ΕΜΣΤ

ΒΕΝΙΑ ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ – ΑΡΧΕΓΟΝΟ ΜΕΛΛΟΝ

16/11/2018 - 16/06/2019

ΠΑΛΕΡΜΟ- ΤΟΡΙΝΟ- ΤΕΡΓΕΣΤΗ

Βένια Δημητρακοπούλου
«Αρχέγονο Μέλλον»

Τριλογία Εκθέσεων στην Ιταλία

Παλέρμο – Τορίνο – Τεργέστη

Επιμέλεια-Συντονισμός: Αφροδίτη Οικονομίδου – Ματέο Πατσίνι

 

ΤΕΡΓΕΣΤΗ
Ήχος
Δημοτικό Μουσείο Σαρτόριο- Καστέλο Σαν Τζούστο

13 Απριλίου – 16 Ιουνίου 2019
Εγκαίνια: Παρασκευή 12 Απριλίου στις 17.00

Από τις 13 Απριλίου έως 16 Ιουνίου 2019 οι ιστορικές αίθουσες του Δημοτικού Μουσείου Σαρτόριο και του Καστέλου Σαν Τζούστο Τεργέστης φιλοξενούν την τελευταία έκθεση της Τριλογίας στην Ιταλία της Ελληνίδας γλύπτριας Βένιας Δημητρακοπούλου με τον τίτλο  Αρχέγονο Μέλλον – Ήχος. Η τριλογία διοργανώνεται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με την  Gallery Artespressione του Μιλάνου και την επιμελήθηκαν και συντόνισαν η Αφροδίτη Οικονομίδου και ο Matteo Pacini.

Την τριλογία συνοδεύει πλήρης δίγλωσσος κατάλογος των εκδόσεων Umberto Allemandi με κείμενο του κριτικού τέχνης Franco Fanelli.

Ποιος ήχος μπορεί να γεννηθεί από τη σκιά; Ποια λόγια προκύπτουν από την αϋπνία και πως μπορεί να ακούγονται στην κρεβατοκάμαρα ενός δούκα; Και τι μπορεί να συνδέει μορφές που έχουν σκαλιστεί στη σκληρή ηφαιστειακή πέτρα με λεπτεπίλεπτους μανδύες «κεντημένους» με τις πιο μύχιες κι αυθόρμητες σκέψεις;

Τις απαντήσεις υπόσχεται να δώσει η Βένια Δημητρακοπούλου στην Τεργέστη, στον τελευταίο σταθμό της εκθεσιακής της τριλογίας στην Ιταλία που φέρει τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον».

Σε δύο χώρους, σε μια κομψή αστική βίλα του 18ου  αι. γεμάτη έπιπλα σε στιλ Empire και Biedermeier και δίπλα σε μια σπάνια συλλογή σχεδίων του Τζανμπατίστα Τιέπολο, στο Δημοτικό Μουσείο Σαρτόριο, και στο επιβλητικό κάστρο του 14ου αι. Σαν Τζούστο, σύμβολο της πόλης και στέγη των Δημοτικών Μουσείων Ιστορίας και Τέχνης η ελληνίδα γλύπτρια παρουσιάζει το τμήμα της δουλειάς της που έχει ως επίκεντρο τον Ήχο.

«Ο τελευταίος σταθμός της τριλογίας είναι η Τεργέστη. Μια πόλη με βαρύνουσα σημασία και ως προς την γεωγραφική της θέση και ως προς την ιστορία της, σημείο που συνδέει τους δύο πόλους, τον Βορρά και τον Νότο, όπως και η Ελλάδα άλλωστε. Τα δίπολα είναι εξάλλου ο βασικός άξονας της δουλειάς μου, όπως και ο ενδιάμεσος χώρος. Ξεκίνησα από το Παλέρμο (Νότος) με πρωταγωνιστή την Ύλη, στο ενδιάμεσο ακολούθησε το Τορίνο με τον Λόγο και τώρα η Τεργέστη (Βορράς) με θέμα τον ήχο, δηλαδή τη μη ύλη. Μια απόπειρα χαρτογράφησης της ανθρώπινης συνθήκης και του κύκλου της ζωής όπως εγώ τα αντιλαμβάνομαι», εξηγεί η Βένια Δημητρακοπούλου τον τρόπο που δημιούργησε το ιδιαίτερο αυτό εικαστικό της ταξίδι στην Ιταλία. Ένα ταξίδι, το οποίο όπως η ίδια χαρακτηρίζει, είναι ένα έργο εν εξελίξει καθώς δεν πρόκειται για μια περιοδεύουσα έκθεση, αλλά για τρεις διαφορετικές, η καθεμία εκ των οποίων εστίασε σε διαφορετική θεματική και προσαρμόστηκε στα δεδομένα των πόλεων και των εκθεσιακών χώρων που τις φιλοξενούν.

Στην Αίθουσα του Πιάνου του Δημοτικού Μουσείου Σαρτόριο, το οποίο ανακαινίστηκε χάρη και στη γενναιόδωρη συνεισφορά της οικογένειας Κωνσταντινίδη, η Βένια Δημητρακοπούλου παρουσιάζει την ηχητική εγκατάσταση «Ricercar» ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο σε συνεργασία με τον καθηγητή Σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, με τον οποίο η γλύπτρια έχει δουλέψει και στο παρελθόν.

Στην Κρεβατοκάμαρα του Δούκα παρουσιάζεται η εγκατάσταση «Κλίνη της Αϋπνίας», όπου πάνω σε ένα τεράστιο σεντόνι από χαρτί έχουν βρει τη θέση τους σκέψεις, λέξεις που επαναλαμβάνονται, εμμονές, φόβοι, αγωνίες, όνειρα. Κι ενώ προκαλούν τον επισκέπτη να τις ανακαλύψει πάνω στη χάρτινη επιφάνεια, εκείνες ξεφεύγουν σαν ψίθυροι από τη φωνή της Βένιας Δημητρακοπούλου, καθώς έχουν καταγραφεί για να συνθέσουν το ηχητικό μέρος της εγκατάστασης.

Και στην Αίθουσα με τις Ταπισερί μια σύνοψη της τριλογίας λειτουργεί ως αποχαιρετισμός σε αυτό το ταξίδι στην Ιταλία και επιτρέπει στους επισκέπτες να πάρουν μια γεύση από το σύνολο των εκθέσεων στο Παλέρμο και το Τορίνο, αλλά και εν γένει της δημιουργικής πορείας της Βένιας Δημητρακοπούλου μέσα από κεφάλια σκαλισμένα σε ηφαιστειακή πέτρα, λεπτεπίλεπτους μανδύες που φέρουν ερωτικά ή φυλακτήρια λόγια, σχέδια και επιφάνειες γεμάτες από τις σκέψεις της εικαστικού, υπό τον τίτλο Σκεπτογραμμές, καθώς κι ένα νέο έργο που φέρει τον τίτλο «Σημειογραφία της μνήμης». Το έργο αυτό έγινε επί τούτου για τη συγκεκριμένη έκθεση και παραπέμπει σε μια αποδομημένη παρτιτούρα.

Στο Καστέλο Σαν Τζούστο, τέλος, οι Σκιές των Προμαχώνων – του εμβληματικού έργου της Βένιας Δημητρακοπούλου που κοσμεί τον αύλειο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου – θα προβληθούν στους τοίχους του κάστρου υπό τη συνοδεία μιας μίξης ήχων που έχουν παραχθεί κυρίως από το γλυπτό και έχουν συνδημιουργήσει για το συγκεκριμένο έργο ο Πάμπλο Ορτίζ και η Βένια Δημητρακοπούλου υπό τον τίτλο «Ήχοι και σκιές».

«Ο ήχος έχει μια τεράστια υποβλητική δύναμη που απορρέει από την αφηρημένη φύση του. Προτείνει αφηγήσεις που ο καθένας από εμάς αναπτύσσει και ολοκληρώνει κατά βούληση. Οι ήχοι των συγκεκριμένων εγκαταστάσεων,  δεν προορίζονται για ακρόαση απλώς συμβάλλουν στο βίωμα της εμπειρίας. Η ακρόαση τους συμπληρώνει την αίσθηση που αποκτά ο θεατής καθώς βλέπει τα έργα της έκθεσης», επισημαίνει ο Πάμπλο Ορτίζ.

 

Η εκθεσιακή τριλογία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον» ξεκίνησε στις 15 Νοεμβρίου 2018 στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αντονίνο Σαλίνας του Παλέρμο, όπου ολοκληρώθηκε στις 3 Φεβρουαρίου 2019 με θεματικό άξονα την «Ύλη» και στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία κρίνοντας από την προσέλευση κοινού (καταμετρήθηκαν 14.000 επισκέπτες) και την ανταπόκριση στον ιταλικό, ελληνικό, αλλά και διεθνή Τύπο. Για τον λόγο αυτό το ορειχάλκινο γλυπτό της καλλιτέχνιδας ”Χρυσό Δόρυ”, εκτίθεται στην μόνιμη συλλογή του Μουσείου Σαλίνας ανάμεσα στις αρχαικές μετώπες του Ναού του Σελινούντα. Μεγάλη επιτυχία σημείωσε και το δεύτερο μέρος της τριλογίας που είχε ως κεντρικό θέμα τον «Λόγο» και φιλοξενήθηκε από τις 21 Φεβρουαρίου έως τις 31 Μαρτίου στο Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο, το οποίο έχει ως τώρα φιλοξενήσει πρωτοποριακές προτάσεις και σημαντικούς καλλιτέχνες. Ειδικότερα η έκθεση στην Τεργέστη διοργανώνεται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και την Gallery Artespressione του Μιλάνου -που εκπροσωπεί την Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Ιταλία για το διάστημα της τριλογίας- σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης και την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης και έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), των Επίτιμων Προξενείων της Ελλάδας και της Κύπρου στην Τεργέστη, του συλλόγου Τεργέστη-Ελλάδα ”Γεώργιος Κωνσταντινίδης” και της Σχολή Μουσικής Scuola di Musica 55.

Η τριλογία εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte Italia-Ελλάδα 2019», την οποία υιοθέτησαν το Ιταλικό και Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες.

 

 

ΤΟΡΙΝΟ
Λόγος
Ίδρυμα
Sandretto Re Rebaudengo – Gallery
21 Φεβρουαρίου – 31 Μαρτίου 2019

Εγκαίνια: Πέμπτη 21 Φεβρουαρίου στις 18.30

 

Λέξεις σκόρπιες σαν εκείνες που δραπετεύουν άτακτα από τα όνειρα. Σημειώσεις που γράφηκαν σε ανύποπτες στιγμές, ακόμη και στα διαλείμματα του ύπνου. Ποιήματα που γεννήθηκαν αυθόρμητα στον κόσμο του ασυνειδήτου. Σκέψεις και εμμονές που είτε μέσα από σχέδια, είτε μέσα από τη γραφή βρήκαν καταφύγιο από τη λήθη πάνω σε ημερολόγια, μεμονωμένες σελίδες, σε leporello και σε εύθραυστους μανδύες από κινέζικο χαρτί. Κι ανάμεσά τους ένας κεραυνός με τη λάμψη του να ταράζει το φαινομενικά αυτό ήρεμο και εσωτερικό σύμπαν εκπέμποντας ένα ισχυρό μήνυμα.

Είναι τα έργα της Βένιας Δημητρακοπούλου – παλαιότερα αλλά και ορισμένα που μόλις ολοκληρώθηκαν και θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – και τα οποία θα συνθέσουν τη δεύτερη έκθεση της τριλογίας «Αρχέγονο Μέλλον» που πραγματοποιείται στην Ιταλία.

Πρωταγωνιστής σε αυτό το δεύτερο σταθμό της διαδρομής της ελληνίδας εικαστικού είναι ο «Λόγος» και ο χώρος φιλοξενίας είναι το Ίδρυμα Sandretto Re Rebaudengo στο Τορίνο.

Στον λιτό, πρώην βιομηχανικό, χώρο του Ιδρύματος Sandretto Re Rebaudengo που έχει ως τώρα φιλοξενήσει πρωτοποριακές προτάσεις και σημαντικούς καλλιτέχνες κερδίζοντας μια θέση στον διεθνή εικαστικό χώρο, η ελληνίδα γλύπτρια θα παρουσιάσει το νέο μεγάλων διαστάσεων γλυπτό της από ατσάλι, φως και κινέζικο χαρτί που φέρει τον τίτλο «Έλλαμψις». Έργο που θα συνυπάρξει με την εγκατάσταση «Προσωπικές Καταγραφές»  η οποία αποτελείται από 33 ημερολόγια- σημειωματάρια μικρών και μεγαλύτερων διαστάσεων, κολλάζ, ακουαρέλες, δύο μανδύες – έναν Φυλακτήριο κι έναν του Νέσσου -από χειροποίητο κινεζικό χαρτί, όπως και την επιτοίχια εγκατάσταση «Διάλογοι», η οποία βασίζεται σε συνεντεύξεις ανθρώπων που βίωσαν την κρίση. Μεταφέροντας τον λόγο των ανθρώπων αυτών στο έργο της που συνδυάζει δυο αντίθετα υλικά – τον σκληρό σίδηρο και το ευαίσθητο κινέζικο χαρτί –τον μεταφέρει τρόπον τινά στη δημόσια σφαίρα.

«Με ενδιαφέρει να εικονοποιήσω τον λόγο και να δώσω λόγο στην εικόνα. Εν αρχή ην ο λόγος και το αποτύπωμα, το ίχνος του, είναι εκείνο που συνδέει τα πάντα», λέει η Βένια Δημητρακοπούλου με αφορμή τη νέα έκθεσή της στην Ιταλία, στην οποία συνδυάζεται ο προσωπικός με τον κοινωνικό προβληματισμό της, καθώς πιστεύει ότι «ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως παλμογράφος της εποχής του. Συλλαμβάνει και μετασχηματίζει με τον δικό του τρόπο όσα συμβαίνουν γύρω του».

Με την αντιπαραβολή των δύο εγκαταστάσεων – των «Προσωπικών Καταγραφών» και των «Διαλόγων»-  η Βένια Δημητρακοπούλου δημιουργεί ένα δίπολο ανάμεσα στις δικές της σκέψεις και αναζητήσεις, οι οποίες εκφράζουν μια εσωστρέφεια και στις αγωνίες όπως εκφράζονται από τους τις φωνές όσων «δεν έχουν φωνή», δηλαδή πρόσβαση στον δημόσιο λόγο.

Ειδικότερα για το νέο έργο της που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο Τορίνο, την «Έλλαμψη» , και στο οποίο δεσπόζει η επιγραφή- προφητεία «…και οι ψυχές των καλλιτεχνών θα αφυπνιστούν…και θα καταστούν οι ορατοί οφθαλμοί μιας κοινωνίας τυφλής» σχολιάζει: «Η τέχνη είναι εκείνη που μπορεί να δείξει τον δρόμο, να δημιουργήσει κάτι νέο που να προσφέρει ανάταση, ελπίδα και να αποτρέψει από την απελπισία», καταλήγει η καλλιτέχνις, την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρου του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.

Τη διοργάνωση υπογράφουν το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας και η γκαλερί Artespressione του Μιλάνο –που εκπροσωπεί την Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Iταλία κατά την διάρκεια της Τριλογίας- στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Ιταλικής Πρεσβείας στην Αθήνα «Tempo Forte», την οποία υιοθέτησαν το Ιταλικό και Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού με σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες. Ειδικότερα η έκθεση στο Τορίνο έχει τεθεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού της Ελλάδας, της ελληνικής Πρεσβείας στη Ρώμη, του Δήμου του Τορίνο, της Περιφέρειας του Πιεμόντε, του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ), της Ακαδημίας Καλών Τεχνών Αλμπερτίνα του Τορίνο, της Σχολής Καλών Τεχνών DAMS του Πανεπιστημίου του Τορίνο και των ελληνο-ιταλικών πολιτιστικών συλλόγων «Santorre di Santarosa» και «Microkosmos».

 

ΠΑΛΕΡΜΟ

Ύλη

Museo Archeologico Antonino Salinas
16 Νοεμβρίου 2018 –  3 Φεβρουαρίου 2019

Εγκαίνια: Πέμπτη 15 Νοέμβριου 2018 στις 18.00

 

Η Γαία και ο Ήλιος, ο Αγαμέμνων και ο Πέλοπας, ήρωες και πολεμιστές δουλεμένοι  σε ορείχαλκο ή σκαλισμένοι σε ηφαιστειακή πέτρα. Μαρμάρινα δόρατα. Μανδύες από κινέζικο χαρτί  γεμάτοι με φυλακτήρια λόγια αγάπης, έρωτα και ελπίδας. Πρωταγωνιστές παλαιότεροι αλλά και ολοκαίνουριοι του εικαστικού σύμπαντος της Βένιας Δημητρακοπούλου, οι οποίοι θα «συστηθούν» στο ιταλικό φιλότεχνο κοινό από τις 16 Νοεμβρίου 2018 έως τις 3 Φεβρουαρίου 2019 μέσα από την πρώτη από τις τρεις μεγάλες εκθέσεις που ετοιμάζει η ελληνίδα γλύπτρια στην Ιταλία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον».

Η τριλογία των εκθέσεων αυτών, που θα ξεκινήσουν από το Παλέρμο και θα συνεχιστούν στο Τορίνο και στην Τεργέστη θα φέρουν αντιστοίχως τους επί μέρους τίτλους «Ύλη», «Λόγος» και «Ήχος». Διοργανώνονται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου που εκπροσωπεί την Ελληνίδα καλλιτέχνιδα στην Ιταλία κατά την διάρκεια της Τριλογίας. Η διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας “Tempo Forte” του Ιταλικού και Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού που έχει ως σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες. Τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, της Πρεσβείας της Ελλάδος στη Ρώμη και του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ). Την επιμέλεια και τον συντονισμό υπογράφουν οι Αφροδίτη Οικονομίδου και Ματέο Πατσίνι. Οι εκθέσεις συνοδεύονται από κατάλογο των εκδόσεων Allemandi με κείμενο του καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών του Τορίνο, Φράνκο Φανέλι.

Το νήμα της διαδρομής της Βένιας Δημητρακοπούλου – την οποία οι περισσότεροι γνωρίζουν από τους εμβληματικούς «Προμαχώνες» της στον προαύλιο χώρο του μεγαλύτερου και σημαντικότερου ελληνικού μουσείου, του Εθνικού Αρχαιολογικού επί της οδού Πατησίων – στην Ιταλία θα έχει ως πρώτο σταθμό το Παλέρμο και το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης, το Museo Archeologico Antonino Salinas.

Στο εντυπωσιακό και πολύ πρόσφατα ανακαινισμένο αίθριο, αλλά και στις στοές του μουσείου και σε διάλογο με τα εκθέματα της μόνιμης συλλογής, η Βένια Δημητρακοπούλου θα επιχειρήσει  μέσα από τα  ανθρωποκεντρικά έργα της να αναπτύξει «έναν διάλογο μεταξύ ευθραυστότητας και ανθεκτικότητας, εφήμερου και αιώνιου. Έναν προβληματισμό για τον τρόπο με τον οποίο η αρχαιολογία αποκαλύπτει την ύλη στο παρόν. Ως εκ τούτου η ύλη αναδεικνύεται σε κυρίαρχο θέμα». Και αυτός είναι ο λόγος που ο τίτλος της πρώτης έκθεσης της τριλογίας είναι «Ύλη».

Κεφάλια ηρώων από την αδρή πέτρα της Αίγινας, όπου βρίσκεται το εργαστήριο της και που «πάγωσαν» στον χρόνο με το στόμα μισάνοιχτο (δημιουργίες της περιόδου 2005-2018) θα συνυπάρξουν με έργα που μόλις τώρα ολοκληρώνει η Βένια Δημητρακοπούλου, όπως τα μαρμάρινα δόρατά της. «Είναι γεγονός πως ανιχνεύει κάποιος στη δουλειά μου ένα πολεμικό λεξιλόγιο. Η στάση μου έχει περισσότερο τον χαρακτήρα της άμυνας, της αντίστασης, της αντοχής στις πιέσεις, παρά της επίθεσης», επισημαίνει.

Πλάι στα σκληρά υλικά η Βένια Δημητρακοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει και τους από χειροποίητο κινεζικό χαρτί «Μανδύες του Νέσσου» πάνω στους οποίους είναι γραμμένα με σινική μελάνη λόγια ερωτικά «που άλλοτε μοιάζουν να σε αγκαλιάζουν και άλλοτε να σε καίνε», τους “Φυλακτήριους Μανδύες” με «προσευχές» και λόγια που κατευνάζουν σε τρεις διαφορετικές γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και τις «Σκεπτογραμμές» της – έργα με σινική μελάνη σε κινεζικό χαρτί. Μετά το τέλος της έκθεσης,  το ορειχάλκινο γλυπτό της καλλιτέχνιδας ”Χρυσό Δόρυ”, θα παραμείνει στην μόνιμη συλλογή του Μουσείου Σαλίνας ανάμεσα στις αρχαικές μετώπες του Ναού του Σελινούντα.

Στην έκθεση της στο Τορίνο που θα πραγματοποιηθεί στην Gallery της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo από τις 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019 πρωταγωνιστής θα αναδειχθεί ο «Λόγος» κι εκεί, όπου θα παρουσιαστεί το νέο έργο της γλύπτριας «Επιγραφή» μεγάλων διαστάσεων από ατσάλι και φως, μαζί με μια σειρά από 35 ημερολόγια- σημειωματάρια, αλλά και δύο μανδύες μεγάλου μεγέθους.

Ο «Ήχος» τέλος θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου  έως 14 Ιουνίου 2019)  η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το  Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της Βένιας Δημητρακοπούλου με κυρίαρχα όμως εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο – παλαιότερα, αλλά και καινούρια που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά – σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει και τον “Ήχο των Προμαχώνων”, ένα έργο για κρουστά.

Το έργο της Βένιας Δημητρακοπούλου ισορροπεί ανάμεσα στις σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις και τις μορφοπλαστικές διδαχές του παρελθόντος, με έντονες αναφορές και επιρροές από την αρχαία ελληνική τέχνη. Για τη διαμόρφωση των γλυπτών της επηρεάζεται βαθιά από την αισθητική και τις τεχνικές παραδοσιακών πρακτικών, ενώ ταυτόχρονα πειραματίζεται με διάφορα υλικά και αναζητά διαρκώς σημεία διασταύρωσης με τη ρέουσα πραγματικότητα.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει την τριλογία των εκθέσεων της στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Για τον λόγο αυτό για κάθε μια από τις τρεις πόλεις και για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα κατά κύριο λόγο, επιχειρώντας να διατηρήσει το στοιχείο της έκπληξης για τον επισκέπτη, αλλά έχοντας και ως στόχο την ενσωμάτωση των έργων της στον περιβάλλοντα χώρο ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.

 

Έκθεση στην Τεργέστη

Έκθεση στο Τορίνο

Έκθεση στο Παλέρμο

EL / EN