Γιάν Χέρικσε, Ξύλινα Τελάρα Λαχανιικών, 1962-2012

Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα

Μουσείο Μ ΗΚΑ, Αμβέρσα, Βέλγιο

Οι Κρίσιμοι Διάλογοι: Αθήνα- Αμβέρσα είναι η πρώτη έκθεση που έγινε στο νέο κτήριο του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), με τη συνεργασία του Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας (Μ ΗΚΑ), στις 31 Οκτωβρίου 2016, η οποία εγκαινίασε ταυτόχρονα τον χώρο των Περιοδικών εκθέσεων του ΕΜΣΤ και το Πρόγραμμα Το ΕΜΣΤ στον Κόσμο. Η έκθεση ολοκληρώθηκε στην Αθήνα στις 5 Φεβρουαρίου 2017 και από τις 27 Απριλίου 2017 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2018 θα συνεχίσει τον θεωρητικό και οπτικό διάλογο των δύο μουσείων μέσα από τα έργα των Συλλογών τους, στο άρτι ανακαινισμένο M HKA στην Αμβέρσα, σε τέσσερα επεισόδια. Στο πρώτο επεισόδιο (28.04–25.06.2017) παρουσιάζεται η ενότητα ΟΠΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ με έργα της Μπίας Ντάβου, Anne-Mie van Kerckhoven και Alevtina Kakhidze.

Η συνάντηση μεταξύ των δύο μουσείων στοχεύει να υπερβεί την απλή συν-έκθεση και τονίζει την αναγκαιότητα  για στοχαστικό διάλογο, ανταλλαγή και συνέργεια μεταξύ των Μουσείων, των καλλιτεχνών και των ίδιων των έργων που επεκτείνεται και στο κοινό.

Η Αθήνα και η Αμβέρσα εμφανίζονται να είναι δύο αντιθετικά άκρα της Ευρώπης, η πρώτη ως πάσχουσα και η δεύτερη ως συνεχώς αναπτυσσόμενη σε όλους τους τομείς και ιδιαίτερα στον καλλιτεχνικό. Ωστόσο, και οι δύο πόλεις, με τον δικό τους τρόπο, συνέβαλαν ουσιαστικά στη διαμόρφωση του πολιτιστικού προσώπου της Ευρώπης. Η Αθήνα όχι μόνο γέννησε τις γενικές αρχές της σύγχρονης κοινωνικής οργάνωσης αλλά και την πολιτιστική της δομή. Ακόμη και η έννοια του «διαλόγου» γεννήθηκε στην Αθήνα. Η Αμβέρσα, από την άλλη πλευρά, είναι μία από τις πόλεις που καθόρισαν την πρώιμη σύγχρονη εποχή. Είναι η πόλη όπου ο Thomas More συνέλαβε την Ουτοπία του, η πόλη όπου γεννήθηκε η αγορά τέχνης και η πόλη όπου η  επιστήμη και η ανθρωπιστικές εκδόσεις περπάτησαν χέρι-χέρι με το ανθηρό εμπόριο.

Οι ενότητες της έκθεσης Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα-Αθήνα (28.04.2017 – 07.01.2018) δομήθηκαν ξεκινώντας κάθε φορά από το συσχετισμό του έργου ενός Έλληνα και ενός Βέλγου καλλιτέχνη. Στη συνέχεια το θέμα που προκύπτει από τα ίδια τα έργα συμπληρώνεται περαιτέρω από το έργο ενός τρίτου καλλιτέχνη, που δεν είναι Έλληνας ούτε Βέλγος. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται θεματικές ενότητες που ανανεώνουν έναν οπτικό και θεωρητικό διάλογο μεταξύ τους καθώς και με τη γενική θεματολογία της έκθεσης, υπογραμμίζοντας τη διαχρονικότητα κάποιων ζητημάτων και επανανοηματοδοτώντας παλαιότερα έργα λόγω της παρούσας ιστορικής συγκυρίας.

Η συνάντηση των προοπτικών από φαινομενικά αντίθετες κατευθύνσεις – η μία από την Αθήνα και η άλλη από την Αμβέρσα – δημιουργεί τη δυνατότητα ενός κοινού χώρου. Οι συναντήσεις αυτές έχουν ως αποτέλεσμα τη διεύρυνση και την ανανέωση των υφιστάμενων πλαισίων αναφοράς και των δύο μουσείων. Οι Κρίσιμοι Διάλογοι: Αμβέρσα – Αθήνα ενσαρκώνουν την πεποίθηση ότι τα έργα τέχνης δημιουργούν συνεχώς νέες έννοιες και ερωτήσεις και με τον τρόπο αυτό τονώνουν έναν διάλογο που μπορεί να αποτελέσει βάση για έναν νέο τρόπο σκέψης και έναν διαφορετικό – εναλλακτικό τρόπο δράσης.

Για περισσότερες πληροφορίες: https://www.muhka.be/en/programme/detail/972-urgent-conversations-antwerp-athens-part-i-thinking-visually

Επιμέλεια: Bart De Baere (M HKA), Κατερίνα Κοσκινά (ΕΜΣΤ)
Βοηθοί Επιμελητές: Jan De Vree (M HKA), Σταμάτης Σχιζάκης (EMΣT)

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ