Στιγμιότυπο της παρουσίασης κινηματογραφικών ντοκουμέντων από τον Σταμάτη Σχιζάκη, κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων της αίθουσας τέχνης Δεσμός τον Δεκέμβριο του 2016 στο 3 137. Φωτογραφία: Ηλίας Σεφερλής-Φραντζής

3 137. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ & ΠΡΟΒΟΛΗ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΗΣ ΔΙΟΧΑΝΤΗΣ

Η νοσταλγική αναπόληση του παρελθόντος είναι κάτι που δεν θεωρείται υγιές

ΣΑΒΒΑΤΟ 18.11.2023: ΠΡΟΒΟΛΕΣ από τις 17.00. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΚΔΟΣΗΣ στις 18.00

Η νοσταλγική αναπόληση του παρελθόντος είναι κάτι που δεν θεωρείται ιδιαίτερα υγιές

Εορτασμός για την κυκλοφορία της έκδοσης Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως (επιμέλεια 3 137, εκδ. Paraguay, Παρίσι 2023) στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ).

Συζήτηση με τα ιδρυτικά μέλη του 3 137 (Πάκυ Βλασσοπούλου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κοσμάς Νικολάου) στο φουαγιέ στις 18:00
και προβολή οπτικοακουστικού υλικού από το προσωπικό αρχείο της εικαστικού Διοχάντης στην Αίθουσα Προβολών στο Μεσοπάτωμα του Μουσείου από τις 17:00

Το Σάββατο 18 Νοεμβρίου τα μέλη του 3 137 (Πάκυ Βλασσοπούλου, Χρυσάνθη Κουμιανάκη, Κοσμάς Νικολάου) παρουσιάζουν στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) τη συλλογική έκδοση Μετά την έκρηξη ακούς ακόμα το φως (επιμέλεια 3 137, εκδ. Paraguay, Παρίσι 2023). Η έκδοση είναι το αποτέλεσμα μακροχρόνιας μελέτης για καλλιτεχνικές πρακτικές και για έργα από τη δεκαετία του 1970 έως και σήμερα, αποτυπώνοντας και καταγράφοντας το ευρύτερο ερευνητικό πρόγραμμα του 3 137.

Με αφετηρία την απουσία προβολής της εγχώριας καλλιτεχνικής παραγωγής από τη μεταπολίτευση και έπειτα, υπάρχει καταγωγή και εκλεκτικές συγγένειες ανάμεσα στη σημερινή καλλιτεχνική παραγωγή με εκείνη των προηγούμενων δεκαετιών; Με αυτό το ερώτημα και αυτήν τη διαπίστωση, τον χειμώνα του 2016, ξεκίνησε μια σειρά συζητήσεων ανάμεσα στα μέλη του 3 137 και στην ιστορικό της τέχνης Κλέα Χαρίτου. Η έρευνα που ακολούθησε, αναπτύχθηκε με άξονα μια δέσμη δράσεων και εκδηλώσεων ως μια πράξη εξοικείωσης με το παρελθόν, ως μία προσπάθεια αυτο-εκπαίδευσης και αυτο-ιστοριογραφίας. Καλλιτέχνες, ιστορικοί, κριτικοί και θεωρητικοί της τέχνης, πολιτιστικοί παραγωγοί και άτομα που έπαιξαν ρόλο στη διαμόρφωση της εγχώριας καλλιτεχνικής δημιουργίας, τα τελευταία πενήντα χρόνια,  δημιούργησαν ένα εκτεταμένο δίκτυο σχέσεων. Οι πηγές που συγκεντρώθηκαν, τα αρχεία, οι αφηγήσεις και οι προσωπικές μαρτυρίες παρουσιάζονται στην έκδοση.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της έκδοσης θα συζητηθούν ερωτήματα που προέκυψαν κατά τη δημιουργία της. Θέματα όπως η πλαισίωση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, η θέση της στον διεθνή εικαστικό χάρτη, καθώς και η σχέση της με το μητροπολιτικό φαινόμενο. Στόχος είναι η μετατόπιση της συζήτησης από τις πιο παγιωμένες αναφορές στη διεθνή ιστορία της τέχνης στα πιο τοπικά χαρακτηριστικά, αλλά και η ανάπτυξη διαγενεακών ζητημάτων που γνωρίζουν διαρκείς μεταμορφώσεις και επανέρχονται, ξανά και ξανά, στην ελληνική τέχνη από την εποχή της μεταπολίτευσης.

Ταυτόχρονα, στο αμφιθέατρο του Μουσείου, θα παρουσιαστούν, για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, δύο φιλμ-τεκμήρια της εικαστικού Διοχάντης. Το υλικό που θα προβληθεί δεν είναι παρά μόνο ένα τμήμα της πλούσιας και σημαντικής συλλογής της. Πρόκειται για καταγραφές σε φιλμ Super 8 που έχει πραγματοποιήσει η Διοχάντη από ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων/-ίδων καλλιτεχνών/-έχνιδων κυρίως στο εξωτερικό, αλλά και Ελλήνων/-ίδων και ξένων καλλιτεχνών/-έχνιδων στην Αθήνα, από το 1977 μέχρι το 1986.

Σας καλούμε λοιπόν, σε μια νοσταλγική αναπόληση του παρελθόντος, κάτι που, όπως επισημαίνει η Μάρθα Χριστοφόγλου στο εξώφυλλο της έκδοσης, δεν θεωρείται ιδιαίτερα υγιές.

ΠΡΟΒΟΛΕΣ

Τα φιλμ που θα προβληθούν είναι από τις εκθέσεις:
GRIEKS FESTIVAL – Greek Contemporary Art που παρουσιάστηκε το 1981 στην εκκλησία De Nieuwe Kerk στο Άμστερνταμ, σε επιμέλεια της Βεατρίκης Σπηλιάδη, διάρκεια 32’ 50’’

Περιβάλλον-δράση: τάσεις της ελληνικής τέχνης σήμερα, στο Ζάππειο της Αθήνας το 1981 σε διοργάνωση της Εταιρίας Ελλήνων Τεχνοκριτικών, διάρκεια 18’ 13’’

* Τα φιλμ θα προβάλλονται σε λούπα.