Φωτογραφία: Ελένη Γιόκαλη

CINEFIX: OI ΠΙΟ ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΕΣ ΘΕΡΙΝΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΡΑΤΣΑ ΤΟΥ EMΣΤ

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (EMΣT) μεταμορφώνει την ταράτσα του σε ένα από τους πιο εντυπωσιακούς θερινούς κινηματογράφους της Αθήνας, το CineFIX. Με πανοραμική θέα σε ολόκληρη την πόλη, και φόντο την Ακρόπολη, η ταράτσα του ΕΜΣΤ δημιουργεί μια ιδανική συνθήκη για την προβολή ταινιών, βίντεο και οπτικοακουστικών καλλιτεχνικών έργων και αλλάζει τις σχέσεις των θεατών με τα έργα σύγχρονης τέχνης και τον περιβάλλοντά τους χώρο. Οι θερινές προβολές θα διαρκέσουν όλο το καλοκαίρι μέχρι και τον Σεπτέμβριο και θα γίνονται κάθε δεύτερη εβδομάδα του μήνα.

 

ΙΟΥΝΙΟΣ

Ο θερινός κινηματογράφος του ΕΜΣΤ θα ξεκινήσει την Παρασκευή 21 Ιουνίου στις 21.30 με την προβολή όλων των φιλμ της Penny Siopis που παρουσιάζονται στην αναδρομική έκθεσή της For Dear Life στο ΕMΣΤ. Είναι μια μοναδική ευκαιρία για τους θεατές να παρακολουθήσουν σε ροή το πολυεπίπεδο έργο της Siopis σε διάλογο με την πόλη που αποτελεί ένα από τα φαντασιακά σημεία αναφοράς τους.

Η Penny Siopis συνδυάζει έτοιμα αυτοσχέδια φιλμ των 8 και 16 χιλιοστών με κείμενο και ήχο, για να πει την ιστορία ανθρώπων που παγιδεύονται, συχνά με τραυματικές για τους ίδιους συνέπειες, στη δίνη των πολιτικών και κοινωνικών συγκρούσεων του καιρού τους. Οι επιμέρους ιστορίες που αφηγείται προέρχονται συνήθως από τον μακρόκοσμο της Νοτιοαφρικανικής Ιστορίας, αφηγήματα που έχουν μείνει εκτός της επίσημης ιστοριογραφίας του τόπου. Τα φιλμ καταπιάνονται με θέματα όπως η αποικιοκρατία και το απαρτχάιντ, η νεωτερικότητα, η μετανάστευση και η παγκοσμιοποίηση, ενώ πιο πρόσφατα έχουν προστεθεί και προβληματισμοί σε σχέση με το περιβάλλον και τις σχέσεις μεταξύ του ανθρώπινου και μη ανθρώπινου παράγοντα.

Συνολικά τα έργα της Penny Siopis αποτελούν μια στοχαστική, καθηλωτική καταβύθιση στην πραγματικότητα της μετανάστευσης και της εξορίας, της διασποράς, του πολιτικού αναβρασμού και της συγχώνευσης δημόσιου και ιδιωτικού βίου· είναι πορτρέτα ενός ρευστού κόσμου που αιχμαλωτίζουν το βλέμμα και του δίνουν πρόσβαση στο προσωπικό σύμπαν της καλλιτέχνιδας, σε ένα υλικό που αφορά τις ρίζες και τα βιώματά της ίδιας και της οικογένειας της στη Νότιο Αφρική αλλά και την Ελλάδα. Καλύπτοντας ένα εύρος ιστορικών εμπειριών -από τον ελληνοτουρκικό πόλεμο της περιόδου 1919-1922, που σφράγισε τη μοίρα εκατομμυρίων Ελλήνων και άλλαξε τον χάρτη της χώρας, και τα διαδοχικά μεταναστευτικά κύματα, ως τα απελευθερωτικά αφρικανικά κινήματα- η Siopis υφαίνει στα έργα αυτά μια σειρά από εξαιρετικά περίτεχνες αλληγορίες που συναρμολογούν μια ιδιαίτερα αποκαλυπτική, εύγλωττη εικόνα του τελευταίου μισού του 20ού αιώνα και ενός κόσμου που αλλάζει εκ βάθρων, ειδικά στην Αφρική.
Tα έργα που θα προβληθούν είναι τα εξής:

My Lovely Day (Η όμορφή μου μέρα), 1997, 21′ 15″
Obscure White Messenger (Σκιώδης λευκός αγγελιαφόρος), 2010, 15′ 1″
The Master is Drowning (Ο αφέντης πνίγεται), 2012, 10′ 5″
The New Parthenon (Ο Νέος Παρθενώνας), 2016, 15′ 26″
She Breathes Water (Αναπνέει νερό), 2019, 5′ 12″
Shadow Shame Again (Η σκιά της ντροπής ξανά), 2021, 6′ 16”

Συνολική διάρκεια 75’
H καλλιτέχνις θα είναι παρούσα για συζήτηση με το κοινό μετά την προβολή.

Η επόμενη προβολή θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 4 Ιουλίου.

ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

ΠΕΜΠΤΗ 4 ΙΟΥΛΙΟΥ
Lynn Hershman Leeson, !Women Art RevolutionA Secret History

21.30
Για τη 2η προβολή του προγράμματος θερινού κινηματογράφου CineFIX, που εγκαινιάστηκε πρόσφατα στην ταράτσα του Μουσείου, το ΕΜΣΤ παρουσιάζει την ήδη ιστορική ταινία της Lynn Hershman Leeson, !Women Art RevolutionA Secret History (2010), 83 λεπτά. Μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις, έργα τέχνης και σπάνιο αρχειακό κινηματογραφικό και βιντεοσκοπημένο υλικό, το !Women Art Revolution αναδεικνύει πώς το Φεμινιστικό Κίνημα στην Τέχνη συνδύασε ελευθερία του λόγου και πολιτική, μεταμορφώνοντας ριζικά την τέχνη και τον πολιτισμό της εποχής μας.

Για περισσότερα από σαράντα χρόνια, η Lynn Hershman Leeson έχει συλλέξει για την ταινία εκατοντάδες ώρες συνεντεύξεων με οραματίστριες καλλιτέχνιδες, ιστορικούς, επιμελήτριες και κριτικούς, όπως η Judy Chicago, οι Guerilla Girls, η Martha Rosler, η Nancy Spero, η Hannah Wilke, η Alanna Heiss, η Cornelia H. Butler και άλλες που διαμόρφωσαν τις πεποιθήσεις και τις αξίες του Φεμινιστικού Κινήματος στην Τέχνη, αποκαλύπτοντας μεταξύ άλλων στρατηγικές που δεν είχαν καταγραφεί στο παρελθόν για την πολιτικοποίηση των γυναικών καλλιτεχνών και την  ενσωμάτωσή τους στο πεδίο της τέχνης.

Το !Women Art Revolution εξετάζει τη σχέση του Φεμινιστικού Κινήματος στην Τέχνη με το αντιπολεμικό κίνημα της δεκαετίας του 1960 και το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα και εξηγεί πώς ιστορικά γεγονότα –όπως η έκθεση διαμαρτυρίας κατά της εισβολής στην Καμπότζη, στην οποία συμμετείχαν αποκλειστικά άντρες– πυροδότησαν την πρώτη από τις πολλές φεμινιστικές δράσεις κατά μεγάλων πολιτιστικών ιδρυμάτων. Η ταινία περιγράφει λεπτομερώς τις σημαντικές εξελίξεις στη γυναικεία τέχνη της δεκαετίας του 1970, συμπεριλαμβανομένων των πρώτων φεμινιστικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων τέχνης, πολιτικών οργανώσεων και διαμαρτυριών, καθώς και εκθέσεων-ορόσημων, παραστάσεων και εγκαταστάσεων δημόσιας τέχνης που άλλαξαν ολόκληρη την κατεύθυνση της τέχνης και τις αντιλήψεις για το φύλο, τη φυλή, την τάξη και τη σεξουαλικότητα.

Η Carrie Brownstein συνέθεσε την πρωτότυπη μουσική επένδυση της ταινίας. Οι Laurie Anderson, Janis Joplin, Sleater-Kinney, The Gossip, Erase Errata και Tribe 8 είναι μερικές από τις μουσικούς που συνέβαλαν στο soundtrack.

Η πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα Lynn Hershman Leeson (ΗΠΑ, 1941) έχει αναγνωριστεί διεθνώς για την πολυμεσική τέχνη της καθώς και τις ταινίες της που διερευνούν θέματα όπως η ταυτότητα, η επιτήρηση, οι σχέσεις μεταξύ ανθρώπου και τεχνολογίας και η χρήση της τελευταίας ως εργαλείο ενδυνάμωσης ενάντια στη λογοκρισία και την πολιτική καταστολή. Για πάνω από έξι δεκαετίες, η πρακτική της διατρέχει ένα καλλιτεχνικό φάσμα που κινείται από την κινηματογράφηση ως τις συλλογικές πρωτοβουλίες τέχνης. Η Leeson είναι από τις πρωτοπόρους όχι μόνο της φεμινιστικής τέχνης αλλά και της τέχνης με νέα μέσα: από την παραγωγή ενός από τους πρώτους διαδραστικούς καλλιτεχνικούς δίσκους βίντεο και ενός διαδικτυακού αλγόριθμου τεχνητής νοημοσύνης ο οποίος κωδικοποιεί το έργο της σε αλυσίδες DNA, η Leeson ήταν πάντα μπροστά από την εποχή της ενώ ταυτόχρονα έθετε τα θεμέλια για τις νεότερες γενιές καλλιτέχνιδων.

Τα βραβεία της περιλαμβάνουν το βραβείο Siggraph Lifetime Achievement Award, την υποτροφία του Ιδρύματος John Simon Guggenheim και τιμητικό διδακτορικό δίπλωμα από το Pratt. Τα έργα της έχουν εκτεθεί στα σημαντικότερα μουσεία διεθνώς, όπως στο San Francisco Museum of Modern Art (SFMOMA), Σαν Φρανσίσκο, New Museum, Νέα Υόρκη, KW Institute for Contemporary Art, Βερολίνο, MoMA PS1, Νέα Υόρκη, και Deichtorhallen, Αμβούργο ενώ περιλαμβάνονται σε πολλές δημόσιες συλλογές, όπως το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης και το Whitney Museum of American Art, Νέα Υόρκη, και η Tate Modern, Λονδίνο.

!Women Art Revolution – A Secret History (2010), 83 λεπτά.
Γράφει, σκηνοθετεί, επιμελείται και αφηγείται η Lynn Hershman Leeson
Διανομή: Zeitgeist

«Η οριστική ιστορία του φεμινιστικού καλλιτεχνικού κινήματος» Holland Cotter, New York Times
Το !Women Art Revolution εξετάζει τη σχέση του Φεμινιστικού Κινήματος στην Τέχνη με το αντιπολεμικό κίνημα και το κίνημα για τα πολιτικά δικαιώματα της δεκαετίας του 1960 και εξηγεί πώς ιστορικά γεγονότα, όπως η έκθεση διαμαρτυρίας κατά της εισβολής στην Καμπότζη στην οποία συμμετείχαν αποκλειστικά άντρες, πυροδότησαν την πρώτη από πολλές φεμινιστικές δράσεις ενάντια σε μεγάλα πολιτιστικά ιδρύματα.

Συνολική διάρκεια 83’
Στα Αγγλικά, με Ελληνικούς υπότιτλους.

Σε περίπτωση βροχής η προβολή θα πραγματοποιηθεί στις αίθουσες του Μουσείου.

ΠΕΜΠΤΗ 18 ΙΟΥΛΙΟΥ
21.30
Τα ερείπια στην πλάτη μας-Ένα in situ πρόγραμμα προβολών
Τα ερείπια στην πλάτη μας είναι ένα πρόγραμμα προβολών, στο πλαίσιο του οποίου τα οπτικοακουστικά έργα βρίσκονται σε διάλογο με τον τόπο προβολής τους, τον υπαίθριο κινηματογράφο του ΕΜΣΤ CINEFIX καθώς και με την παράδοξη συνθήκη όπου οι θεατές στρέφουν την πλάτη τους στον φωτισμένο θεαματικό βράχο της Ακρόπολης. Τα φιλμ και τα βίντεο που περιλαμβάνονται στο συγκεκριμένο πρόγραμμα προβολών σχετίζονται μέσω της κοινής αντι-μνημειακής διάθεσης και οπτικής τους προς την πόλη της Αθήνας – εστιάζουν στις ταράτσες, τα πεζοδρόμια, τις κεραίες και άλλες λεπτομέρειες της σύγχρονης αστικής καθημερινότητας.

Στο πρόγραμμα περιλαμβάνονται έργα των Μαρίνα Γιώτη, Κώστα Μπασάνου, Άσπας Στασινοπούλου, Εύας Στεφανή, Δάφνης Χαιρετάκη και Catriona Gallagher.
Επιμέλεια προγράμματος: Σταμάτης Σχιζάκης

Συγκεκριμένα παρουσιάζονται τα παρακάτω οπτικοακουστικά έργα:
Δάφνη Χαιρετάκη –Τα φύκια στα μαλλιά σου, 2016
Ψηφιοποιημένο φιλμ 16 χιλιοστών, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 7’40”
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Catriona Gallagher – Περδικάκι, 2019
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 37′
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Άσπα Στασινοπούλου – Αθήνα, Ομόνοια & Αθήνα, Στρατόπεδο [π.1970]
Φιλμ 8 χιλιοστών, έγχρωμο, χωρίς ήχο
Διάρκεια: 4′ & 4’30”
Δανεισμός από τον Χριστόφορο Μαρίνο

Εύα Στεφανή – Χειρόγραφο, 2017
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 12′
Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας

Μαρίνα Γιώτη – As to posterity,  2014
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 11’40”
Συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Κώστας Μπασάνος – Η εποχή της μοναξιάς, 2005
Βίντεο, έγχρωμο, με ήχο
Διάρκεια 2’36”
Δωρεά του καλλιτέχνη
Συλλογή του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Συνολική διάρκεια 78′

Στα Αγγλικά και Γαλλικά, με Ελληνικούς και Αγγλικούς υπότιτλους.

ΠΕΜΠΤΗ 1 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BILL VIOLA

21.30
Ο Bill Viola, που απεβίωσε τον περασμένο μήνα, υπήρξε πρωτοπόρος στους τομείς των νέων μέσων, του βίντεο και των πολυμεσικών εγκαταστάσεων. Για πάνω από 50 χρόνια το οραματικό του έργο –οπτικοακουστικά εμβυθιστικά περιβάλλοντα με βίντεο και ηχητικά τοπία- επικεντρωνόταν στις θεμελιώδεις ανθρώπινες εμπειρίες της γέννησης, του θανάτου και σε θέματα όπως η ανθρώπινη συνείδηση. Οι επιβραδυνόμενες κινούμενες εικόνες, με τις οποίες έγινε διεθνώς γνωστός, μετατοπίζουν την αίσθηση αντίληψης για να αποκαλύψουν τις εσωτερικές διεργασίες της συνείδησης.

Ο Viola πειραματίστηκε με τις νέες τεχνολογίες του βίντεο ήδη από τις απαρχές του για να εξερευνήσει τις εκφραστικές δυνατότητες αυτού του νέου μέσου. Παράλληλα, μέσα από τη μελέτη της ιστορίας της τέχνης και των μεγάλων δασκάλων, καθώς και την έρευνα σε πολιτιστικές τελετουργίες σε όλο τον κόσμο, συνειδητοποίησε ότι η τέχνη μπορεί να εκφράσει την πραγματική συμπόνια προσπαθώντας να δημιουργήσει έργα που ενσαρκώνουν την έννοια της μεταμόρφωσης. Ο Viola έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καθιέρωση του βίντεο ως μίας αδιαμφισβήτητα σημαντικής μορφής της σύγχρονης τέχνης.

Ο Viola συμμετείχε σε μεγάλες διοργανώσεις, όπως η Documenta 6 το 1977, η 46η Μπιενάλε της Βενετίας το 1995 (όπου εκπροσώπησε τις ΗΠΑ), καθώς και σε αμέτητες εκθέσεις σε μουσεία σε όλο τον κόσμο, όπως το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης, το LACMA του Λος Άντζελες, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σαν Φρανσίσκο, το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο, το Μουσείο Stedelijk του Άμστερνταμ, το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Φρανκφούρτης και πολλά άλλα, προσελκύοντας ρεκόρ επισκεπτών για σύγχρονο καλλιτέχνη που εργάζεται στην κινούμενη εικόνα.

Εκτός από το βίντεο, η μουσική ήταν επίσης ένα σημαντικό μέρος της ζωής και του έργου του Viola. Μεταξύ 1973-1980 εμφανίστηκε με τον πρωτοποριακό συνθέτη David Tudor ως μέλος του συνόλου Rainforest, που αργότερα ονομάστηκε Composers Inside Electronics. Ο Viola δημιούργησε επίσης βίντεο που συνόδευαν μουσικές συνθέσεις, όπως το Déserts του Edgard Varèse το 1994 με το Ensemble Modern και, το 2000, μια σουίτα βίντεο τριών τραγουδιών για την παγκόσμια περιοδεία του ροκ συγκροτήματος Nine Inch Nails. Το 2004 συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Peter Sellars και τον μαέστρο Esa-Pekka Salonen για τη δημιουργία μιας νέας παραγωγής της όπερας του Richard Wagner, Tristan & Isolde, η οποία παρουσιάστηκε από τη Φιλαρμονική του Λος Άντζελες την ίδια χρονιά και έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στην Opéra National de Paris, στην Bastille το 2005.

Στο αφιέρωμα θα παρουσιαστούν τα παρακάτω έργα:

Angels Gate, 1989
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 4΄50΄΄
Παραγγελία για τη σειρά “El Arte de Video”, παραγωγή της IMATCOATANOR σε συνεργασία με την Television Española, SA, Μαδρίτη

Memory Surfaces and Mental Prayers, 1977
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο, συνολική διάρκεια 29΄
Περιλαμβάνει τα επιμέρους βίντεο:
The Wheel of Becoming, 1977
The Morning After the Night of Power, 1977
Sweet Light, 1977

Four Songs, 1976
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο, συνολική διάρκεια 33΄
Περιλαμβάνει τα επιμέρους βίντεο:
Junkyard Levitation, 1976
Songs of Innocence, 1976
The Space Between the Teeth, 1977
Truth Through Mass Individuation, 1976

Anthem, 1983
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 11΄30΄΄
Παραγωγή σε συνεργασία με το WNET / Thirteen Television Laboratory, Νέα Υόρκη

Συνολική διάρκεια: 78 λεπτά

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ