ΕΜΣΤ

ΥΒΡΙΔΙΚΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ- ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΕΜΣΤ

27/6 - 29/09/2013

ΩΔΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

27/6/2013 – 29/9/2013

Επιμέλεια: Σταμάτης Σχιζάκης

Παρουσιάζεται από τις 27 Ιουνίου έως τις 29 Σεπτεμβρίου 2013 η έκθεση Υβριδικές ιστορίες, από τη συλλογή του ΕΜΣΤ, με έργα βίντεο και φιλμ σημαντικών καλλιτεχνών όπως οι Ρόμπερτ Ουίλσον, Ρεμπέκα Χορν,  Ζαν – Λυκ Γκοντάρ, Γκάρι Χιλ κ.ά. Συνολικά θα παρουσιαστούν 14 έργα.

Η συγκεκριμένη ενότητα έργων συνθέτει τις άλλες όψεις μιας νέας αφηγηματικότητας που χρονικά εμφανίστηκε τη δεκαετία του ΄70 όταν καλλιτέχνες επέλεξαν το βίντεο ως το νέο μέσο καταγραφής ή αξιοποίησαν ανατρεπτικά την υπάρχουσα κινηματογραφική παράδοση. Στα χέρια των εικαστικών καλλιτεχνών το βίντεο έγινε ένα εξαιρετικά ευέλικτο εκφραστικό όργανο. Μέσα από τον υβριδικό χαρακτήρα των παραγόμενων έργων, στα οποία διασταυρώνονται ζωγραφική, γλυπτική, μουσική, θεατρική και κινηματογραφική αφήγηση και τηλεόραση αναγνωρίζει κανείς τους προβληματισμούς της σύγχρονης αισθητικής σκέψης σχετικά  με την αντιστοιχία των τεχνών του χώρου και του χρόνου, αλλά και την πραγμάτωση του αιτήματος για τη σύνθεση των τεχνών.

Ο Αμερικανός Ρόμπερτ Ουίλσον στο τελετουργικό του έργο Το βλέμμα του κωφού (1981) διασταυρώνει την θεατρικότητα με τη ζωγραφική διασκευάζοντας για την τηλεόραση την ομώνυμη πεντάωρη βουβή όπερά του. Η Γερμανίδα Ρεμπέκα Χορν σε σειρά έργων της ενσωματώνει το γλυπτικό της σύμπαν και τις περφόρμανς στην «πραγματικότητα» της κινηματογραφικής αφήγησης. Ο Γάλλος Ζαν – Λυκ Γκοντάρ και η Ελβετή Αν Μαρί Μιεβίλ αναλύουν την πολιτική οικονομία των διαπροσωπικών επικοινωνιών καθώς και των ΜΜΕ σε σχέση με την κοινωνία, τον πολιτισμό, την οικογένεια και το άτομο. Ο Αμερικανός Γκάρυ Χιλ χρησιμοποιεί το βίντεο για να παρουσιάσει εικαστικά τα γλωσσοκεντρικά παιχνίδια του. Ο Δημήτρης Κόζαρης αντλεί το υλικό του από εκατοντάδες περιφρονημένες κινηματογραφικές ταινίες γουέστερν και παρωδεί στο έργο του όχι μόνο τα προϊόντα μαζικής κουλτούρας αλλά και τη θέση του σύγχρονου καλλιτέχνη που στήνει επικοινωνιακούς ιστούς μέσα από αποδομητικές διεργασίες. Ο Γιώργος Δρίβας διερευνά τα όρια της κινηματογραφικής αφήγησης αποσυνθέτοντας την κλασική δομή της, ενσωματώνοντας τον γραπτό λόγο, ακόμη και την ίδια την αρχιτεκτονική των χώρων, για να ανιχνεύσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας, αντικειμενικής μαρτυρίας και αισθητικής κατασκευής.

Από 2 Ιουλίου έως 15 Σεπτεμβρίου στην Αίθουσα των Νέων Έργων θα προβάλλεται  η επίκαιρη ταινία ντοκιμαντέρ του Καναδού Ρισάρ Μπρουγιέτ Περικύκλωση: Ο Νέο –Φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία (L’encerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme) (2008). Όπως μαρτυρά ο τίτλος της σκιαγραφεί το πορτρέτο του νέο-φιλελευθερισμού και εξετάζει τους διαφορετικούς μηχανισμούς εφαρμογής του ανά τον κόσμο μέσα από τις απόψεις διακεκριμένων διανοούμενων και οικονομολόγων.

Συμμετέχουν οι Νόαμ Τσόμσκι, Ιγκνάσιο Ραμονέ, Νορμάν Μπαϊλαργόν, Σούζαν Τζωρτζ, Ομάρ Ακτούφ, «Θείος Μπερνάρ», Μισέλ Σοσιντοφσκί, Φρανσουά Ντενόρ, Φρανσουά Μπριν, Μαρτέν Μας, Ζαν-Λυκ Μιγκέ, Φιλίπ Παλντά και Ντόναλντ Τζ. Μπουντρό.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Αναλυτικά παρουσιάζονται τα έργα:

Γιώργος Δρίβας
Empirical Data, 2009
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης,
Ασπρόμαυρο, με ήχο
Διάρκεια 34΄

Γιώργος Δρίβας
Sequence Error, 2011
Ψηφιακό βίντεο υψηλής ανάλυσης,
Ασπρόμαυρο με ήχο
Διάρκεια 11’
(Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη)

Ρεμπέκα Χορν
Busters Bedroom (Η κρεβατοκάμαρα του Μπάστερ), 1990
Μεταγραφή ταινίας 35 χιλ. σε DVD
Διάρκεια 104΄
Έγχρωμο, ήχος,
Ώρες έναρξης προβολών: 11:00, 13:00, 15:00, 17:00, Πέμπτη 19:00

Ρεμπέκα Χορν
Der Eintanzer (Ο καβαλιέρος), 1978
Μεταγραφή ταινίας 16 χιλ. σε DVD
Διάρκεια 47΄
Έγχρωμο, ήχος
Ώρες έναρξης προβολών: 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:00, 18:00 Πέμπτη 19:00, 20:00, 21:00

Ρεμπέκα Χορν
La Ferdinada: Sonate für eine MediciVilla (Λα Φερντινάντα: Σονάτα για μια βίλα των Μεδίκων), 1981
Μεταγραφή ταινίας 35 χιλ. σε DVD
Διάρκεια 85΄
Έγχρωμο, ήχος
Ώρες έναρξης προβολών: 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 17:00  Πέμπτη 18:30, 20:00

Ρεμπέκα Χορν
Cutting through the Past, 1995
Μεταγραφή ταινίας 16 χιλ. σε DVD, έγχρωμο, ήχος.
Διάρκεια 55΄

Ρόμπερτ Ουίλσον
Deafman Glance (Το βλέμμα του κωφού), 1981
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 26΄53΄΄

Γκάρυ Χιλ
URA ARU (the backside exists), URA ARU (το πίσω μέρος υπάρχει) 1985-1986
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 28΄30΄΄

Σόφι Καλ και Γκρέγκορι Σέπαρντ
Doubleblind, 1992
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 75΄58΄΄
Ώρες έναρξης προβολών: 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 17:00  Πέμπτη 18:30, 20:00

Σέλι Σίλβερ
What Im Looking for,  (Τι είναι αυτό το οποίο ψάχνω), 2004
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκειας 15 ΄

Κρις Μαρκέρ
Immemory, 1977
Multimedia CD-Rom

Ζαν – Λυκ Γκοντάρ και Αν Μαρί Μιεβίλ
Soft and Hard (A Soft Conversation on Hard Subjects), Μαλακό και Σκληρό (Μια ήπια συζήτηση για σκληρά θέματα), 1985
Βιντεοταινία, έγχρωμη, με ήχο
Διάρκεια 48΄11’’

Δημήτρης Κόζαρης
Η κατάκτηση μιας ανύπαρκτης Δύσης, 2000
Βιντεοταινία, έγχρωμο με ήχο
Διάρκεια 35΄

Ρισάρ Μπρουγιέτ
Lencerclement: La démocratie dans les rets du néolibéralisme (Περικύκλωση: Ο Νέο –Φιλελευθερισμός παγιδεύει τη Δημοκρατία), 2008
Μεταγραφή ταινίας 16χιλ σε DVD, ασπρόμαυρο, με ήχο.
Διάρκεια 160΄
Ώρες έναρξης προβολών: Τρίτη-Κυριακή 12.00 και 16.00, Πέμπτη 12.00, 16.00 και 19.00

ΓΚΑΡΙ ΧΙΛ
URA ARU (the backside exists), 1985-1986
© Φωτο: Electronic Arts Intermix, Νέα Υόρκη

EL / EN