βόρειο Αμερική και αλλού. Το 1992 βραβεύτηκε με την Υποτροφία MacArthur ενώ το 2015 της δόθηκε η Υποτροφία Guggenheim. Πιο πρόσφατα τιμήθηκε με το πρώτο βραβείο Women in Motion του Ιδρύματος Kering, καθώς και με τα βραβεία του φεστιβάλ φωτογραφίας Rencontres d’Arles (2019) και του Ιδρύματος Φωτογραφίας του ομίλου Deutsche Börse (2019), αλλά και με το βραβείο Erich Salomon της Γερμανικής Φωτογραφικής Εταιρείας (2022). Η έκθεση με τίτλο Mediations, μια επισκόπηση του έργου της από το 1970 ώς και σήμερα, οργανώθηκε με πρωτοβουλία του Jeu de Paume και στη συνέχεια περιόδευσε στo Fundació Antoni Tàpies, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο και στο Instituto Moreira Salles του Σάο Πάολο, καθώς και σε άλλους χώρους ανά την Ευρώπη. Η Meiselas είναι πρόεδρος του Ιδρύματος Magnum από το 2007. Στους στόχους της συγκαταλέγεται η ενίσχυση της πολυφωνίας και της δημιουργικότητας στον χώρο της φωτογραφίας ντοκιμαντέρ.
Ο Eduardo Cadava είναι καθηγητής Αγγλικής Φιλολογίας, κάτοχος της έδρας Philip Mayhew του Πανεπιστημίου Princeton. Στις μελέτες του περιλαμβάνονται τα Words of Light: Theses on the Photography of History (Λέξεις Φωτός: Θέσεις για τη Φωτογραφία της Ιστορίας, Νήσος), Emerson and the Climates of History, Paper Graveyards και Politically Red, το τελευταίο σε συνεργασία με τη Sara Nadal-Melsió. Υπήρξε συνεπιμελητής των εκδόσεων Who Comes After the Subject?, Cities Without Citizens και The Itinerant Languages of Photography. Έχει επίσης γράψει την εισαγωγή στα απομνημονεύματα του Nadar που κυκλοφόρησαν στα αγγλικά σε μετάφραση δική του και της Λιάνας Θεοδωράτου υπό τον τίτλο When I was a Photographer (τίτλος πρωτότυπου: Quand j‘étais photographe/Όταν ήμουν φωτογράφος). Έχει αναλάβει την επιμέλεια εγκαταστάσεων και εκθέσεων που παρουσιάστηκαν σε διάφορους χώρους όπως οι: Μουσείο MAXXI, Ίδρυμα Slought, Storefront for Art and Architecture, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Al-Ma’mal, καθώς και στο Μουσείο Τέχνης του Πανεπιστημίου του Princeton. Συνδιευθύνει, μαζί με τον Eyal Weizman, ένα πολυετές ερευνητικό πρόγραμμα με αντικείμενο τη σχέση πολιτικών συγκρούσεων και κλιματικής αλλαγής και τίτλο Conflict Shorelines (Ακτογραμμές της Σύγκρουσης), που προβλέπει επιτόπια έρευνα σε περιοχές όπως η Λεκάνη του Αμαζονίου, η έρημος του Νεγκέβ και η Αρκτική, ενώ συνεργάζεται με τον Fazal Sheikh στο πρότζεκτ με τίτλο Exposure (Έκθεση) που έχει στόχο να καταγράψει την καταστροφή του τοπίου στη Γιούτα των ΗΠΑ από την εντατικοποιημένη εξόρυξη ουρανίου, πετρελαίου και φυσικού αερίου, καθώς και τις επιπτώσεις της ερήμωσης στις κοινότητες των αυτοχθόνων.
ΣΥΝΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ
Η συζήτηση οργανώνεται από το ΕΜΣΤ | Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας σε συνεργασία με το Athens Photo Festival.