ΕΜΣΤ

ΒΕΝΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – ΑΡΧΕΓΟΝΟ ΜΕΛΛΟΝ

21/02 - 31/03/2019

ΠΑΛΕΡΜΟ- ΤΟΡΙΝΟ- ΤΕΡΓΕΣΤΗ

Βένια Δημητρακοπούλου
«Αρχέγονο Μέλλον»

Τριλογία Εκθέσεων στην Ιταλία

Παλέρμο – Τορίνο – Τεργέστη

Επιμέλεια-Συντονισμός: Αφροδίτη Οικονομίδου – Ματέο Πατσίνι

ΤΟΡΙΝΟ
Λόγος
Ίδρυμα
Sandretto Re Rebaudengo – Gallery
21 Φεβρουαρίου – 31 Μαρτίου 2019
Εγκαίνια: Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου στις 18.30

Λέξεις σκόρπιες σαν εκείνες που δραπετεύουν άτακτα από τα όνειρα. Σημειώσεις που γράφηκαν σε ανύποπτες στιγμές, ακόμη και στα διαλείμματα του ύπνου. Ποιήματα που γεννήθηκαν αυθόρμητα στον κόσμο του ασυνειδήτου. Σκέψεις και εμμονές που είτε μέσα από σχέδια, είτε μέσα από τη γραφή βρήκαν καταφύγιο από τη λήθη πάνω σε ημερολόγια, μεμονωμένες σελίδες, σε leporello και σε εύθραυστους μανδύες από κινέζικο χαρτί. Κι ανάμεσά τους ένας κεραυνός με τη λάμψη του να ταράζει το φαινομενικά αυτό ήρεμο και εσωτερικό σύμπαν εκπέμποντας ένα ισχυρό μήνυμα.

Είναι τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου – παλαιότερα αλλά και ορισμένα που μόλις ολοκληρώθηκαν και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – και τα οποία θα συνθέσουν τη δεύτερη έκθεση της τριλογίας «Αρχέγονο Μέλλον» που πραγματοποιείται στην Ιταλία.

Πρωταγωνιστής σε αυτό το δεύτερο σταθμό της διαδρομής της ελληνίδας εικαστικού είναι ο «Λόγος» και ο χώρος φιλοξενίας είναι το Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο.

Η εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» ξεκίνησε στις 16 Νοεμβρίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Antonino Salinas του Παλέρμο, όπου ολοκληρώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου με θεματικό άξονα την «Ύλη» και στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία κρίνοντας από την προσέλευση κοινού (καταμετρήθηκαν 14.000 επισκέπτες) και την ανταπόκριση στον ιταλικό, ελληνικό, αλλά και διεθνή Τύπο.

Τη διοργάνωση υπογράφουν το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte», την οποία υιοθέτησαν το Ιταλικό και Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες και σε συνεργασία με την γκαλερί Artespressione του Μιλάνο. Ειδικότερα η έκθεση στο Τορίνο έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, του Δήμου του Τορίνο, της Περιφέρειας του Πιεμόντε, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Αλμπερτίνα του Τορίνο, της Σχολής Καλών Τεχνών DAMS του Πανεπιστημίου του Τορίνο και των ελληνο-ιταλικών πολιτιστικών συλλόγων «Santorre di Santarosa» και «Microkosmos»

Στον λιτό, πρώην βιομηχανικό, χώρο του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo που έχει ως τώρα φιλοξενήσει πρωτοποριακές προτάσεις και σημαντικούς καλλιτέχνες κερδίζοντας μια θέση στον διεθνή εικαστικό χώρο, η ελληνίδα γλύπτρια θα παρουσιάσει το νέο μεγάλων διαστάσεων γλυπτό της από ατσάλι, φως και κινέζικο χαρτί που φέρει τον τίτλο «Έλλαμψις». Έργο που θα συνυπάρξει με την εγκατάσταση «Προσωπικές Καταγραφές»  η οποία αποτελείται από 33 ημερολόγια- σημειωματάρια μικρών και μεγαλύτερων διαστάσεων, κολλάζ, ακουαρέλες, δύο μανδύες – έναν Φυλακτήριο κι έναν του Νέσσου -από χειροποίητο κινεζικό χαρτί, όπως και την επιτοίχια εγκατάσταση «Διάλογοι», η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις ανθρώπων που βίωσαν την κρίση. Μεταφέροντας τον λόγο των ανθρώπων αυτών στο έργο της που συνδυάζει δυο αντίθετα υλικά – τον σκληρό σίδηρο και το ευαίσθητο κινέζικο χαρτί –τον μεταφέρει τρόπον τινά στη δημόσια σφαίρα.

«Με ενδιαφέρει να εικονοποιήσω τον λόγο και να δώσω λόγο στην εικόνα. Εν αρχή ην ο λόγος και το αποτύπωμα, το ίχνος του, είναι εκείνο που συνδέει τα πάντα», λέει η Βένια Δημητρακοπούλου με αφορμή τη νέα έκθεσή της στην Ιταλία, στην οποία συνδυάζεται ο προσωπικός με τον κοινωνικό προβληματισμό της, καθώς πιστεύει ότι «ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως παλμογράφος της εποχής του. Συλλαμβάνει και μετασχηματίζει με τον δικό του τρόπο όσα συμβαίνουν γύρω του».

Με την αντιπαραβολή των δύο εγκαταστάσεων – των «Προσωπικών Καταγραφών» και των «Διαλόγων» –  η Βένια Δημητρακοπούλου δημιουργεί ένα δίπολο ανάμεσα στις δικές της σκέψεις και αναζητήσεις, οι οποίες εκφράζουν μια εσωστρέφεια και στις αγωνίες όπως εκφράζονται από τους τις φωνές όσων «δεν έχουν φωνή», δηλαδή πρόσβαση στον δημόσιο λόγο.

Ειδικότερα για το νέο έργο της που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Τορίνο, την «Έλλαμψη» , και στο οποίο δεσπόζει η επιγραφή- προφητεία «…και οι ψυχές των καλλιτεχνών θα αφυπνιστούν…και θα καταστούν οι ορατοί οφθαλμοί μιας κοινωνίας τυφλής» σχολιάζει: «Η τέχνη είναι εκείνη που μπορεί να δείξει τον δρόμο, να δημιουργήσει κάτι νέο που να προσφέρει ανάταση, ελπίδα και να αποτρέψει από την απελπισία», καταλήγει η καλλιτέχνις, την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρου του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων.

Ο «Ήχος», τέλος, θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου έως 14 Ιουνίου 2019) η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον “Ήχο των Προμαχώνων”, ένα έργο για κρουστά.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.


 

«Αρχέγονο Μέλλον»

ΠΑΛΕΡΜΟ
16 Νοεμβρίου 2018 –  3 Φεβρουαρίου 2019
Εγκαίνια:
Πέμπτη, 15 Νοέμβριου 2018, στις 18.00

Η Γαία και ο Ήλιος, ο Αγαμέμνων και ο Πέλοπας, ήρωες και πολεμιστές δουλεμένοι  σε ορείχαλκο ή σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα. Μαρμάρινα δόρατα. Μανδύες από κινέζικο χαρτί  γεμάτοι με φυλακτήρια λόγια αγάπης, έρωτα και ελπίδας. Πρωταγωνιστές παλαιότεροι αλλά και ολοκαίνουριοι του εικαστικού σύμπαντος της Βένιας Δημητρακοπούλου, οι οποίοι θα «συστηθούν» στο ιταλικό φιλότεχνο κοινό από τις 16 Νοεμβρίου 2018 έως τις 3 Φεβρουαρίου 2019 μέσα από την πρώτη από τις τρεις μεγάλες εκθέσεις που ετοιμάζει η ελληνίδα γλύπτρια στην Ιταλία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον».

Η τριλογία των εκθέσεων αυτών, που ξεκινούν από το Παλέρμο και συνεχίζονται στο Τορίνο και στην Τεργέστη  φέρουν αντιστοίχως τους επί μέρους τίτλους «Ύλη», «Λόγος» και «Ήχος». Διοργανώνονται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου.  Η διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Tempo Forte” του Ιταλικού και Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού που έχει ως σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες.

Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Πρεσβείας της Ελλάδος στη Ρώμη και του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Την επιμέλεια και τον συντονισμό υπογράφουν οι Αφροδίτη Οικονομίδου και Ματέο Πατσίνι. Οι εκθέσεις συνοδεύονται από κατάλογο των εκδόσεων Allemandi με κείμενο του καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του Τορίνο, Φράνκο Φανέλι.

Το νήμα της διαδρομής της Βένιας Δημητρακοπούλου – την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρο του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων – στην Ιταλία θα έχει ως πρώτο σταθμό το Παλέρμο και το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, το Museo Archeologico Antonino Salinas.

Στο εντυπωσιακό και πολύ πρόσφατα ανακαινισμένο αίθριο, αλλά και στις στοές του μουσείου και σε διάλογο με τα εκθέματα της μόνιμης συλλογής, η Βένια Δημητρακοπούλου θα επιχειρήσει  μέσα από τα  ανθρωποκεντρικά έργα της να αναπτύξει «έναν διάλογο μεταξύ ευθραυστότητας και ανθεκτικότητας, εφήμερου και αιώνιου. Έναν προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιολογία αποκαλύπτει την ύλη στο παρόν. Ως εκ τούτου η ύλη αναδεικνύεται σε κυρίαρχο θέμα». Και αυτός είναι ο λόγος που ο τίτλος της πρώτης έκθεσης της τριλογίας είναι «Ύλη».

Κεφάλια ηρώων από την αδρή πέτρα της Αίγινας, όπου βρίσκεται το εργαστήριο της και που «πάγωσαν» στον χρόνο με το στόμα μισάνοιχτο (δημιουργίες της περιόδου 2005-2018) θα συνυπάρξουν με έργα που μόλις τώρα ολοκληρώνει η Βένια Δημητρακοπούλου, όπως τα μαρμάρινα δόρατά της. «Είναι γεγονός πως ανιχνεύει κάποιος στη δουλειά μου ένα πολεμικό λεξιλόγιο. Η στάση μου έχει περισσότερο τον χαρακτήρα της άμυνας, της αντίστασης, της αντοχής στις πιέσεις, παρά της επίθεσης», επισημαίνει.

Πλάι στα σκληρά υλικά η Βένια Δημητρακοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει και τους από χειροποίητο κινεζικό χαρτί «Μανδύες του Νέσσου» πάνω στους οποίους είναι γραμμένα με σινική μελάνη λόγια ερωτικά «που άλλοτε μοιάζουν να σε αγκαλιάζουν και άλλοτε να σε καίνε»,  τους “Φυλακτήριους Μανδύες” με «προσευχές» και λόγια που κατευνάζουν σε τρεις διαφορετικές γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και τις «Σκεπτογραμμές» της – έργα με σινική μελάνη σε κινεζικό χαρτί.

Στην έκθεση της στο Τορίνο που πραγματοποιείται στην Gallery της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo από τις 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019 πρωταγωνιστής θα αναδειχθεί ο «Λόγος» κι εκεί, όπου θα παρουσιαστεί το νέο έργο της γλύπτριας «Επιγραφή» μεγάλων διαστάσεων από ατσάλι και φως, μαζί με μια σειρά από 35 ημερολόγια- σημειωματάρια, αλλά και δύο μανδύες μεγάλου μεγέθους.

Ο «Ήχος» τέλος θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου  έως 14 Ιουνίου 2019)  η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το  Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον “Ήχο των Προμαχώνων”, ένα έργο για κρουστά.

Το έργο της Βένιας Δημητρακοπούλου ισορροπεί ανάμεσα στις σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις και τις μορφοπλαστικές διδαχές του παρελθόντος, με έντονες αναφορές και επιρροές από την αρχαία ελληνική τέχνη. Για τη διαμόρφωση των γλυπτών της επηρεάζεται βαθιά από την αισθητική και τις τεχνικές παραδοσιακών πρακτικών, ενώ ταυτόχρονα πειραματίζεται με διάφορα υλικά και αναζητά διαρκώς σημεία διασταύρωσης με τη ρέουσα πραγματικότητα.

Πού: Αρχαιολογικό Μουσείο του Παλέρμο -Museo Archeologico Antonino Salinas

Πότε: 16 Νοεμβρίου 2018 έως 3 Φεβρουαρίου 2019

Σε συνεργασία με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας, τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου και του Istituto Siciliano di Studi Bizantini e Neoellenici, υπό την αιγίδα του Δήμου Παλέρμο, της Περιφέρειας Σικελίας. Εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Παλέρμο Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2018».

2ος σταθμός
ΤΟΡΙΝΟ
«Λόγος»
Πού
: Gallery της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo
Πότε: 22 Φεβρουαρίου  έως 31 Μαρτίου 2019
Υπό την αιγίδα του Δήμου του Τορίνο και της Περιφέρειας Πιεμόντε

 

3ος σταθμός
ΤΕΡΓΕΣΤΗ
«Ήχος»
Πού
: Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto
Πότε: 12 Απριλίου  έως 14 Ιουνίου 2019

Σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης, την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης

 

Έκθεση στο Τορίνο

Έκθεση στο Παλέρμο

EL / EN