Χρόνης Μπότσογλου, Η τελετή, 2004

Χρόνης Μπότσογλου – Αναδρομική

Ωδείο Αθηνών

Ο κύκλος των μεγάλων αναδρομικών που άνοιξε μετά την ιστορική έκθεση του 2005 Τα χρόνια της αμφισβήτησης: Η τέχνη του ’70 στην Ελλάδα, επιτρέπει μια πληρέστερη γνώση της σύγχρονης καλλιτεχνικής ιστορίας μας αλλά και μια συνεχή επανεξέταση μέσα από νέες προσεγγίσεις έργων και κριτικής. Το πλούσιο έργο του Χρόνη Μπότσογλου, ενός από τους πρωταγωνιστές του ύστερου μοντερνισμού και των μετέπειτα πραγματώσεών του στην Ελλάδα, προσφέρεται σήμερα σε μια κριτική θεώρηση που υπερβαίνει μονόπλευρες και περιχαρακωμένες απόψεις, που επί δεκαετίες ταλάνισαν καλλιτέχνες και κριτικούς. Αποδεικνύει ότι η σύγχρονη τέχνη, όσο και μια προσωπική διαδρομή, γνώρισαν και γνωρίζουν πολλές ταυτόχρονες γεννήσεις που δεν μπορούν να κατανοηθούν χωρίς αναγνώριση της διαφορετικότητας και ισοτιμίας τους. Στα Ψευτοδοκίμια ο ίδιος ο καλλιτέχνης θα περιγράψει αυτή τη διαδρομή με μια εύστοχη και παρατεταμένη μεταφορά: ως «στιγμές μετέωρες, ακίνητες, όλες ταυτόχρονες και φωτεινές σαν αστέρια απομονωμένα το ένα από τ’ άλλο στο σκοτάδι του παρελθόντος».

Η ζωγραφική του ήταν πάντα από την άλλη μεριά… Ανθρωποκεντρική και ρεαλιστική, σε μια περίοδο μορφολογικών πειραματισμών και εννοιολογικών αναζητήσεων, επιστρέφει στο πραγματικό και στην κοινωνικοπολιτική του διάσταση για να αναδείξει μέσα από μια κριτική ρητορική της εικόνας όψεις ωμότητας, βίας και κυνισμού. Μέσα από πυκνές ημερολογιακές εγγραφές και αναρίθμητες προσωπογραφίες απογυμνώνει το σώμα, κατέρχεται στα βάθη της ανθρώπινης ύπαρξης χωρίς εξωραϊσμούς, με αντικειμενικότητα και αποστασιοποίηση, αυτοσαρκασμό και μελαγχολία, με απέραντη τρυφερότητα. Η ζωγραφική του σώματος βιογραφεί το θάνατο. Μιλάει για την υπαρξιακή συνθήκη της μοναξιάς μέσα από τη σχέση με τον εαυτό και τους άλλους, μέσα από την ερωτική σχέση. Αντλεί στοιχεία από το παρελθόν της, ενσωματώνει στο δικό της πεδίο πρακτικές και τεχνικές της γλυπτικής, της χαρακτικής, της φωτογραφίας. Μεταφράζει δάνεια στη δική της γλώσσα χωρίς ενοχές και προκαταλήψεις, ακυρώνοντας κάθε συγκριτική θεώρηση και την αναπόφευκτη επιδρασιολογική εκτροπή της.

Στα χρόνια της ωριμότητας μας αποκαλύπτεται ως συνομιλία του ζωγράφου με τους δασκάλους, με τους «Πατέρες» θα γράψει ο Γιώργος Βέλτσος. Συνομιλία με τους νεκρούς. Με ένα αντιηρωικό πνεύμα στη Νέκυια και τη δική του εικαστική κάθοδο στον Άδη, με μια σπαρακτική επίκληση οικείων ειδώλων στα πορτρέτα του Γιαννούλη Χαλεπά και του Αλμπέρτο Τζιακομέτι, του Βίνσεντ Βαν Γκογκ και του Γιώργου Μπουζιάνη, του Φράνσις Μπέικον. Επίκληση στο μύθο της ασκητικής «σαλότητας», της καταραμένης δημιουργίας ποιητών και καλλιτεχνών, και εν τέλει στο προσωπικό σύμπαν του ίδιου του δημιουργού, στις ταυτίσεις και τις σκιές του.

Επιμέλεια: Τίνα Πανδή

ΧΟΡΗΓΟΣ

Με την ευγενική υποστήριξη