ΕΜΣΤ

QUANDO SCOPPIA LA PACE (Όταν εκρήγνυται η ειρήνη)

04/11/2018

VITTORIO VENETO

Quando scoppia la pace («Όταν εκρήγνυται η ειρήνη»)

Το Vittorio Veneto μετατρέπεται σε ένα πειραματικό εργαστήριο καλλιτεχνικού διαλόγου μεταξύ των χωρών που συμμετείχαν στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) στηρίζει την εθνική εκπροσώπηση της Ελλάδας από τον Βασίλη Μπαλάσκα (Bill Balaskas) στην έκθεση μνήμης της Ιταλίας για την εκατονταετηρίδα του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου “Quando scoppia la pace” («Όταν εκρήγνυται η ειρήνη»).

Η νέα αυτή μόνιμη έκθεση φιλοξενείται από την Κυριακή 4 Νοεμβρίου 2018 στην πόλη του Βιτόριο Βένετο – την τοποθεσία της τελευταίας μάχης του Μεγάλου Πολέμου (1914-1918). Την έκθεση “Quando scoppia la pace” επιμελείται ο Dimitri Ozerkov, επιμελητής σύγχρονης τέχνης στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης.

Ένα πραγματικό «κάλεσμα στις τέχνες» είναι αυτό που έφερε στην Ιταλία 13 διεθνείς καλλιτέχνες επιλεγμένους από τον Dimitri Ozerkov, προκειμένου να θέσουν ερωτήματα σχετικά με την ειρήνη σε ένα μέρος που συμβολίζει το τέλος του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, 100 χρόνια αργότερα. Ιταλία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ρωσία, Αυστρία, Γερμανία, Ουγγαρία, Βέλγιο, Ελλάδα, Τσεχία, Σερβία και Κροατία είναι οι χώρες των εθνών που συγκεντρώνονται και πάλι στο Βιτόριο Βένετο, στο Τρεβίζο, προσδίδοντας στην πόλη ένα διεθνές πνεύμα, ειρήνης αυτή τη φορά, μέσα από 13 έργα σύγχρονης τέχνης. 13 έργα σχεδιασμένα συγκεκριμένα για 13 διαφορετικά σημεία σε ιστορικά κομμάτια του Βιτόριο Βένετο, που από τις 4 Νοεμβρίου – την ημέρα κατά την οποία τελείωσε επίσημα ο Πόλεμος – θα ορίσουν την απαρχή μιας εκδήλωσης που θα αποτελέσει για το Βιτόριο Βένετο, την πόλη της τελευταίας μάχης, μία «Σεντενάλε»: μια καλλιτεχνική διαδρομή που θα είναι τόσο χρονική όσο και χωρική, καθώς πρώην πεδία μαχών θα μεταμορφώνονται σε τόπους εορτασμού της ειρήνης κάθε 100 χρόνια.

Στην έκθεση, ο Μπαλάσκας παρουσιάζει το πρώτο τμήμα μίας νέας διττής εγκατάστασης νέον, με τίτλο “Apertures” («Οπές»). Τα δύο τμήματα του έργου αποτελούν αναπαραγωγές των οπών του δεξιού και του αριστερού ματιού μιας στρατιωτικής μάσκας που ο καλλιτέχνης ανακάλυψε στο Μουσείο της Μάχης του Βιτόριο Βένετο (Museo della Battaglia). Η μάσκα χρησιμοποιήθηκε στις Άλπεις και ο ιδιαίτερος σχεδιασμός της είχε ως σκοπό να προστατεύει τα μάτια των στρατιωτών από το χιόνι και τις χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούσαν στα βουνά. Οι «Οπές» έχουν συλληφθεί από τον Μπαλάσκα ως ένα έργο που θα συν-υπάρχει σε δύο διαφορετικές τοποθεσίες: στο Βιτόριο Βένετο για ένα από τα δύο «μάτια» και σε μία δεύτερη τοποθεσία στην Αυστρία για το άλλο «μάτι», η οποία πρόκειται να ανακοινωθεί μέσα στους προσεχείς μήνες. Με αυτόν τον τρόπο, το έργο θα έχει φυσική παρουσία και στις δύο πλευρές των Άλπεων και, ταυτόχρονα, και στις δύο πλευρές-στρατόπεδα του Μεγάλου Πολέμου. Ωστόσο, μια πλήρης «εικόνα» της εποχής του Πολέμου και του τι σημαίνει σήμερα μπορεί να εξαχθεί μόνο φέρνοντας αυτά τα δύο κομμάτια «μαζί», πέρα και πάνω από τα βουνά – μια δηκτική αλληγορία για τη σημερινή κατάσταση στην Ευρώπη και τα συλλογικά μαθήματα που οφείλει να μας διδάσκει ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος.

Το έργο του Μπαλάσκα εκτίθεται στην είσοδο του Μουσείου της Μάχης του Βιτόριο Βένετο.

Σύντομο βιογραφικό του καλλιτέχνη

Ο Βασίλης Μπαλάσκας (Bill Balaskas, γεν. 1983, Θεσσαλονίκη) είναι εικαστικός, θεωρητικός και ακαδημαϊκός με έδρα το Νότινχαμ και το Λονδίνο. Έργα του έχουν εκτεθεί διεθνώς, σε γκαλερί, μουσεία και φεστιβάλ. Το 2018 προσκλήθηκε να εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην μόνιμη έκθεση της Ιταλίας για την εκατονταετηρίδα του Πρώτου Παγκόσμιου Πολέμου, ενώ το 2012 εκπροσώπησε το Ηνωμένο Βασίλειο στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του Λονδίνου και στο Μάριμπορ, Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Πρόσφατες εκθέσεις: MACBA (Βαρκελώνη), BOZAR (Βρυξέλλες), Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ, Αθήνα), CA2M (Μαδρίτη), Transmediale (Βερολίνο), Le CENTQUATRE (Παρίσι), John Hansard Gallery (Σαουθάμπτον), ARTIUM (Βιτόρια), Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (Αθήνα), TENT (Ρότερνταμ), Elizabeth Foundation for the Arts (Νέα Υόρκη), Μπιενάλε Θεσσαλονίκης, Musée des Abattoirs (Τουλούζη) και British Film Institute (Λονδίνο). Πρόσφατες διαλέξεις και lecture performances: Tate Liverpool (Αγγλία), Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (Αγγλία), Μπιενάλε της Sharjah (ΗΑΕ), Πανεπιστήμιο Goldsmiths (Λονδίνο, Αγγλία), Germanisches Nationalmuseum (Νυρεμβέργη, Γερμανία), Κολλέγιο Central Saint Martins (Λονδίνο, Αγγλία), Warburg Haus (Αμβούργο, Γερμανία), De Bijloke Muziekcentrum (Γάνδη, Βέλγιο) και Victoria & Albert Museum (Λονδίνο, Αγγλία). Ο Μπαλάσκας έχει λάβει βραβεία από το Ινστιτούτο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τη Διεθνή Επιτροπή Ιστορίας της Τέχνης, το Ίδρυμα Ευρωπαϊκού Πολιτισμού, το Open Society Institute και την Ένωση Ιστορικών Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου, μεταξύ άλλων. Παράλληλα με την καλλιτεχνική του δραστηριότητα, είναι επιστημονικός επιμελητής του Leonardo Electronic Almanac (The MIT Press), ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε βιβλία και ακαδημαϊκά περιοδικά όπως τα Journal of Visual Culture, Third Text και Revista Arta. Με αρχικές σπουδές στα οικονομικά, είναι κάτοχος διδακτορικού τίτλου από το Πρόγραμμα Κριτικής της Τέχνης του Royal College of Art (PhD Critical Writing in Art & Design), καθώς και μεταπτυχιακού τίτλου από το ίδιο κολλέγιο (MA Communication Art & Design). Ο Βασίλης Μπαλάσκας είναι Αναπληρωτής Καθηγητής και υπεύθυνος έρευνας στο Nottingham Trent University, όπως επίσης, σύμβουλος του Arts Council England. Εκπροσωπείται από τις Kalfayan Galleries, Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

www.billbalaskas.com

Vittorio Veneto – Booklet

Φωτογραφίες από το έργο “Apertures” («Οπές») του Βασίλη Μπαλάσκα

 

EL / EN